اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

توزیع عمومی ماسک در سطح گلستان برای پیشگیری از کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ظرف دو روز آینده توزیع عمومی ماسک بر اساس ساختاری که وزرات بهداشت اعلام می‎کند در اختیار مراکز بهداشتی و داروخانه‎های منتخب استان قرار خواهد گرفت.

توزیع عمومی ماسک در سطح گلستان برای پیشگیری از کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ویروس کرونا از کشور چین شیوع پیدا کرد و در حال حاضر در کشورهای زیادی گسترش پیدا کرده است. متأسفانه در 29 بهمن سال جاری نیز اخباری مبنی بر ابتلا و فوت تعدادی از هموطنان به این ویروس منتشر شد.

به گفته پزشکان هنوز واکسن و درمان خاصی برای درمان این بیماری در موارد شدید کشف نشده است بنابراین مهمترین اقدام در این شرایط رعایت نکات بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه است.

یکی از راههای پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک در محل‎های عمومی است ترس از ابتلا به کرونا موجب شده تا طی چند روز اخیر بسیاری از مردم برای خرید ماسک به داروخانه‎ها هجوم آورند که این امر موجب کمبود این کالا و در برخی مواقع افزایش چند برابری آن شده است.

در همین رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به کمبود ماسک در داروخانه‎های استان طی چند روز گذشته و با شیوع ویروس کرونا گفت: با توجه به اینکه در اوایل یکسری سودجویی‎ها و البته ممانعت‎های بی‎دلیل در خصوص ماسک صورت گرفت وزارت بهداشت بحث کنترل بازار در خصوص توزیع ماسک را به عهده گرفت، توزیع ماسک توسط وزارتخانه و براساس اولویت استان‎هایی که موارد مثبت داشتند، انجام می‎شود.

بذرافشان با بیان اینکه تاکنون در گلستان تنها آزمایش یک بیمار در خصوص ویروس کرونا مثبت بوده که این بیمار درمان و مرخص شده است، افزود:همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در حال حاضر در تهران هستند تا سهمیه‎های توزیع عمومی ماسک را دریافت کنند در واقع ظرف یکی دو روز آینده توزیع عمومی ماسک براساس ساختاری که وزارت بهداشت اعلام می‎کند در اختیار مراکز بهداشتی و داروخانه‎های منتخب برای توزیع بین هموطنان قرار خواهد گرفت.

وی به نظارت دانشگاه علوم پزشکی در خصوص توزیع ماسک اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی به اتفاق سازمان‎های ناظر مانند تعزیرات به داروخانه‎های سطح استان سرکشی می‎کنند تا موجودی خود را برای فروش در اختیار مردم قرار دهند در واقع تا رسیدن بسته‎های حمایتی وزارتخانه این مسأله مدیریت شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه همه افراد نیازی به استفاده از ماسک ندارند، گفت: افرادی که خودشان یا یکی از اعضای خانواده در معرض خطر یا علائم سرماخوردگی نظیر تب، سرفه، درد بدن و ... هستند باید از ماسک استفاده کنند ضمن آنکه مردم می‎توانند با تماس با شماره ۳۱۵۰ مشورت در خصوص ویروس کرونا را دریافت کنند با این وجود شست و شوی مکرر دست‌ها بیشتر از ماسک زدن مدنظر ما است.

* جدا شدن بخشی ایزوله برای تشخیص کرونا در بیمارستان‎های گلستان

بذرافشان در خصوص وضعیت آمادگی بیمارستان‎های گلستان نیز گفت: بیمارستان‎های استان بخشی را به صورت ایزوله جدا کرده‎اند حتی تریاژ این بیمارستان‎ها برای تشخیص کرونا جدا شده و از طرفی بیماران تنفسی را از سایر بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‎کنند، جدا کرده‎ایم.

وی ادامه داد: براساس معیارهای علمی بیماران را تحت نظر می‎گیریم اگر شرایط بدتر شد اقدامات تخصصی اعمال می‎شود در غیر این صورت با یکسری آموزش می‎توانند در منزل استراحت کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: در هر بیمارستان بخش مربوط به تشخیص بیماری کرونا از سایر بخش‎ها جدا شده و چهار بیمارستان در سطح استان از جمله بیمارستان‎های بندرگز، پیامبر اعظم(ص)، ساختمان شریف بیمارستان پنجم آذر و بیمارستان حکیم جرجانی به صورت متمرکز اقدامات در خصوص بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده تا اگر نیازی به بستری شدن بیمار بود به این بیمارستان‎ها مراجعه شود.

بذرافشان با تأکید بر اینکه مردم نباید نگران باشند، افزود: در مقابله با کرونا نباید نگران بود بلکه هوشیاری و رعایت نکات بهداشتی را باید در نظر گرفت تا این بیماری را شکست دهیم.

*تاکنون نمونه مثبتی در خصوص کرونا در گلستان اعلام نشده است

رئیس بیمارستان فوق تخصصی کودکان طالقانی گرگان در خصوص علت و ماهیت کرونا ویروس اظهار کرد: کرونا ویروس در حالت عادی عامل ۱۵ درصد تا ۲۰ درصد موارد سرماخوردگی در جامعه است، یکی از ویروس‎هایی است که همیشه همراه آنفلونزا و بقیه ویروس‎ها در جامعه وجود داشته و عامل بیماری می‎شود و هر از چند گاهی در ماهیت و ژنوم آن تغییر ایجاد می‎شود به علت آنکه از حیوانات تغییر ماهیت می‎دهد و ماهیت بیماری‌زا در انسان پیدا می‎کند و منجر به اپیدمی‎هایی می‎شود که نمونه‎های آن را در سال‎های قبل داشتیم.

جبار پرهیز تصریح کرد: در سال ۲۰۰۲ میلادی بیماری سارس که ویروس کرونا بود جهش پیدا کرد و قابلیت بیماری در انسان را دیدیم که منجر به مرگ و میر می‎شد اما این ویروس بعد از مدتی ناپدید شد در حال حاضر به دلیل تغییر ماهیت این ویروس از حیواناتی مثل خفاش و مورچه خوار قابلیت بیماری در انسان را پیدا کرد و سبب بروز بیماری جدیدی شد.

وی با بیان اینکه هیچ کشوری به دلیل قابلیت انتشار فراوان از ویروس‎ها در امان نیستند، افزود: ۴۰ کشور درگیر کرونا هستند و مهمترین مسأله آمادگی و ایجاد اطلاعات و آشنایی با راه‌های انتقال این ویروس است تا از شدت عوارض و اپیدمی این بیماری جلوگیری کنیم.

به گفته رئیس بیمارستان کودکان طالقانی گرگان تاکنون نمونه مثبتی در خصوص کرونا در استان اعلام نشده است، افزود: مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به  بیماری‎های دیگر کمتر از دو درصد است آن هم در افراد خاص و افراد دارای بیماری‎های زمینه‎ای، تنفسی و سالمندان بالای ۶۵ سال و ابتلا به کرونا در گروه‌هایی مثل کودکان زیاد گزارش نشده است با این وجود اقدامات پیشگیرانه و نکات بهداشتی باید انجام شود چرا که هنوز برای این بیماری واکسنی کشف نشده است.

وی افزود: ویروس‎ها در حالت عادی ۲۴ ساعت تا ۴۸ ساعت در محیط زنده می‎مانند اما رفتار ویروس کرونا چندان مشخص نیست این ویروس تا ۹ روز هم در محیط زنده مانده و منجر به آلودگی شده است بنابراین لازم است سطوح قابل تماس ماند میز، اشیا، رایانه، تلفن همراه که به راحتی آلوده می‎شوند را ضدعفونی کنیم.

انتهای پیام/83017   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول