اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

هشدار در مورد افزایش مصرف خودسرانه داروهای کورتن در روزهای اخیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: اطلاعات اولیه ما نشان می‌دهد که در چند روز اخیر میزان مصرف خودسرانه داروهائی مثل کورتیکواستروئید ها و آنتی بیوتیک ها افزایش یافته است.

هشدار  در مورد افزایش مصرف خودسرانه داروهای کورتن در روزهای اخیر

سید محمد هاشمی شهری امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد:   تجویز داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مثل کورتون ها نیاز به تخصص و دانش کافی دارد و این دسته از داروها در شرایط خاصّ می می توانند اثرات مثبت و کمک کننده ای داشته باشد امّا همین داروها در شرایط دیگر و یا در فرد دیگر می توانند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشند.

وی افزود: با توجه به تاثیرات چندگانه کورتون ها بر سلامتی افراد، فقط پزشک است که می تواند با لحاظ تمام جوانب و با توجه همزمان به فواید و مضّار داورهای کورتون نسبت به تجویز یا عدم تجویز آن اقدام کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مصرف آنتی بیوتیک ها را نیز مستلزم ویزیت و نظر پزشک دانست و گفت: اگرچه مصرف نا بجای آنتی بیوتیک در کوتاه مدت به اندازه مصرف داروهای کورتون به سلامت آسیب نمی رساند امّا در بلند مدت می تواند منجر به مقاومت های آنتی بیوتیکی شود.

دکتر هاشمی شهری با اشاره به علائم نسبتا مشابه میان 3 بیماری سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا گفت: سرماخوردگی وضعیتی خود محدود شونده دارد و فرد مبتلا می تواند بدون مراجعه به پزشک و صرفا با استراحت در منزل، مصرف مایعات و یا مصرف برخی داروهای بدون نسخه مانند قرص و شربت سرماخوردگی و یا استامینوفن علائم همراه بیماری را کاهش دهد.

به گفته این متخصص بیماری های عفونی علائمی مانند آبریزش بینی و عطسه از مهمترین علائم بیماری سرماخوردگی محسوب می شود.

وی تب، بدن درد، سردرد و احتمال برخی مشکلات گوارشی را از مهمترین علائم بیماری آنفلوآنزا ذکر کرد و گفت: یکی از مهترین نشانه های کلیدی در آنفلوآنزا شروع ناگهانی علائم بیماری است به طوری که فرد زمان دقیق شروع بدن درد را می تواند ذکر کند.

هاشمی شهری با بیان این واقعیت که روز به روز بر میزان اطلاعات جامعه پزشکی در خصوص بیماری کووید 19 افزوده می شود گفت: بر اساس بررسی شرح حال و علائم بیماران در چند هفته اخیر مشخص شده است که علائم بیماران مبتلا به ویروس کرونا عموما با خشکی و درد گلو، شروع شده و با سرفه های خشک، تب و سپس تنگی نفس ادامه پیدا می کند.

وی با تاکید بر اهمیت خود مراقبتی در ارتقاء سلامت جامعه گفت: همه کسانی که دارای علائم بیماری های تنفسی اعم از سرماخوردگی و یا آنفلوآنزا هستند باید با عدم حضور در جمع سایر افراد، مانع از انتقال این عفونت ها به سایرین شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد: سرماخوردگی و حتی آنفلوآنزای خفیف می توانند با رعایت برخی دستورات ساده از قبیل استراحت در منزل کنترل شوند.

وی در عین حال تاکید کرد سرفه خشک، تب و تنگی نفس پیشرونده 3 علامت مهم و کلیدی در عفونت های کرونائی است و هر کس با چنین علائمی مواجه بود لازم است تا با مراجعه به همکاران پزشک مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

هاشمی شهری ادامه داد: ارائه خدمات ویزیت سرپائی به تمامی بیماران تنفسی در کلینیک های بیمارستانی و همچنین مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستائی در سطح استان که پزشک عمومی در آنجا حضور دارد طبق روال قبل انجام می شود. همچنین با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان نظام پزشکی زاهدان، مطب های خصوصی نیز همانند قبل به ارائه خدمات ویزیت سرپائی به بیماران تنفسی اقدام می کنند.

انتهای پیام/75005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول