اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

برای حفظ سلامت روان از اخبار نامعتبر دوری کنید/ 5 راهکار در برابر کرونا ویروس

کارشناس ارشد سلامت روان مرکز بهداشت استان قم گفت: منبع اخبار باید موثق و معتبر باشد زیرا اگر به اخبار کرونا که در گروه‌های نامعتبر مجازی منتشر می‌شود توجه کنیم دچار نگرانی شده و اضطراب و استرس شدیدتر می‌شود.

برای حفظ سلامت روان از اخبار نامعتبر دوری کنید/ 5 راهکار در برابر کرونا ویروس

خبرگزاری فارس؛ ایمن سادات موسوی نژاد: انتشار خبر ابتلا به ویروس کرونا، با موج سواری برخی رسانه‌های نامعتبر ترس و نگرانی در بین مردم ایجاد کرد به طوری که در برخی موارد بار روانی این بیماری و بازی با روح و روان خطرناک‌تر از بیماری ارزیابی شد.

ترس از ویروس پیش از آنکه مردم را مبتلا کند می‌تواند سلامت فکری آنها را نشانه رود بنابراین لازم است مردم به منابع معتبر خبری توجه کرده و نسبت به شایعات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بی‌توجه باشند.

بار روانی ویروس کرونا در بازار داغ شایعات نگرانی‌هایی برای مردم به همراه داشته برای نحوه مواجهه مناسب با بار روانی ناشی از ویروس کرونا و احتیاط برای پیشگیری از این بیماری با رحیم شیخ هادی، کارشناس ارشد سلامت روان مرکز بهداشت استان قم به گفت‌وگو پرداختیم.

فارس: احتیاط و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا تا چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد؟

نمی‌توانیم بیان کنیم ترس از کرونا خوب یا بد است زیرا ترس جنبه مثبت و منفی دارد، در جنبه مثبت اگر ترس در حد تعادل، به موقع و متناسب باشد کمک می‌کند که احتیاط و مراقبت داشته و خطری فرد را تهدید نکند ولی ترس خارج از تعادل و بیش از اندازه می‌تواند مشکل‌ساز شود.

کسی که ترس بیش از حد ترس دارد به استرس و اضطراب شدید دچار می‌شود. این استرس و اضطراب مشکلات بدتری را رقم می‌زند به طوری که در بسیاری از زمینه‌های دیگر نمی‌تواند کارایی کامل را داشته باشد.

اگر میزان ترس کمتر از حد لازم باشد بی‌احتیاطی محسوب می‌شود به طوری که فرد اصول بهداشتی، خواب و... را رعایت نمی‌کند و این سبب می‌شود خطر ابتلا به او نزدیک‌تر شود.

ترس در حد تناسب، تعادل، به موقع و به جا هیچ اشکالی ندارد ولی ترس بیش از اندازه یا کمتر سبب اختلال یا مشکلات حادتر می‌شود.

 


فارس: برای کنترل بار روانی ویروس کرونا چه کار باید کرد؟

مردم برای مدیریت جو حاکم باید اطلاعات خود را در زمینه ویروس کرونا افزایش دهند. اکنون سفری به نام مقابله با کرونا در پیش رو داریم که در این سفر یک سری امکانات و لوازم نیاز است.

1-رعایت و توجه به اصول بهداشتی از جمله لوازم ضروری است که می‌توان به شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک، حضور پیدا نکردن در اجتماعات و...اشاره کرد. در این زمینه اطلاعاتی از طریق رسانه‌ها و متخصصان ارائه می‌شود.

2-توجه به بحث تغذیه از دیگر نکات مهم است. گرسنگی برای بدن سم است و این سم سبب می‌شود که سیستم ایمنی بدن تضعیف شود.

3-رعایت بهداشت خواب از دیگر موارد است؛ کمبود خواب یا رعایت نکردن اصول اولیه خواب، لذت نبردن از خواب و کابوس‌های شبانه سبب می‌شود بهداشت خواب ما به خطر افتد.

کم‌خوابی سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و خطرات و آسیب‌ها شدیدتری به همراه دارد و در نتیجه افراد سریع‌تر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

خواب شبانه به طور نرمال باید بین 6 تا 8 ساعت از غروب تا طلوع آفتاب باشد و اگر کسی در این زمینه با مشکل مواجه شد، باید از متخصص کمک گیرد.

4-دوری یا مصرف نکردن دخانیات از دیگر محورهای ضروری است. دود دست اول زمانی است که فرد خودش مصرف می‌کند و دود دست دوم زمانی است که اطرافیانش استفاده می‌کنند.

در هر حالت وجود دود سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شود کسانی که در معرض دود دخانیات هستند و استعمال دخانیات دارند، تأثیرپذیری بیشتری در برابر بیماری دارند و این امر سبب می‌شود که اگر بیمار شوند طول درمان طولانی مدت داشته باشند.

5-منبع اخبار باید موثق و معتبر باشد زیرا اگر به اخباری که در گروه‌های نامعتبر مجازی منتشر می‌شود توجه کنیم دچار نگرانی شده و اضطراب و استرس ما شدیدتر می‌شود.

 

فارس: برخی اوقات نیاز است با استرس و نگرانی سازگاری کنیم به چه طریق می‌توان به این امر رسید؟

یک سری فعالیت‌ها مانند خواندن کتاب، بازی با کودک، مشاهده تلویزیون و فعالیت‌های معنوی و... از تکنیک‌های آرام‌سازی است که به سازگاری با استرس کمک می‌کند و استرس را در سطح پایین‌تر کاهش می‌دهد.

نام این فعالیت‌ها و تکنیک‌ها حواس پرتی مغزی است که سبب می‌شود با حواس پرتی مغزی، افکار منفی در ذهن رد و بدل نکنید.

مغز دارای دو لاین است به طوری که از هر لاین بیشتر استفاده شود آن لاین غالب است. زمانی که افکار منفی زیاد رد و بدل شود سبب می‌شود لاین غالب منفی سیطره پیدا کند و نسبت به بیماری آسیب‌پذیرتر باشید.

اگر افراد این امور را انجام دهند ولی عملکرد زندگیشان مانند خواب، خوراک و شغلشان دچار اختلال باشد،  باید از یک متخصص کمک بگیرند و به یک روانشناس مراجعه کنند.

اگر این توصیه‌ها را رعایت کنیم می‌توانیم با بحران مقابله کرده و به راحتی بحران را مدیریت کنیم.

 

فارس: استرس چه تأثیری روی سیستم ایمنی می‌گذارد؟

خواب، تغذیه، دخانیات و بهداشت هر یک مانند شاخه‌های درخت هستند که آرامش فرد را رقم می‌زنند. اگر نسبت به هر یک از شاخه‌های مذکور مراقبت نشود به همان اندازه سیستم ایمنی بدن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مردم باید در نظر داشته باشند این نخستین ویروس نیست و آخرین و کشند‌ه‌ترین نیز نخواهد بود. با یاری، همکاری و صبر آنها بدون تردید با این ویروس مقابله و این بحران را از زندگی خود دور می‌کنیم.

انتهای پیام/78003*30/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول