اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

ماجرای شایعات بیمارستان جلیل در یاسوج و کرونا از زبان معاون علوم پزشکی+فیلم

معاون بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران به برخی از شبهه‌ها و شایعات در مورد کرونا پاسخ داد.

ماجرای شایعات بیمارستان جلیل در یاسوج و کرونا از زبان معاون علوم پزشکی+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج معاون بهداشتی علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دنیای کنونی دنیای اطلاعات است و هر کشوری اطلاعات را در دست بگیرد برنده بازی است و باید در این موضوع کرونا هم اطلاع‌رسانی خوب داشته باشید و در صورتی که در اطلاع‌رسانی کمک نشود کار ما عقیم می‌ماند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که رسانه های استان به بلوغ و عقلانیت خوبی رسیده‌اند اظهار کرد: در حوزه بهداشتی و درمانی به کمک شما نیاز داریم و اگر جایی کار ما عقیم مانده به دلیل اطلاع‌رسانی ضعیف بوده است.

بانشی افزود: چهل سال از عمر انقلاب می‌گذرد و ۲۰ سال عمر مردم را این انقلاب زیادتر کرده است آن هم در منطقه‌ای مثل خاورمیانه که شاهد جنگ‌ها و بحران‌ها بوده ایم؛ سیستم سلامت ما اکنون در جهان یکی از سیستم‌های شناخته شده است.

وی گفت: همه مسوولان از رهبری در راس نظام گرفته تا بهورزهای ما در خانه‌های بهداشت دغدغه سلامت مردم را دارند و باید امروز به داشته‌های خود بنازیم برای رسیدن به مرتبه‌های بالا باید خیلی از شاخص‌های خود را ارتقا دهیم‌.

این مسوول گفت: نباید به واکسن‌ها و پوشش آنها در حال حاضر راضی باشیم در حالی که در بسیاری از واکسن ها به پوشش ۱۰۰ درصدی نزدیک هستیم.

وی گفت: در استان هم در بسیاری از شاخص‌ها رتبه خوبی داریم در موضوع مرگ مادران باردار در کشور جایگاه بسیار خوبی داریم و جز استان‌های سرآمد هستیم در کمپین فشار خون هم بسیار خوب عمل کردیم.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان گفت: در بحث فشار خون خیلی ها که خودشان نمی‌دانستند را آگاه کردیم و اکنون نزد ما پرونده دارند و تحت مراقبت هستند در مراقبت خدمات شهری و حاشیه شهری ایجاد پایگاه‌های سلامت شهری کارهای خوبی کردیم و در این ۸ ماه اخیر تعداد مراقبت ما در حاشیه شهرها دو برابر شده و از میانگین کشوری هم بالاتر هستیم.

وی گفت: در پزشک خانواده روستایی پزشکان ما مستقر هستند و در آنجا بیتوته می‌کنند و برای یک اتفاق کوچک هم بالگرد اعزام می‌کنیم و زنان باردار قبل از بارندگی انتقال داده می‌شوند و حتی اجاره خانه آنها هم داده می‌شود.

بانشی افزود: در حال حاضر ۵۲۰ برنامه را در سیستم بهداشتی استان اجرا می‌کنیم و در کل سیستم بهداشت و سلامت استان ما یکی از مجربترین سیستم سلامت در کشور به شمار می رود 

وی گفت: معضلاتی برای سیستم سلامت در دنیا پیش آمده که معضل اول آنفولانزا بود که در آبان ماه وارد کشور شد و ما در شهریور ماه جلسه آن را گرفتیم و تمهیدات اندیشیده شد یکی از استان‌هایی بودیم که هر چند دچار مشکل شدیم اما وضعیت بحرانی پیدا نکردیم.

بانشی ادامه داد: تحریم های ظالمانه آمریکا را هم داشتیم که واکسن و دارو به ما نمی دادند اما بحث آنفلوانزا را با کمترین هزینه پشت سر گذاشتیم و تلفات ما بسیار کم بود.

وی گفت: متاسفانه تا آمدیم که نفس راحتی از آنفلوانزا بکشیم در همین حین بود که خبری ناگوار شنیدیم که در چین چنین اتفاقی افتاده و شوک برانگیز بود.

بانشی گفت: کرونا بیماری ویروسی است و جهانی می‌شود و قطعا همه کشورهای جهان درگیر می‌شوند و ما هم که مراوده تنگانگ با چین داشتیم پیش بینی ورود آن را داشتیم علی‌رغم این که اقدامات لازم انجام شد و همین که الان کشور بیست و پنجم هستیم که ویروس وارد شده نشان دهنده این است که خوب عمل کرده ایم.

 وی گفت: سازمان جهانی بهداشت هم اکنون در سردرگمی است هر چند روش پیشگیری را نمی‌دانستیم ولی اکنون حداقل  تجربیات را از این ۲۶ کشور که جلوتر از ما دچار شده‌‌اند را داریم.

بانشی گفت: این بیماری را پیش‌بینی می‌کردیم اما از کجا وارد شدن را نمی‌دانستیم  بیماری ابهاماتی دارد که تا ۱۴ روز نامشخص است و علامت آن با آنفلوآنزا یکی است که کار را سخت می‌کند.

وی افزود: البته یکی از بیماری‌هایی است که قد ت سرایت بالایی دارد و البته کمترین کشندگی را دارد و ۸۰ درصد اتوماتیک‌وار خوب می‌شود اما بار روانی دارد از آنفلوآنزا خیلی میزان کشندگی کمتری دارد  و تنها ۲ درصد افراد در معرض خطر بیشتری هستند که یکی از افراد چاق و دیگری زنان باردار هستند و آن‌هایی که هر گونه بیماری خاص و با سن بالا دارند نیز در معرض خطر هستند.

بانشی گفت: در استان کارهای خوبی کردیم مخصوصا در آنفلوانزا که معتقد بودم باید جشنی برای ریشه‌کنی آن به پا می کردیم و امیدوارم جشن پایان کرونا را هم بگیریم. 

وی گفت: در استان ما هم قطعا وارد می‌شود که اول از همه باید بار روانی از روی دوش مردم برداشته شود این بیماری یک معضل اساسی دارد که اگر قطرات آن بریزد تا ۹ روز می‌تواند زنده بماند و یکی از راه های اصلی ارتباط دست دادن است.

بانشی افزود: در این بیماری یکی از کلیدی‌ترین راه ها این است که ارتباطات دستی را اول از همه قطع کنیم و شستن مداوم دست‌ها را فراموش نکنیم که با آب و صابون معمولی کفایت می‌کند.

وی گفت: روبوسی کردن را باید کاهش دهیم و تجمع در محافل سر بسته را نداشته باشیم و هر جا مراسمی هست که نیاز به جمع شدن دارد را کم کنیم.

بانشی تاکید کرد: یکی از موارد خیلی مهم قلیان‌ها هستند اگر در یک قلیان سرا یک قلیان آماده بیماری شود روزی ۹۰ نفر آلوده می‌شوند که قرار شد به شدت در استان جمع شوند باید این ۲۵۰ مرکز قلیان در استان تعطیل شود که البته بهداشت به تنهایی زورش نمی‌رسد.

وی در خصوص بیمارستان شهید جلیل هم توضیح داد که ما از 8 بهمن کار خوبی انجام دادیم و پیش از خیلی از استان‌ها این بیمارستان را جهت این کار تخلیه کردیم تا اگر موردی بود به این بیمارستان انتقال داده شوند اما برعکس از کار خوب ما چیز دیگری در فضای مسموم و آلوده مجازی ساختند و این کار خوب و پیشگیرانه را زیر سؤال بردند.

وی گفت: کار بدی نکردیم اگر یک فرد مشکوک را با لباس  خاص به بیمارستان فرستادیم چرا که می‌خواستیم پیشگیری کنیم اما در فضای مجازی به گونه‌ای دیگر خبر آن منعکس شد که برای مردم بار روانی دارد.

 

 

انتهای پیام/82009/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول