اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

مادران باردار نگران «کرونا» نباشند/ تاثیر مثبت شیر گرم در پیشگیری از کرونا

متخصص بیماری‌های عفونی در گلستان گفت: مادران باردار در خصوص این بیماری هیچ نگرانی نداشته باشند چون بر خلاف بیماری آنفولانزا، این بیماری برای مادران باردار همانند افراد عادی خواهد بود.

مادران باردار نگران «کرونا» نباشند/ تاثیر مثبت شیر گرم در پیشگیری از کرونا

بهناز خدابخشی متخصص بیماری‌های عفونی و دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان و عضو هیات هلمی این دانشکده، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان در خصوص راه‌های پیشگیری از بیماری کرونا، راه‌های درمان و وضعیت این بیماری در استان گلستان اظهار کرد: برخی علائم تنفسی برای تشخیص بیماری برای ما مهم است که می‌تواند شامل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد، سردرد، تب و سرفه باشد.

وی ادامه داد: اگر کسی تب و در کنار آن یکی از علائم مذکور را هم داشته باشد باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند و یا با شماره تلفن 3150 در استان گلستان تما بگیرند و مشاوره لازم را دریافت کنند.

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: اگر کسی مشاهده کرد تب بعد از چند روز کم یا قطع نشده و سرفه‌ها به جای کاهش افزایش داشت و ضعف و بیحالی به اندازه‌ای است که نمی‌تواند از جا بلند شود باید به سرعت به پزشک مراجعه کند.

خدابخشی با اشاره به اینکه در مدت زمان بیماری، بیمار باید مایعات زیادی مصرف کند ، در خصوص دیگر علائم بیماری کرونا تاکید کرد: اگر همراه تنفس درد قفسه سینه را احساس کردند و یا تعداد تنفس‌های فرد از 20 و ضربان قلب بیشتر از 100 مرتبه در دقیقه بود نیز باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

وی اضافه کرد: بیمارستان صیاد شیرازی و بیمارستان پنج آذر گرگان برای بیماران مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده و کادر درمانی اقدامات لازم را برای این بیماران انجام خواهند داد.

 

اگر علائم حاد ندارید به بیمارستان نروید

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: مردم به این نکته توجه کنند که بیشتر بیماران حاد تنفسی با چند روز اقدام درمانی بهبود یافته و مرخص می‌شوند اما این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که در استان گلستان تجهیزات لازم برای تشخیص آزمایشگاهی بیماری کرونا وجود ندارد و نمونه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص به تهران ارسال می‌شود.

خدابخشی گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت پاسخ این آزمایش سه روز زمان لازم دارد تا به ما اعلام شود که برخی از بیماران حتی در این سه روز مرخص می‌شوند.

وی تاکید کرد: یکی از داروهایی که برای چنین علائمی توصیه می‌شود قرص ناپروکسن است که در کنار قرص‌های مرتبط با سرماخوردگی مصرف می‌شود و شرط مصرف آن هم داشتن معده مقاوم و سالم است که زمان مصرف آن هم پس از مصرف غذا است.

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تصریح کرد: از این ویروس نترسید چون خطر آن بسیار پایین‌تر از آنفولانزا است و بسیاری از فوت‌ها در بخش حاد تنفسی ناشی بیشتر ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای است که باعث فوت بیمار شده است.

خدابخشی با اشاره به اینکه با یک عطسه ساده به بیمارستان مراجعه نکنید، گفت: مراجعه‌های غیرضروری باعث کاهش خدمات‌رسانی به افراد با شرایط حاد می‌شود و تقاضا دارم اگر علائم حاد ندارید با شماره تلفن 3150 تماس بگیرید و با اخذمشاوره اقدامات لازم را انجام دهید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افراد بهبود یافته کرونا آیا ممکن است پس از بهبودی باز هم ناقل ویروس باشند یا خیر، گفت: بله متاسفانه این امکان وجود دارد و تا سه هفته پس از ویروسی ممکن است این ویروس را منتقل کنند و اطرافیان و خود فرد باید مسائل بهداشتی را به شدت رعایت کنند.

 

لزوم مصرف شیر و ویتامین «ث» برای پیشگیری از کرونا

عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار کشور چین کودکان زیر 13 سال مرگ ناشی از کرونا نداشته است و این بیماری در آنها بسیار سبک‌تر از افراد بزرگسال و مسن است.

خدابخشی در خصوص ابتلای مادران باردار به ویروس کرونا گفت: مادران باردار در خصوص این بیماری هیچ نگرانی نداشته باشند چون بر خلاف بیماری آنفولانزا، این بیماری برای مادران باردار همانند افراد عادی خواهد بود و در صورتی که مادران باردار همانند افراد عادی علائم خاص داشتند به پزشک مراجعه کنند.

وی در خصوص مصرف ویتامین «ث» و مصرف شیر و لبنیات، اضافه کرد: این دو ماده در تقویت قوای جسمی و پیشگیری از بیماری بسیار مناسب است.

خدابخشی گفت: بخصوص زمانی که شیر به صورت گرم استفاده شود برای پیشگیری از این بیماری بسیار مفید است و ماست سرشار از «پروبیوتیک» است و بسیار برای بدن مفید است.

انتهای پیام/83004

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول