اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

کارنامه ضعیف کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه راه اندازی پیمان پولی دو و چند جانبه

انعقاد پیمان‌های پولی دو و چند جانبه نقش مهمی در کاهش وابستگی به دلار دارد، اما این موضوع مورد توجه مجلس دهم نبود زیرا این نمایندگان نه تنها نظارتی بر اجرای ماده 13 قانون برنامه ششم توسعه انجام ندادند بلکه تنها طرح مرتبط نیز توسط کمیسیون اقتصادی مجلس رد شد.

کارنامه ضعیف کمیسیون اقتصادی مجلس در زمینه راه اندازی پیمان پولی دو و چند جانبه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضرورت تنوع گرایی در روش­های پرداخت مرتبط با تجارت خارجی، کشورها را بر آن داشته تا علاوه بر روش­های سنتی انتقال ارز و پوشش ریسک، ابزارهای جدیدی را نیز به موازات آن ایجاد کنند. «پیمان پولی دوجانبه» یکی از این روش­هاست؛ پیمان پولی یعنی استفاده همزمان از ۲ پول ملی در پرداخت­های مرتبط با تجارت و تامین مالی دوجانبه به گونه ­ای که نیازی به ارز ثالث نباشد. در این حالت، ظرفیتی جدید در اختیار تجار قرار گرفته و ریسک آنها را کاهش می‌­دهد.

*فواید اجرای پیمان‌های پولی چیست؟

به طور کلی، اهداف اجرای پیمان‌های پولی عبارتند از:

1ـ‌ کاهش مشکلات ناشی از تحریم بانکی: پیمان پولی دوجانبه یک کانال امن بانکی بین دو کشور و بدون درگیر شدن ارز ثالث است. در شرایط اعمال تحریم بانکی، پیمان‌های پولی می‌توانند به عنوان یک کانال امن و بدون ارتباط با نظام‌های مالی تحت کنترل غرب عمل کنند.

2 ـ‌ کاهش هزینه انتقال ارز: برای انتقال پول بین دو کشور (برای مثال ایران و روسیه)، باید دو مرحله تبدیل ارز صورت گیرد. ابتدا ریال به دلار تبدیل و در نهایت دلار به روبل تبدیل می‌شود که در این حالت، دو مرحله پرداخت کارمزد لازم است. چنانچه از پیمان پولی دوجانبه استفاده شود، تجارت دو کشور ارزان تر خواهد بود.

3ـ مدیریت نوسانات نرخ ارز: پیمان پولی مسیر جدیدی در کنار سایر روش‌ها برای انتقال پول بین دو کشور است. با استفاده از این روش، تجار بدون نیاز به ارزهای سخت (مانند دلار/یورو) تجارت خود را انجام می‌دهند. لذا پیمان پولی می‌تواند باعث کاهش تقاضا برای دلار و به تبع آن کنترل نرخ دلار در برابر ریال در بازارهای داخلی شود.

*ظرفیت پیمان پولی دوجانبه در اقتصاد ایران

بر اساس همین گزارش، چنانچه ایران با هشت کشور چین (سقف مقداری: معادل 9 میلیارد دلار)، هند (سقف: معادل 4 میلیارد)، کره‌جنوبی (سقف: معادل 4 میلیارد)، ترکیه (سقف: معادل 4 میلیارد)، امارات (سقف: معادل 4 میلیارد)، تایوان (سقف: معادل 700 میلیون)، پاکستان (سقف: معادل 300 میلیون) و روسیه (سقف: معادل 300 میلیون) پیمان پولی امضا کند، این امکان وجود خواهد داشت که بیش از 55 درصد از کل واردات کشور به‌صورت دوجانبه تسویه ‌شود و نیازی به ارزهای واسط مانند دلار و یورو نباشد.

*بررسی کارنامه مجلس دهم در پیگیری پیمان­‌های پولی دو جانبه

اگر بخواهیم از زاویه دید قانون­گذاری به پیمان‌­های پولی دوجانبه نگاه کنیم، به این موضوع اولین بار در قانون برنامه ششم توسعه اشاره شده است. در ماده 13 این قانون آمده است: «وزارت امور اقتصادی و دارائی موظف است نسبت به ایجاد و انعقاد پیمان­های دوجانبه و چندجانبه و همچنین پیمان­های پولی دوجانبه با کشورهای طرف تجاری و هدف به ویژه کشورهای منطقه اقدام کند. در اجرای این ماده رعایت قوانین و سیاست­های کلی نظام براساس عزت، حکمت و مصلحت ضروری است».

به اعتقاد کارشناسان علی­رغم فوائد این ماده اما  موکول کردن آن به وزارت اقتصاد و دارایی به­جای بانک مرکزی باعث اختلال در روند پیگیری این امر خواهد شد.

در این راستا، کیانی راد استاد دانشگاه و معاون ارزی اسبق بانک مرکزی گفت: «برای سایر کشورهایی که می خواهند پیمان پولی منعقد کنند بسیار عجیب است که به­ جای بانک مرکزی با وزارت اقتصاد کشور مقابل سر و کار داشته باشند. این باعث می شود بعد از تفاهم نامه هایی که میان دو کشور (بعد از امضا میان بالاترین مقام های اجرایی شان) امضا شده است یک طرف رئیس کل بانک مرکزی باشد و طرف دیگر وزیر امور دارایی قرار گیرد؛ در حالی که در کشورها بانک مرکزی سیاست­گذار پولی و ارزی کشور است و ناظر بر نظام بانکی و فعالیت­های بانکی است اما وزارت داریی متولی امور دیگر کشور است. بانک مرکزی از سال 90 پیمان های پولی را دنبال کرده است و سابقه و تجربه­ این مذاکرات و عملیات را دارد. اگر در حال حاضر هم بانک مرکزی متولی انعقاد این پیمان‌­ها باشد با توجه به سابقه‌­ای که دارد مشکلی در انعقاد پیمان­‌های پولی وجود نخواهد داشت».

علاوه بر الزام قانون­گذار به وسیله قانون، برخی از کشورهای خارجی مانند روسیه و ترکیه نیز بارها پیشنهاد ایجاد پیمان پولی با ایران را ارائه کرده­اند اما این درخواست‌ها تاکنون قفل مقاومت آهنین بانک مرکزی در برابر استفاده از پیمان‌های پولی را نگشوده است. در این بین وظیفه مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها دستگاه قانون­گذار و ناظر بر حسن اجرای قوانین، نقش خطیر و پر اهمیتی است.

*عملکرد منفعلانه کمیسیون اقتصادی در ایجاد پیمان­های پولی دو و چند جانبه

کمیسیون اقتصادی نه تنها هیچ تحقیق و تفحصی درباره ماده 13 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، انجام نداده است بلکه در عین ناباوری طرحی که درباره پیمان های پولی دوجانبه به آن ارجاع شده بود را نیز رد کرد.

 این طرح با امضا 51 نماینده با هدف موظف کردن بانک مرکزی جهت راه­اندازی و استفاده از پیام­رسان­های مالی اختصاصی در همکـاری دوجانبه و چندجانبه با سایر کشورها یـا اتحادیـه­هـا بـا بهـره­گیـری از آخـرین فناوری­های روز دنیا و همچنین انعقاد و اجرایی کردن پیمان­های پولی دوجانبه با بیست و چهار کشور چین، روسیه، هند، ترکیـه، پاکسـتان، برزیـل، عراق، ژاپن، کره جنوبی، آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، قطر، عمان، قزاقستان، سنگاپور، تایلند، اندونزی، بلاروس، سریلانکا، لبنان، سوریه و مـالزی به مجلس ارائه شده بود. همچنین در این طرح بانک مرکزی موظف شده بود، هر دوماه، گـزارش اجرائـی آخرین پیمان­‌های پـولی دو و چندجانبـه و وضـعیت پیـاده ­سـازی و اسـتفاده از پیام­ رسان­ها از لحاظ تعداد پیام‌­هـای ارسـالی، حجـم تبـادلات، تعـداد بانک­هـا و نهادهای عضو را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه نماید.

اما کمیسیون اقتصادی مجلس به دلایلی از جمله آنکه امکان اجرایی شدن برخی از بندهای آن وجود ندارد و اینکه قانون ششم توسعه کافی است، این طرح را رد کرد. این درحالی است که در برنامه ششم توسعه هیچ سخنی از ایجاد پیام­رسان مالی به میان نیامده و وجود برخی مشکلات ساختاری از جمله متولی قرار دادن وزارت اقتصاد در امر پیمان­های پولی دو یا چند جانبه مانعی بر سر راه این پیمان­ها قرار داده است که طرح مذکور می­توانست این موانع را بر طرف کند.

طرح دیگری که در دوره دهم مجلس، درباره کاهش وابستگی به دلار در مجلس اعلام وصول شد، طرح حذف دلار از معاملات بود. اگرچه قصد طراحان، به‎درستی جلوگیری از آسیب‎پذیری نظام ارزی در کشور بوده است اما به گزارش مرکز پژوهش­های مجلس، مفاد طرح و پیشنهادهای مطرح شده در آن واقعیت­‌های مربوط به مقتضیات نظام ارزی کشور و رویکرد مطلوب و بهینه کاهش آسیب پذیری نظام ارزی را در نظر نگرفته است. درنتیجه پیگیری مفاد این طرح منجر به کاهش ابزارهای در اختیار حاکمیت شده و در مسیر تشدید اثرات تحریم‌­ها خواهد بود.

همچنین در هیچ یک از کشورهایی که سلطه دلار را در معاملات بین المللی خود به حداقل رسانده‌­اند، مقابله با سلطه دلار از طریق اقدامات سلبی و ممنوعیت معامله دلار پیگیری نشده ­است و در عوض با رویکردهای ایجابی، جهانی کردن واحدهای پولی موجود یا جدید، ایجاد نظام‌های پرداخت و تسویه جدید، سامانه‌های پیام‌رسان مالی موازی و ایجاد پیمان­‌های پولی دوجانبه و یا چند جانبه پیگیری شده است.

*جمع‌بندی

در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، مجلس شورای اسلامی به­‌ویژه کمیسیون اقتصادی نقشی اساسی در ریل گذاری کشور در راستای حرکت به سمت توانمندسازی اقتصادی از طریق کاهش وابستگی به دلار آمریکا و ایجاد سازوکارها برای دور زدن تحریم‌­های ظالمانه دارد. در حالی که به اعتقاد کارشناسان، پیمان­‌های پولی دو و چند جانبه اثر قابل توجهی در کاهش وابستگی کشور به دلار و سایر ارزها دارد اما متاسفانه نه تنها هیچ نظارتی از سوی کمیسیون اقتصادی در اجرای این پیمان­‌ها صورت نگرفته بلکه اعضا این کمیسیون، طرح «راه‌­اندازی و استفاده از پیام‌­رسان­‌های مالی و انعقاد پیمان­‌های پولی دو و چندجانبه در تجارت خارجی» را که می­‌توانست نقش مفیدی در شکل گیری این پیمان­‌ها داشته باشد را نیز رد کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول