اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

کاسبان کرونا چه کسانی هستند؟

پس از تایید رسمی ورود «کرونا ویروس» به کشور برخی افراد از این شرایط سوءاستفاده کرده و اقدام به گران فروشی و احتکار برخی اقلام ضروری کردند که این امر نگرانی‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرد.

کاسبان کرونا چه کسانی هستند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به نظر می‌رسد بیش از دو هفته است که «کرونا ویروس» از طریق خطوط هواپیمایی ایران-چین وارد کشور شده است اما وزارت بهداشت رسماً اوایل اسفند ماه وجود  این ویروس در شهرهای قم و تهران را تایید کرد و همین تایید رسمی توسط مراجع رسمی سبب شد تب و تاب زیادی در بین شهروندان کل کشور ایجاد شود تا مبادا به این بیماری دچار شوند.

بر اساس این گزارش، جامعه پزشکی کشور به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس توصیه‌های مهم بهداشتی را از طریق فضای مجازی به اطلاع شهروندان رساند که مهمترین آن‌ها استفاده از ماسک در فضاهای عمومی (برای کسانی که به بیماری آنفلانزار و کرونا مبتلا هستند)  و شستن مرتب دست‌ها به وسیله ژل ضدعفونی کننده و صابون است.

نسخه‌های مجازی برای درمان کرونا

از طرفی پزشکان تغذیه و متخصصان بیماریهای مختلف با توجه به سرد بودن هوا و اینکه این ویروس ماندگاری بیشتری در هوای سرد دارد توصیه‌ کردند افراد سعی کنند غذاها و نوشیدنی‌های گرم را در سبد غذایی خود بگنجانند.

موازی با این توصیه‌ها و به نقل از طب سنتی تقریباً هر روز یک نسخه جدید دارویی و غذایی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر درمان قطعی کرونا پیچیده می‌شود و از آنجایی که این نسخه‌ها از سوی متولیان امر بهداشت و درمان تایید یا رد نمی‌شود، مجموع همین نسخه‌ها  سبب شد قیمت بسیاری از اقلام خوراکی در بازار سر به فلک بکشد.

بر همین اساس، افرادی از این شرایط سوءاستفاده کرده و اقدام به گران فروشی و احتکار  برخی اقلام ضروری کردند که این امر نگرانی‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرد و سبب کمیاب شدن آن‌ها شد.

افزایش قیمت اجناس در میدان تره و بار

جمال مرمضی یکی از بازاریانی است که روزانه قبل از اینکه کره‌کره‌های مغازه خود را بالا بکشد ابتدا میوه و تره بار و سایر محصولات مورد نیاز خود را از میدان تره بار تهیه می‌کند، و سپس راهی بازار می‌شود،  وی می‌گوید: از زمانی که نسخه جوشانده سیر، میخک به همراه 7 لیوان آب در فضای مجازی منتشر شده قیمت سیر از کیلویی 4 هزار تومان در میدان تره بار به کیلویی 50 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

لیمو سنگی به دلیل خاصیتی که برای سرماخوردگی دارد  و زنجبیل به دلیل طبع گرم، به ترتیب از کیلویی 6 هزار تومان به کیلویی 30 هزار تومان و زنجبیل از کیلویی 8 هزار تومان به کیلویی 150 هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

خانم ضفر‌زاده شهروند اهوازی نیز می‌گوید: قیمت خرما و ارده حدود 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته داشت و فروشندگان در پاسخ به اعتراض ما معتقد هستند: قیمت‌ها همین است و افزایش پیدا نکرده است.

وی افزود: اگر شرایط اینگونه پیش برود و این ویروس کنترل نشود به بهانه ویروس روز به روز قیمت بازار را بالامی‌برند، در این شرایط خوردن میوه و سبزیجات مخصوصاً مرکبات توصیه شده است، شک نکنید چند روز دیگر قیمت‌ مرکبات را هم افزایش می‌دهند.

مشاهدات میدانی خبرنگار خبرگزاری فارس نیز حاکی از آن است که قیمت ماسک و الکل در برخی فروشگاه‌ها با  قیمت چند برابر به فروش می‌رسد و گاهاً  قیمت ماسک فیلتردار تا سقف 50 هزار تومان به مشتریان داده شد این در حالی است که  افزایش همزمان قیمت و تقاضا ماسک سبب تشکیل صف‌های طولانی و ایجاد دردسر برای مردم شد.

برخورد با داروخانه های متخلف در خوزستان

نعمت الله بیرانوند مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان در این رابطه اظهار کرد: با داروخانه‌هایی که در فروش ماسک و ژل ضدعفونی کننده تخلف کنند به شدت برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به سواستفاده عده‌ای سودجو پس از انتشار اخبار ویروس کرونا گفت:گشت های تعزیرات  برای برخورد با داروخانه های متخلف در استان خوزستان و اهواز آغاز شده است و تخلفات احتمالی را تذکر داده اند.

آنچه از واکنش‌ها و برخوردهای اخیر دولت و مسؤولان با این بحران استنتاج می‌شود این است که به نظر می‌رسد تجهیزات و امکانات حوزه درمان استان آمادگی مقابله با این ویروس را ندارد لذا بهترین و موثرترین راه حل این بحران رعایت بهداشت فردی، رعایت فرهنگ ارتباطی در چهارچوب مشخص شده به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و تغییر رژیم غذایی مردم از سرد به گرم است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول