اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در شهرری/ ورود دادستان در دو مورد احتکار

در پی شیوع ویروس کرونا و افزایش تقاضای مردم برای خرید ملزومات مقابله با این مهمان ناخوانده، در چند روز گذشته ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌های شهرری نایاب شده است.

کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در شهرری/ ورود دادستان در دو مورد احتکار

خبرگزاری فارس از شهرری: پس از انتشار شیوع ویروس کرونا و ورود آن به ایران، تقاضای مردم برای خرید ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده افزایش پیدا کرد که به دنبال آن شاهد افزایش قیمت سپس کمبود این اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها بودیم. 

در روزهای گذشته پشت شیشه درب‌های ورودی بیشتر داروخانه‌ها در شهرری این جمله را می بینیم که نوشته شده «ماسک و الکل نداریم».

هیاهوی مردم برای خرید ماسک و محلول ضد عفونی کننده نیز نشان از نایاب شدن این محصولات بهداشتی در داروخانه‌های سطح شهر است، از این رو سری به داروخانه ها زدیم و در این رابطه با شهروندان گفت‌وگو کردیم.

از اولین داروخانه که درباره ماسک و ژل ضدعفونی کننده سوأل کردیم گفت نداریم دو روز است تمام شده و فقط دستکش یکبار مصرف داریم.

سراغ داروخانه بعدی می‌رویم که می‌بینیم روی شیشه نوشته ماسک و الکل نداریم سوأل نکنید.

دقایقی که مقابل داروخانه ایستادیم شاهد مردمی بودیم که برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده به داروخانه‌ها مراجعه کرده و با دست خالی برمی‌گشتند. با تعدادی از این شهروندان که صحبت می‌کنیم می‌گویند برای تهیه ماسک به همه داروخانه‌ها رفته‌اند ولی همه جا نایاب شده است. 

خانمی که ماسک به صورت دارد از داروخانه بیرون می‌آید و با اشاره به اینکه سه روز پیش ماسک خریده است می‌گوید: امروز برای تهیه ژل ضدعفونی کننده آمدم که هر داروخانه‌ای می‌روم تمام شده است.

مرد میانسالی که برای تهیه ماسک وارد داروخانه شده بود موقع خارج شدن می‌گوید چرا با متخلفان و محتکران برخورد نمی‌شود، چرا مسؤولان رسیدگی نمی‌کنند، چرا کسی به فکر مردم نیست.

در ادامه سراغ داروخانه‌های بعدی می‌رویم، وارد داروخانه‌ای در مرکز شهر می‌شویم که می‌بینیم در قسمت لوازم بهداشتی روی برگه‌ای نوشته شده «ژل نداریم...ماسک نداریم...الکل نداریم....» از مسؤول فروش می‌پرسیم چرا ژل و ماسک ندارید که پاسخ می‌دهد دیروز تمام شد. وقتی می پرسم چرا نمی‌آورید، می‌گوید مقرر شده که این اقلام در داروخانه‌ها توزیع نشود و از این پس در خانه‌های سلامت و مراکز بهداشت توزیع خواهد شد.

یکی از مشتری‌ها نیز در پاسخ به فروشنده می‌گوید: امروز صبح به خانه بهداشت رفتم اما خبری از این موضوع نداشتند و گفتند هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده و هیچ اقلامی نیز توزیع نشده است.

به داروخانه‌ای دیگر سر می‌زنیم و سراغ این اقلام بهداشتی را می‌گیریم که فروشنده ماسکی با جنسی نامرغوب نشان می‌دهد و می‌گوید فقط یک نوع ماسک داریم که قیمتش ۶ هزار تومان است. دختر جوانی که برای تهیه ماسک آمده بود با دیدن ماسک نامرغوب از خرید پشیمان می‌شود و بیرون می‌رود.

مقابل داروخانه با تعدادی دیگر از مراجعه کنندگان برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی کننده صحبت می‌کنیم. از مرد جوانی که به همراه فرزندش از داروخانه بیرون می آید می‌پرسیم ماسک تهیه کردید که پاسخ می‌دهد این روزها تهیه ماسک از تهیه مواد مخدر سخت تر است.

از فرد دیگری می‌پرسیم چرا ماسک ندارید که با خنده می‌گوید چون بیمار نیستم و نیازی به ماسک ندارم و فقط به دنبال ژل ضدعفونی کننده هستم که هر داروخانه‌ای مراجعه کردم نداشتند.

خانم شاغلی که پس از مراجعه به پنج داروخانه نتوانسته ماسک تهیه کند با بیان اینکه معلوم نیست داروخانه‌ها واقعاً ندارند یا احتکار کرده‌اند و نمی‌فروشند، می‌گوید: سفارش کرده‌ام یکی از آشناها یک بسته ماسک با قیمت ۷۰ هزار تومان بیاورد.

در طول مسیر به داروخانه دیگری مراجعه می‌کنیم که فقط ماسک فیلتردار با قیمت ۱۵ هزار تومان دارد. وقتی علت افزایش قیمت را می‌پرسیم می‌گوید ما گران نمی‌فروشیم طبق فاکتور خرید و این قیمت مصوب است و در واقع خودمان هم گران خریده‌ایم.

بازرسی از داروخانه‌ها کاهش یافته و نظارت بر انبارها ادامه دارد

برای بررسی گرانفروشی و نایاب شدن اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده سراغ مسؤولان می‌رویم و علت این موضوع را جویا می‌شویم:

احمد جعفری نسب مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود و نیاز مردم به ماسک و مواد ضد عفونی کننده در روزهای گذشته با تشدید بازرسی‌ها، گشت مشترک با حضور شعبه سیار تعزیرات حکومتی، صمت و معاونت غذا و دارو از داروخانه‌ها و تجهیزات پزشکی انجام شد.

وی با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته بیان کرد: عرضه کالا به نرخ رسمی و نظارت بر توزیع کالا از جمله اقدامات اداره کل تعزیرات حکومتی شهرستانهای استان تهران بوده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده است از این پس ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود و در خانه‌های سلامت و مراکز بهداشت توزیع خواهد شد، افزود: پس از فروش این اقلام در داروخانه‌ها و عدم توزیع مجدد و با توجه به افزایش تقاضای مردم طبیعی است که این اقلام در داروخانه‌ها تمام شود.

جعفری نسب با بیان اینکه نظارت و رسیدگی بر توزیع این اقلام در سرای سلامت بر عهده شبکه بهداشت است، تصریح کرد: اکنون که داروخانه‌ها ماسک و مواد ضدعفونی کننده ندارند بازرسی از داروخانه‌ها نیز کاهش یافته اما بازرسی از انبارهای نگهداری کالا با شدت ادامه دارد و تاکنون مورد احتکار و تخلف در شهرستان ری مشاهده نشده است.

نرخ اقلام بهداشتی تحت نظارت است

موسی احمدی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ابراز داشت: برای مقابله با احتکار یا گرانفروشی ماسک و مواد ضدعفونی کننده ۱۵ مورد بازرسی توسط گشت مشترک از داروخانه‌ها و انبارهای سطح شهرستان صورت گرفته و تاکنون تخلفی مشاهده نشده است. 

وی با اشاره به تشکیل تیم ویژه‌ برای نظارت بر نرخ اقلام بهداشتی گفت: شهروندان هرگونه تخلف در این زمینه را به شماره تلفن ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی و ۵۵۹۰۰۱۷۷ اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ری اطلاع دهند تا برخوردهای لازم با متخلفان صورت بگیرد.

شناسایی دو مورد احتکار ماسک و مواد بهداشتی در ری

غلامرضا نوفرستی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دو مورد احتکار مواد بهداشتی گزارش شده است که شناسایی و پیگیری آن‌ها در دستور کار قرار دارد و تاکنون اطلاعاتی از جزئیات آن‌ها به دست ما نرسیده است.

وی با بیان اینکه شبکه بهداشت و تعزیرات حکومتی پیگیر این گزارشات هستند، ادامه داد: این اقلام مورد نیاز مردم است و پس از توقیف، در سطح شهرستان توزیع و با متخلفان برخورد می‌شود.

دادستان شهرستان ری با بیان اینکه تا این لحظه گزارشی از مورد مثبت کرونا در سطح شهرستان نداریم، خاطرنشان کرد: در این رابطه باید شبکه بهداشت پاسخ دهد اما آنچه مسلم است حتی اگر موارد مشکوکی وجود داشته باشد تا زمانی که نتیجه آزمایش مثبت نباشد نمی‌توانیم به عنوان بیمار کرونا اعلام کنیم.

عدم پاسخگویی شبکه بهداشت

تلاش‌های خبرنگار فارس برای گفت‌وگو با مدیر شبکه بهداشت شهرستان ری از روز دوشنبه تاکنون بی نتیجه بود.
متولی اصلی موضوع مقابله با ویروس کرونا، شبکه بهداشت و درمان است و همه موضوعات، مطالبات و پرسش‌ها در این زمینه به شبکه بهداشت مربوط می‌شود که لازم است اطلاع رسانی توسط مدیر شبکه بهداشت شهرستان ری به عنوان سخنگوی کمیته کرونا در ری صورت بگیرد اما تا کنون پیام یا مصاحبه‌ای از آقای سخنگو با هیچکدام از رسانه‌ها منتشر نشده است.

باتوجه به نایاب بودن مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها، شهروندان در تهیه این اقلام در سردرگمی هستند و لذا در این شرایط که مردم نگران هستند و گاها شایعاتی نیز در فضای مجازی پخش می‌شود، شبکه بهداشت می‌تواند به عنوان مرجع ذی‌صلاح مردم را در مسیر مقابله با ویروس کرونا آگاه‌تر کند.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/گ۱/س۴۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول