اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

ضرورت تقویت بخش خصوصی واقعی/پایان اشتغال‌زایی دولتی در اقتصاد ایران

عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: شاید بهتر باشد دولت با عبور از نسخه شکست خورده پول پاشی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در دو دهه گذشته، به حضور واقعی و پر سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران تن دهد.

ضرورت تقویت بخش خصوصی واقعی/پایان اشتغال‌زایی دولتی در اقتصاد ایران

عباس علوی راد در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برخی بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد تا پایان سال هزار و 400 حدود ۵ میلیون نفر تحصیل‌کرده دانشگاهی متقاضی شغل در ایران وجود خواهد داشت.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران تأکید کرد: بنابراین شاید بهتر باشد دولت فعلی در عمر باقی مانده خود با عبور از نسخه شکست خورده پول پاشی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در دو دهه گذشته، به حضور واقعی و پر سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران تن دهد.

علوی راد ادامه داد: باور عمومی این است که با توجه به حجم نسبتاً بزرگ بخش عمومی کشور و مداخله دیرینه و گسترده دولت‌ها در نظام اقتصادی ایران، استخدام‌های گسترده‌ای در دستگاه‌های اجرایی دولتی صورت می‌گیرد.

این دانشیان اقتصاد خاطرنشان کرد: این در حالی است که نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد عصر اشتغال‌زایی دولتی به پایان خود نزدیک شده است.

وی ادامه داد: به طور متوسط طی دوره ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴، شاغلین بخش خصوصی ۸۲ درصد از کل شاغلین را شامل می‌شدند و بخش عمومی تنها ۱۸ درصد از شاغلین را در برداشته که این سهم در سال ۱۳۹۷ به پایین‌ترین میزان یعنی ۱۵.۵ درصد رسیده است.

علوی راد با اشاره به تضعیف نقش بخش عمومی در جذب و ایجاد اشتغال، افزود: در سال ۱۳۸۶ حدود ۱۷ درصد کل شاغلین اضافه شده در کشور مربوط به بخش عمومی بوده و این میزان در سال ۱۳۹۴ به ۸ درصد کاهش یافته است. ضمن اینکه بخش عمومی در سال ۱۳۹۷ با خالص اشتغال منفی مواجه بوده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه به نظر می‌رسد بخش دولتی ظرفیت‌های لازم و توان کافی برای بالا بردن سطح اشتغال فعلی را ندارد، ابراز کرد: لازم است این باور که بخش عمومی به علت دولتی بودن بخش زیادی از اقتصاد کشور، قادر به اشتغال‌زایی جدید است را از اذهان عمومی دور کرد.

وی در خاتمه تأکید کرد: همه آنچه گفته شده اهمیت تقویت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی واقعی، سرمایه‌گذاری خارجی، عبور از بازرگانی خارجی سنتی و کارآفرینی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در افق پیش رو را گوشزد می‌کند.

انتهای پیام/90027

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول