اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

گزارش فارس از دل شهر قرنطینه شده ووهان/ کنار کرونا زامبی نشویم!

ویروس‌هایی از خانواده کرونا موجودات جدیدی نبوده و پیش از این نیز قربانیان زیادی گرفته بود، اما به تازگی، نوع جدید و جهش یافته‌ای از آن‌ها سر و کله‌اش در شهر ووهان چین پیدا شده و حال دانشجوی تبریزی ساکن ووهان از قرنطینه ششمین شهر بزرگ چین تعریف می‌کند.

گزارش فارس از دل شهر قرنطینه شده ووهان/ کنار کرونا زامبی نشویم!

خبرگزاری فارس-کتایون حمیدی: چند ماهی هست که واژه جدیدی به نام کرونا، میهمان جامعه جهانی شده است؛ ویروسی که ابتلا به آن از استان ووهان چین شروع شد و با وجود اقدامات قرنطینه‌ای در این شهر، به برخی از شهرهای دیگر چین انتقال یافت.

حالا دیگر این ویروس چینی در حال شیوع به سایر کشورهای جهان است. سازمان بهداشت جهانی در این خصوص وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

کرونا تا به امروز جان ۲ هزار و ۴۶۶  نفر را گرفته و بیش از ۷۸ هزار و ۸۸۰ نفر هم در نقاط مختلف جهان به آن مبتلا شده‌اند.

طی یک ماه اخیر ترس از شیوع کرونای چینی در ایران نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده بود و گاهی اخباری در این خصوص منتشر می‌شد ولی مسوولان در واکنش به این نگرانی‌ها و شایعات در مصاحبه‌های متعدد وجود ویروس کرونا در ایران را رد می‌کردند، تا اینکه روز گذشته این شایعات رنگ واقعیت به خود گرفت و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که آزمایش اولیه به عمل آمده از نمونه‌های ارسالی مشکوک به ابتلا به کروناویروس جدید، در دو مورد مثبت گزارش شده است.

پس از چند روز رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، مرگ دو بیمار مبتلا به کرونا در این شهر را تائید کرد و روز یکشنبه (۴ اسفند) سخنگوی وزارت بهداشت، آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان ویروس کرونا در ایران را ۸ کشته و ۴۳ مبتلا اعلام کرد.

جامعه ایرانی به شدت در تب و تاب ویروس کرونا قرار گرفته و در این میان حتی برخی سودجویان بیکار ننشسته و ماسک را چند برابر به مردم می‌فروشند.
 

روایت دانشجوی تبریزی از حال و هوای ووهان چین

امروز پای صحبت‌های جوان تبریزی ساکن ووهان می‌نشینیم تا از حال و هوای ووهانی‌ها و اقدامات دولت چین در مقابله با کرونا برایمان بگوید.

علی دانشجوی تبریزی، ۲۸ سال دارد و از چهار سال پیش ساکن شهر ووهان است.

او در رابطه با اولین روزهایی که کرونا در ووهان شیوع یافت، می‌گوید: اوایل وقتی ویروسی به نام کرونا به چین آمد، کسی اطلاع خاصی از جزئیات این ویروس نداشت و حتی حدس و گمان روی سارس بود.

علی اضافه می‌کند: حتی یک پزشک به نام آقای "لی" چند ماه پیش از فراگیر شدن کرونا اعلام کرده بود که این ویروس بسیار خطرناک است ولی دولت چین اخبار را بایکوت کرد و پلیس هم در خصوص انتشار این‌گونه اخبار هشدار داده بود، اگر چه بعدها مشخص شد که خبر دکتر لی، کاملا صحت داشته است ولی متاسفانه دکتر لی، جان خود را به خاطر همین ویروس از دست داد.

۱۱ نفر ایرانی ساکن ووهان

به گفته این دانشجوی تبریزی ساکن ووهان چین، در حال حاضر ۱۱ نفر ایرانی در شهر ووهان چین ساکن هستند که یکی از آنها هم سینا- ک، جوان ایرانی است که هر روز قهوه رایگان به بیمارستان‌ها ارسال می‌کند.

علی در خصوص ماندنش در شهر ووهان می‌گوید: من بنابه دلایل شخصی و چند کاری که باید به محض شکسته شدن قرنطینه انجام دهم در ووهان مانده‌ام.

زنده‌‌ باد ووهان، زنده باد چین

از او در مورد حال و هوای فعلی مردم ووهان و چین می‌پرسم که می‌گوید: مردم شهر ووهان که نقطه ابتدایی ویروس کرونا هم بود، هیچ وقت پشت هم را خالی نکرده‌اند بلکه به شدت حامی یکدیگر و دولتشان هستند و حتی در روزهایی که در اوج کرونا بودیم، مردم به صورت هماهنگ راس ساعت ۸ شب از پنجر‌‌ه‌ها فریاد "زنده‌ باد چین، زنده باد ووهان" سر می دادند.

علی به جوک‌هایی که درباره کرونا ساخته شده، واکنش نشان داده و می‌گوید: واقعا برخی‌ها شورش را در آورده‌اند و اصلا آن را جدی نمی‌گیرند، در حالی که این ویروس شوخی‌بردار نیست.

او ادامه می‌دهد: اخیراً پیام‌های زیادی از سوی پرستاران و پزشکان و حتی افراد مبتلا به کرونا دریافت می‌کنم ولی با اینکه فردی با انرژی مثبت هستم ولی دچار استرس شدید نسبت به هموطنانم شده‌ام. امیدوارم مسوولان ایرانی با تمام امکانات هر چه سریع‌تر بتوانند این بیماری را کنترل کنند.

علی در مورد شرایط قرنطینه شهر ووهان می‌گوید: در حال حاضر تقریبا دو ماهی می‌شود که در قرنطینه هستیم و روزهای آخر اتمام قرنطینه را طی می‌کنیم، حتی قرنطینه دو شهر شنزن و گوانگژو تمام شده ولی هنوز باز شدن ووهان یک ریسک است.

او ادامه می‌دهد: ۱۴ روزی هست که حق خروج از خانه را هم نداریم و اگر من هر روز از خانه خارج می‌شوم با مجوز است که آن هم محدودیت زمانی یک ساعت، در محدوده خانه برایم تعیین شده است ولی اگر سر یک ساعت به خانه برنگردم، من را به بیمارستان منتقل می کنند و باید ۱۴ روز تحت قرنطینه باشم.

به باور علی، کرونا ویروسی است که به سرعت در حال شیوع است ولی چین هم آن را به شدت کنترل کرده و همه خیابان‌ها را از طریق خودروهای الکل‌پاش و ضدعفونی پاکسازی و استرلیزه می‌کنند.

این دانشجوی ساکن ووهان که دلتنگ خانه و خانواده‌اش در شهر تبریز است، می‌گوید: دلم با مردم ایران است و به خاطر همین تمام تلاش خود را می‌کنم تا به روزترین اطلاعات را به دست مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا بفرستم.

او متذکر می‌شود: ویروس کرونا واقعا یک ویروس با قدرت شیوع بالا است ولی متاسفانه اطلاع‌رسانی نسبت به آن بسیار ضعیف است؛ عده‌ای آن را به سخره گرفته‌اند کرونا مرز جغرافیایی هم ندارد و اگر فردی سیستم ایمنی بدن‌اش سالم باشد، درمان خواهد شد ولی اگر ضعیف باشد متاسفانه جان خود را از دست خواهد داد.

علی با بیان اینکه تا این لحظه برای کرونا هیچ واکسن و درمانی وجود ندارد، توضیح می‌دهد: پزشکان و پرستارها افراد مشکوک را در آی سی یو نگه می‌دارند و نظاره‌گر هستند تا سیستم ایمنی بدن افراد جواب دهد.

او در خصوص اینکه نظر مردم چین در رابطه با ریشه این ویروس و ارتباط آن با بیوتروریسم می‌گوید: لطمه زدن به اقتصاد چین یکی از برنامه‌های آمریکا است ولی اینکه آمریکا، آمده و ویروس را در چین شیوع داده از جمله فرضیه‌هایی است که من دو ماه پیش مطرح و حتی اخطاری هم از سوی دولت چین دریافت کردم ولی اینکه در ووهان، مرکز کشور چین و دقیقا یک هفته قبل از سال نوی آنها که بیش از یک میلیارد نفر در حال سفر هستند و بعد از المپیک ورزشی ووهان یک ویروسی به نام کرونا پخش شود، جای شک و بحث دارد.

علی می‌افزاید: من دولت آمریکا و چین نیستم که این موضوع را تائید و یا تکذیب کنم و نمی‌توانم نظر قاطعی در این راستا بدهم.

کاهش ارزش پول چین به خاطر کرونا

او در ادامه تصریح می‌کند: اما این را یقین می‌دانم که اقتصاد چین با این ویروس به شدت آسیب دید چراکه الان یک دلار را به قیمت ۷/۰۶ یوآن می‌خریم در حالی که قبل ویروس یک دلار مساوی با ۶/۶۶ یوآن بود و این ویروس ارزش پول چین را پایین آورده و همه کارخانه‌ها، کمپانی‌ها را دو ماهی هست که به تعطیلی کشانده است که البته چین به محض رفع این مشکل، خیلی سریع به جایگاه خود باز خواهد گشت.

 

 

قرنطینه در ووهان به چه شکل است

دانشجوی ایرانی ساکن چین به نحوه قرنطینه در ووهان اشاره‌ای کرده و می‌گوید: تمام مراقبت‌ها و نظارت و بهداشت در چین کاملا رایگان است و حتی ماسک هم روزانه به صورت رایگان پخش می‌شود و اگر فردی ماسک مازاد هم درخواست کرد به آن می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: برای هر آپارتمان و مجتمع مسکونی یک فرد مسوول تعیین شده که این فرد از سوی پلیس تائید می شود و مجوز خروج از آپارتمان و تامین مایحتاج را دارد به طوریکه تمام ساکنان آن مجتمع هم از طریق اپلیکیشن چت، نیازهای خود را نوشته و آن فرد مسوول همه آنها را تهیه و در درب منزل تحویل می‌دهند.

علی به فرهنگ بالای مردم چین در رابطه با مقابله با بحران‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: فرهنگ چینی ها به قدری بالاست که وقتی چنین بحرانی کشورشان را دربر می‌گیرد، آنها پشت همدیگر را خالی نکرده و با دولت خود همراه هستند؛ در همین قرنطینه‌ها کسی اعتراض نکرد و از خانه بیرون نرفت و البته لزومی هم نداشته بیرون بروند زیرا همه جا تعطیل بود و اگر فردی بیرون هم می‌رفت حتی نمی‌‌توانست خریدی هم بکند زیرا تنها افراد مجوزدار، اجازه  خرید دارند.

کرونا مرز جغرافیایی ندارد

او از جوک ساختن عده‌ای در مورد کرونا انتقاد کرده و می‌گوید: گاها برخی کامنت‌ها و جوک‌هایی را می‌بینم که بسیار ناراحت‌کننده است، برای مثال برخی‌ها می‌گویند که "خفاش نخورده و دهان سوخته شده‌ایم"؛ شاید الان یک ویروسی از چین منتشر شد ولی این احتمال هم وجود دارد که مشکلی نیز از یک کشور دیگر ایجاد شود و کل جهان را در برگیرد.

علی اضافه می‌کند: امیدوارم روزی برسد که فارغ از هر گونه نژادپرستی و قومیت‌گرایی پشت یکدیگر را خالی نکنیم و در روزهای بحرانی از ترس و هراس مردم برای خود بازار درست نکنیم و ماسک ۲ هزار تومانی احتکار نشود و یا ماسک و الکل را به قیمت‌های نجومی نفروشیم.

او می‌گوید: دوستان چینی من برخی از فیلم‌هایی از ایران را برایم می‌فرستند که در آن، چینی‌ها را کرونا صدا زده و توهین می‌کنند که این دور از انسانیت می‌باشد و البته باعث آبروریزی هم می‌شود.

این دانشجوی ایرانی، ووهان را خانه دوم خود می داند و از اینکه امروز این شهر بزرگ با بحران جدی روبه‌روست ناراحت است و در این خصوص می‌گوید: من عاشق ایران و شهر خود تبریز هستم ولی ووهان را هم خیلی دوست دارم زیرا من اینجا پیشرفت کرده و آینده‌ای برای خود ساخته‌ام ولی در این شرایط باید به فکر دو کشور چین و ایران باشم زیرا چین احساس دوستی با ایران می‌کند و در برخی مسائل مانند نبود رابطه خوب با آمریکا مشترک هستند.

او می‌گوید: من ملت را نمی‌ترسانم و بلکه خیلی هم انرژی می‌دهم و فقط تاکید دارم که این ویروس را جدی بگیرند و از خودشان مواظبت کنند.

به گفته کارشناسان، کرونا ویروس حالت نهفته دارد و چند روزی طول می‌کشد تا علائم این بیماری بروز کند. حال با این اوصاف احتمال اینکه فردی به این ویروس مبتلا شده و هنوز از بیماری‌اشان خبر نداشته باشند و با تردد در اماکن و وسائط نقلیه عمومی ناقل این ویروس باشند و دیگران را به این بیماری مبتلا کنند.

بی‌شک تنهاترین راه مقابله با این ویروس همکاری مردم با دولت بوده و لازمه این همکاری آگاهی و صداقت از طرف مسوولان است.

آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب در مورد نحوه پیشگیری از ابتلا به این ویروس، ممانعت از القای رعب و وحشت کاذب در فضای مجازی، پرهیز از مخفی کاری و استفاده از تجربیات سایر کشورها از جمله اقداماتی است که می‌توانند در کنترل و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا موثر باشند.

 

 

 

 انتهای پیام/۶۰۰۲۷/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول