اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من| ادغام دانشگاه‌های صنعتی کار مطلوبی نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در دنیا و کشورهای توسعه یافته و صنعتی چیزی تحت عنوان ادغام دانشگاه‌های صنعتی وجود ندارد که منجر به گستره بسیار آن شود به گونه‌ای که برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت رقابت و حق انتخاب را زایل کند.

فارس من| ادغام دانشگاه‌های صنعتی کار مطلوبی نیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «دانشگاه‌های صنعتی در برخی استان‌ها را تجمیع کنید» را  مطرح کرده  و تاکید کردند که «در برخی از استان‌ها مانند شهر تهران تعدد زیاد دانشگاه‌های صنعتی وجود دارد در صورتی که تجمیع این دانشگاه‌ها باعث هم‌افزایی شده و از امکانات وسیع‌تر دانشجویان استفاده می‌کنند و رتبه جهانی دانشگاه تجمیع شده هم بسیار بالاتر می‌رود مثلا تجمیع امیرکبیر و شریف باهم و خواجه نصیر و علم و صنعت باهم.»

این مخاطبان در ارتباط با سامانه فارس من خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

محمد رضا نجفی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در کلیت و حالت فراگیر این موضوعی نیست که بتوان بدون بررسی هزینه و فایده آن تصمیمی عمومی، جامع و عاقبت اندیشانه گرفت، گفت: هر کدام از این مراکز دانشگاهی مانند پلی تکنیک، شریف و غیره چندین دهه پیشینه و قدمت دارند، برندهای ملی و شناخته شده بین المللی کشور هستند، هویت بخش و مهد تربیت و آموزش ده‌ها هزار نفر از نخبگان کشور هستند و تجارب و سرمایه‌های بی‌نظیری را در خود خلق و تجمیع کرده‌اند، حفظ و توسعه این سرمایه‌ها باید وجهه همت همه باشد. 

وی افزود: وجود این دانشگاه‌های صنعتی با رویکرد و مزایای متفاوتی که دارند به نوعی  موجب ایجاد رقابت سالم و مولد و همچنین وجود ابزار سنجش، مقایسه‌ای و انتخاب می‌شوند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دنیا و کشورهای توسعه یافته و صنعتی  چیزی تحت عنوان ادغام دانشگاه‌های صنعتی وجود ندارد که منجر به گستره بسیار آن شود به گونه‌ای که برنامه‌ریزی، مدیریت، کنترل و نظارت رقابت و حق انتخاب را زایل کند.

وی افزود: به نظر من ادغام دانشگاه‌های صنعتی با یک دیگر کار مطلوبی به نظر نمی‌رسد، مراکز آموزشی باید رقابتی باشند تا برای ارتقاء سطوح عملکردی، جذب دانشجویان و سهم بیشتر از تولید علم و تکنولوژی در کشور یا حتی جهان پویایی و تحرک بیشتری شکل بگیرد، این رقابت باعث می‌شود دانشجویان نیز برای امکان‌ ورود به تناسب امکانات خود گزینه و انگیزه رو به تزایدی یابند.

نجفی خاطرنشان کرد:  دانشگاه‌های صنعتی کشور با ده‌ها هزار دانش آموخته و در حال تحصیل، بخشی از هویت فارغ‌التحصیلان را شکل می‌دهند. دانشگاه‌ها فضا و اتمسفر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود را دارد و این نیز زمینه مهمی برای انتخاب دانشجویان است. 

لیلا قربانی اقدم

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول