اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

اعضای خانواده باهم علیه کرونا / رفتار هیجانی منفی ممنوع

خانواده ها که در این ایام(شیوع کرونا)، به مراتب بیشتر از سایر روزهای عادی در کنار هم بودن را تجربه می کنند ، باید راه هایی پیدا کنند که هم به کاهش اضطراب و استرس کمک کند و هم تهدید ویروس کرونا را تبدیل به مجالی برای گرم نگه داشتن کانون خانواده کند.

اعضای خانواده باهم علیه کرونا / رفتار هیجانی منفی ممنوع

گروه خانواده - مریم اویسی ؛ وقتی نام کرونا در اخبار شنیده شد و خبر شیوع آن در چین دست به دست گشت، کمتر کسی فکر می کرد که ایران با نداشتن حتی یک مرز مشترک با این کشور ، با این بیماری درگیر شود. از باید ها و نباید ها برای جلوگیری از شیوع این بیماری در ایران بگذریم. حالا در مواجهه با اتفاقی که رخ داده است باید بهترین تصمیم را گرفت.

سعید نمکی وزیر بهداش ، درمان و آموزش پزشکی با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا ، اولین راهکار همیشگی در مقابله با مشکلات و مخاطرات طبیعی و صنعتی را اتخاذ کرد و آن را اعلام کرد: تعطیلی مدارس و دانشگاه ها.

تعطیلی مدارس ، یک راه حل برای جلوگیری از ابتلا و انتقال کرونا ویروس است و در کنار این اقدام، خانواده ها نیز با رفت و آمد حداقلی و ماندن در منزل، سعی کردند که از شیوع این بیماری پیشگیری کنند.

 به نظر می رسد با افزایش آمار مبتلایان به این بیماری، حضور کودکان و نوجوانان به محیط های آموزشی، فعلا میسر نباشد . همین موضوع ، موجب می شود تا بچه ها نتوانند فعالیت هایی که پیش از این در اجتماع داشتند را دنبال کنند. این فعالیت ها از کارهای هنری و ورزشی را شامل می‌شود تا یک پیاده روی ساده.

یکی از مواردی که در این شرایط بیشتر روی آن تمرکز می شود و تلاش بیشتری برای اطلاع رسانی درباره آن صورت می گیرد ، موضوع بهداشت فردی ، طریقه صحیح ماسک زدن و شست وشوی دست و صورت است. علاوه بر فعالیت های متخصصان بیماری های عفونی در کشور، سازمان بهداشت جهانی (WHO) با انتشار کلیپ هایی که به زبان های مختلف دنیا و از جمله فارسی ترجمه شده است ، سعی کرده است تا آگاهی لازم را به افراد بدهد.

 در حالی که متخصصان و پزشکان عمومی و بیماری های عفونی درباره علم روز دنیا و راه های جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس اظهار نظر می کنند؛ این روان شناسان هستند که با آسیب شناسی بحران و مخاطرات شرایط کنونی ، راه حل هایی برای بهبود وضعیت روحی و روانی افراد ارائه می دهند.

پیش از این روان شناسانی نظیر سیما فردوسی درباره لزوم اخذ اطلاعات از منابع موثق تاکید کردند که کشور ما نخستین کشوری نیست که ویروس کرونا در آن شایع شده است . باید از شهروندان سایر کشورها که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند نیز جویا شد که آیا مانند جامعه ما با این حجم از هیاهو برخورد می کنند؟

کشورهای اروپایی هم درگیر این بیماری شدند و حتی ابتلای برخی افراد در این کشورها  منجر به فوت شده است اما مردم در این کشورها اطلاعات و اخبار را از مراجع موثق و متخصص دریافت می کنند و به شایعات در فضای مجازی توجه نمی کنند اما در ایران ، اخبار از هر منبع فیک و قلابی قابل دسترس است.

علاوه بر موضوع استفاده از اخبار موثق، نباید از شرایط عمومی خانواده در این وضعیت غافل شد. خانواده ها که در این ایام ، به مراتب بیشتر از سایر روزهای عادی  در کنار هم بودن را تجربه می کنند ، باید راه هایی برای لذت بردن از این فرصت  را پیدا کنند. راه هایی که هم به کاهش اضطراب و استرس کمک کند و هم تهدید ویروس کرونا را تبدیل به مجالی برای هم دلی و گرم نگه داشتن کانون خانواده کند.

برای آشنایی بیشتر با راه هایی که می توان در این روزهای سرد ، کانون خانواده را گرم نگه داشت و البته به فرزندان کمک کرد تا درگیر مشکلات ناشی از استرس نشوند با سارا گلستانی ، کارشناس ارشد مشاوره خانواده گفت و گو کردیم. گلستانی  با ما از راه های مقابله با استرس گفت و راه کارهایی برای آنکه شست و شوی مداوم دست ها و تمرکز بر پاکیزگی به یک رفتار وسواس گونه تبدیل نشود.

چرا کرونا ترسناک شد؟

با توجه به شیوع کرونا در ایران و ارایه اخبار و اطلاعات مختلف در خصوص آن ، در این وضعیت ، افراد اضطراب و استرس را تجربه می کنند . چرا که موضوعات مبهم زیادی درباره کرونا ویروس وجود دارد که ترس از بیمار شدن و هراس از مرگ را در بین اقشار مختلف جامعه دامن می زند.

 اینکه این بیماری به طور کامل شناخته شده نیست و در رابطه با درمانش هنوز راهکار مشخصی وجود ندارد و آمارهای مشخصی از چگونگی یا تعداد ابتلای انسان ها به آن در دسترس نیست و حتی این آمارها رو به تغییر و افزایش است ؛همه و همه  باعث می شود که اضطراب و استرس در جامعه بیشتر شود و بالا رفتن استرس هم به صورت مستقیم روی بدن تاثیر می گذارد و کاری می کند که افراد مستعد گرفتن بیماری کرونا شوند. سیستم ایمنی بدن با اضطراب کاهش پیدا می کند و به این ترتیب هم ویروس کرونا ، راحت تر در بدن افراد جا خوش می کند و  هم به دلیل شست و شوی مکرر ، آنها را مستعد بیماری های اضطرابی یا وسواس می کند.

کرونا و ترس از واگیری و سرایت  آن تا حدود زیادی سبک زندگی ما را تغییر داده است . برای اینکه رفتارهایی نظیر شست و شوی مکرر دست  به صورت یک رفتار وسواسی برای فرزندان نشود و در سبک زندگی آنها نهادینه نشود ؛ باید دلیل تمرکز بر شست و شو و نظافت شخصی ، یادآوری شود و علت  آن برای کودکان و نوجوانان توضیح داده شود.

 

 چه کار کنیم که وسواس شست وشوی دست‌ها ماندگار نشود؟

وسواس در افرادی که پیش از این سابقه این بیماری را دارند با شدت یافتن اضطراب ، تشدید می شود. بنابراین ، توصیه می شود که افراد تا جایی که ممکن است اطلاعات کاربردی و مهم را دنبال کنند. در این شرایط به این نکته توجه شود که  نباید حجم اطلاعات ، بیش از حد باشد و به شایعات توجه کرد. پدر و مادران باید تنها محدوده ای از اطلاعات را دنبال کنند  در حدی که بتوانند به صورت روزانه آگاهی های مورد نیاز برای مدیریت خانواده را داشته باشند و از اخبار مهم این حوزه غافل نباشند.

تغییر سبک زندگی ایرانیان با آمدن ویروس چینی

کرونا و ترس از واگیری و سرایت  آن تا حدود زیادی سبک زندگی ما را تغییر داده است. برای اینکه رفتارهایی نظیر شست و شوی مکرر دست  به صورت یک رفتار وسواسی برای فرزندان نشود و در سبک زندگی آنها نهادینه نشود ؛  باید این موضوع مکررا تاکید شده و به بچه ها نیز گفته شود که در حال حاضر چنین کارهایی  به خاطر بحران و دوره چند روزه است و پس از پایان این دوره ، دیگر نیازی به انجام این رفتارها نیست. اگر دلیل تمرکز بر شست و شو و نظافت شخصی، یادآوری شود و علت  آن برای کودکان و نوجوانان توضیح داده شود؛ می تواند تا حد زیادی از ماندگاری چنین رفتارهایی بکاهد.

رفتار هیجانی منفی ممنوع

باید فرزندان بدانند که چنین رفتارهایی به خاطر شرایط کنونی و شیوع ویروس انجام می شود و شست و شوی مداوم دست ها  خارج از حد اعتدال در حالت عادی، کاری درست و پسندیده نیست . همچنین والدین باید توجه کنند که وقتی از فرزندان می خواهند که دست های خود را بشویند و یا نظافت را رعایت کنند، این درخواست ، فاقد رفتار هیجانی باشد .

والدین نباید ترس و اضطرابشان را هم زمان با درخواست شست وشوی دست ها از فرزندان به آنها القا کنند . فریاد زدن ، پرخاشگری و رفتارهای هیجانی از این نوع و همچنین  با اضطراب و استیصال صحبت کردن با فرزند می تواند بستر مشکلات روانی برای فرزندان ایجاد کند و در نا خود آگاه آنان برای ایجاد وسواس یا هراس ، زمینه سازی کند.

اهمیت این موضوع را جدی بگیریم چرا که برای بچه ها بیشتر از پوسته درخواست پدر و مادر ، بخش هیجانی رفتار والدین اهمیت دارد و روی آنها تآثیر می گذارد و اگر در سخنان پدر و مادر احساس کنند که هیجان منفی وجود دارد، بیشتر از این هیجانات مضر تآثیر گرفته و اضطراب در آنها ریشه می دواند.

والدین نباید ترس و اضطرابشان را هم زمان با درخواست شست وشوی دست ها  از فرزندان به آنها القا کنند . فریاد زدن ، پرخاشگری و رفتارهای هیجانی از این نوع و همچنین  با اضطراب و استیصال صحبت کردن با فرزند می تواند بستر مشکلات روانی برای فرزندان ایجاد کند و در نا خود آگاه آنان برای ایجاد وسواس یا هراس ، زمینه سازی کند.

 

همه اعضای خانواده باهم علیه کرونا

در این روزها که  توصیه شده است ، افراد از رفت و آمد غیر ضروری پرهیز کنند و بیشتر در منزل بمانند ، برای اینکه فضای خانه را به محیطی مطلوب و گرم تبدیل کرد باید اعضای خانواده سرگرمی هایی را به طور مشترک انتخاب و انجام دهند تا هم فضای کنار هم بودن را زیباتر کنند و هم در خانه ماندن برای خانواده یک چالش سخت نشود.

 

از جمله این فعالیت ها می توان به در کنار هم فیلم دیدن ، مطالعه کردن، گفت وگو و کارهایی نظیر آشپزی اشاره کرد. چنین فعالیت هایی هم به فرزندان ، حس ارزشمندی می دهد و هم باعث می شود وقت اضافی برای پرداختن به اخبار جعلی و فیک را نداشته باشند. در این روزهای ماه پایانی سال 98، بهتر است از کنار هم بودن استفاده کرده و حتی نظافت منزل و نظافت شخصی را هم با همکاری و همراهی همه اعضای خانواده انجام داد.

 

بازی های گروهی و فعالیت های دسته جمعی موجب می شود تا از بودن در کنار هم لذت برد وانجام همین کارهای به ظاهر ساده اثرات متبتی در روحیه افراد دارد و اعضای خانواده ترغیب می شوند که بیشتر در منزل مانده و برای تفریح و سرگرمی به خارج از محیط منزل نروند.

برنامه ریزی توسط بزرگترها فراموش نشود

درموقعیت های اضطراری و بحرانی ،  خانواده ها باید بدانند که آگاهی کامل از جنبه های مختلف شرایط اهمیت ویژه ای دارد. باید والدین و سرپرستان خانواده از این آگاهی استفاده کرده و برنامه ریزی داشته باشند. ضمن آنکه با داشتن برنامه مشخص و مدون نه تنها خود دچار چالش نمی شوند بلکه فرزندان هم حس بلاتکلیفی را از والدین خود دریافت نمی کنند . فراموش نکنیم در چنین مواقعی ، احساس تکیه گاه بودن و قدرتمندی پدر و مادر به فرزندان آرامش و امنیت را هدیه می دهد.

انجام فعالیت های مشترک در خانه ، هم به فرزندان ، حس ارزشمندی می دهد و هم باعث می شود وقت اضافی برای پرداختن به اخبار جعلی و فیک را نداشته باشند.

 

پنهان کاری از کودکان اشتباه مرسوم خانواده‌ها

برخی از افراد تصور می کنند که اگر اصل موضوع و شیوع کرونا را از فرزندان به خصوص بچه های کوچکتر، پنهان کنند ، راهی برای کاهش استرس است . در حالی که کودکان ، احساس اعضای خانواده را به سرعت درک می کنند و متوجه جو نا آرام خانه می شوند.

 

والدین حس امنیت را به فرزندان القا کنند

لذا فراموش نکنیم که پنهان کاری از فرزندان به خصوص کودکان درباره شرایط جامعه و خانه ، یکی از بزرگترین اشتباهات است و  والدین باید در حد فهم و درک فرزندان به آنها اطلاعاتی را درباره شرایط ارایه کنند تا بتوانند بحران را با هم پشت سر بگذارند و در این مسیر ذره ای آسیب به روان فرزندان نرسد . باید به فرزندان گفته شود که این بحران هم می گذرد و در زندگی ، فراز و فرود هایی وجود دارد که می توان با هم و در کنار هم از آنها عبور کرد.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول