اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

رسانه‌ها پیش از بحران برنامه مدون داشته باشند

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسانه‌ها باید پیش از شیوع بیماری کرونا و شرایط بحرانی، برنامه مدونی داشتند؛ چراکه در شرایط اضطرار تنها باید وضعیت را مدیریت کرد.

رسانه‌ها پیش از بحران برنامه مدون داشته باشند

«علیرضا پورابراهیمی»، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با اشاره به نقش رسانه ها در نحوه اطلاع رسانی در شرایط بحران همچون کرونا، اظهار داشت: این موضوع مقطعی نیست و ما باید در زمان ها و شرایط عادی برنامه هایی داشته باشیم که بتوانیم این بحران ها را مدیریت کنیم.

ضرورت اطلاع رسانی شفاف در شرایط بحران

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که می توان در شرایط بحرانی انجام داد، اطلاع رسانی بسیار است. هراندازه اطلاع رسانی زیاد،‌ دقیق و شفاف باشد و اطلاعات بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد، طبیعتا آن اطلاعات ناصحیح و فریبکارانه که سبب ایجاد جنگ روانی و به هم ریختن شرایط جامعه هستند، کم رنگ می شوند. مردم باید بدانند در این شرایط بحران حتما اخبار را از مراجع رسمی پیگیری کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: یکی از موضوعات دیگر در شرایط بحران، فرهنگسازی است. یعنی باید فرهنگ این موضوع ایجاد شود که مردم اطلاعات درست را در شرایط بحران از مراجع ذیصلاح و رسمی پیگیری کنند. کار چندان دشواری نیست و خاصیت فضای مجازی این بوده که به انتشار اخبار ناصحیح بپردازد.

وی بیان کرد:‌ نوع اطلاع رسانی و محتواسازی در شرایط بحران، برنامه مدون و مشخص فرادستگاهی ندارد. برای مثال هر یک از سازمان ها و وزارتخانه ها موضوعات خودشان را پیگیری می کنند، اگر هر کدام از آنها باهم هماهنگ باشند و بتوانند برنامه جامعه ای را اجرایی کنند، شاهد اتفاقات مؤثری در عرصه رسانه و نحوه اطلاع رسانی مطلوب خواهیم بود.

برای مدیریت فضای مجازی ابتدا باید تکلیف دامنه های اینترنتی را روشن کنیم تا این فضا قابل مدیریت باشد و بتوانیم اشراف امنیتی به لحاظ کنترل اقدامات خلاف را داشته باشیم.

 

پورابراهیمی اظهار داشت:‌ همه نقاط دنیا، مشکلات مشابه ما را در شرایط بحران دارند اما آنها فضا را به درستی هدایت و مدیریت می کنند. ما هم باید بتوانیم در این شرایط بحران فضا را به درستی مدیریت کنیم.

وی افزود: برای مدیریت فضای مجازی ابتدا باید تکلیف دامنه های اینترنتی را روشن کنیم تا این فضا قابل مدیریت باشد و بتوانیم اشراف امنیتی به لحاظ کنترل اقدامات خلاف را داشته باشیم. این امر را هم باید از منظر پلیس توسعه دهیم تا اگر اتفاقی صورت گرفت، فرد شناسایی و تذکر داده شود. در این شرایط می توانمی از بحران ها عبور کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: مردم باید خودشان هوشیار باشند و ترویج شایعات تنها مربوط به کرونا نیست. گاهی اوقات در خصوص مباحث اقتصادی همچون خودرو و مسکن، شاهد ایجاد جو روانی هستیم. مردم باید هوشیار باشند و هر آنچه را که می بینند، باور نکنند. ترویج شایعات و انتشار اخبار ناصحیح ویژگی نابه جا و ناصحیح فضای مجازی است که در شرایط عادی سبب می شود که مباحث تحت تأثیر قرار بگیرد.

وی بیان کرد: زمانی که اخبار رسمی به دلیل ملاحظات منتشر نشود، اخبار غیررسمی شیوع پیدا می کند.اخبار در شرایط بحران باید از مراجع رسمی شفاف سازی شود. انصافا در شرایط کنونی رسانه ها عملکرد خوبی دارند و مردم زمانی که مشاهده می کنند که اطلاعات شفاف و با سرعت منتشر می شود، دیگر نباید به سراغ اخبار غیررسمی بروند. برخی ها به واسطه موضوعاتی همچون ماسک و داروهای تقلبی و نوع شیوع، به دنبال به هم ریختن امنیت مالی و سودجویی هستند.

پورابراهیمی اظهار داشت: یکی از دلایلی که رسانه های ما نتوانسته اند مخاطبان را در شرایط بحران تا حدودی جذب کنند به این دلیل است که متأسفانه ما در مدیریت اخبار و اطلاعات ضعیف عمل کرده ایم. مردم انصافا به رسانه های داخلی اعتماد دارند و مشکل از رسانه هاست که نمی توانند مدیریت خوبی در خصوص توزیع اطلاعات انجام دهند. رسانه های معاند به خوبی وضعیت را مدیریت می کنند و در نهایت شاهد تأثیرگذاری بیشتری می شوند. مراجع رسمی ما هم باید به گونه ای هماهنگ باشند تا تبعات کار کمتر باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول