اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

کارشناس سوری: مکتب سلیمانی معادلات را تغییر می‌دهد؛ عربستان دنبال رابطه با سوریه است

یک پژوهشگر سوری گفت که همراستا با پیشروی‌های میدانی در ادلب و حلب، مواضع کشورهای عربی خلیج فارس در خصوص سوریه نیز بتدریج تغییر می‌کند.

کارشناس سوری: مکتب سلیمانی معادلات را تغییر می‌دهد؛ عربستان دنبال رابطه با سوریه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «بسام ابوعبدالله» پژوهشگر و کارشناس سوری در رابطه با عملیات ارتش سوریه در ادلب و حلب و نوع رفتار کشورهای مختلف از جمله ترکیه و کشورهای عربی به گفت‌و‌گو نشست.

او به وبگاه مرآة الجزیره گفت توافق سوچی که بین «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» در سپتامبر ۲۰۱۸  (شهریور ۱۳۹۷) امضاء شد با این هدف بود تا فرصتی برای تلاش سیاسی و دیپلماتیک و جلوگیری از خونریزی به وجود آید و این مذاکرات یک سال و چند ماه بدون اینکه اردوغان به هیچ کدام از بندهای آن پایبند باشد؛ ادامه یافت.

ابوعبدالله افزود: «اگر به توافق سوچی نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که این توافق دائمی نیست. محتوای اصلی این توافق در بردارنده اخراج تروریست‌ها از مناطق غیر نظامی و بازگشایی بزرگراه دمشق به حلب و حلب به لاذقیه است؛ اما آن‌طور که وزارت دفاع روسیه گفته است؛ تروریست‌ها بیش از هزار بار دست به نقض توافق و هدف قرار دادن مناطق غربی حلب و زیرساخت‌ها زده‌اند.»

پیروزی‌های نظامی اردوغان را در شرایط سختی قرار داده است

این روزنامه‌نگار سوری به سفر هفتم ژانویه پوتین به دمشق اشاره کرد و گفت که این دیدار پیام خاصی داشت؛ پوتین از دمشق به استانبول رفت و عملیات وسیع آزادسازی پس از آن آغاز شد و به سرعت قابل توجهی و بر خلاف پیش‌بینی اردوغان، مناطق مختلف یکی پس از دیگری آزاد شدند.

او تأکید کرد که اردوغان گمان می‌کرد ارتش سوریه و همپیمانان روسی و ایرانی در باتلاق تروریست‌ها به دام می‌افتند؛ اما تروریست‌ها به سرعت فروپاشیدند.

ابوعبدالله افزود: «واقعیت این است که دستاوردهای نظامی، اردغان را در مقابل گزینه‌های دشواری قرار داد؛ به طوری که صدایش را بالا برد و از ناتو و همپیمانان اروپایی کمک خواست و همزمان تلاش کرد فشار دیپلماتیک را از طریق جلسات شورای امنیت به پیش ببرد؛ اما این اقدامات فایده‌ای نداشت.»

او دستاورد مهم نظامی اخیر را باز شدن شریان اصلی ارتباطی میان دمشق و حلب و حلب به دیگر استان‌ها از جمله حماه دانست و گفت که با این دستاورد تروریست‌ها و اردوغان مناطقی که از آن بعنوان اهرم فشار استفاده می‌کردند را از دست دادند.

او اطمینان خاطر مردم حلب و بازگشت به خانه‌هایشان و همچنین بازگشت حیات اقتصادی حلب که بر کل اقتصاد تحریم شده سوریه تأثیر می‌گذارد را مهم‌تر از همه دستاوردها دانست.

ترور سردار سلیمانی و ابومهدی و پیش‌بینی اشتباه دشمنان

«بسام ابوعبدالله» در بخش دیگری از سخنان خود به شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس پرداخت و گفت که هدف آمریکا برای نابودی محور مقاوت با ترور این دو بزرگوار به شکست انجامیده است و تأکید کرد که  بدون شک ترور دو شهید یک جنایت تمام عیار است. آمریکا و اسرائیل و برخی همپیمانان منطقه‌ای آن‌ها گمان می‌کردند که این ترور تفکر استراتژیکی را که حاج قاسم در محور مقاومت شکل داده بود هدف قرار داده و موجب چند پاره شدن محور مقاومت خواهد شد اما حمله به «عین الاسد» نشان داد که پیش‌بینی‌ واشنگتن اشتباه بوده است.

او به ابعاد این حمله موشکی اشاره کرد و گفت که ابتدا آمریکایی‌ها هرگونه تلفاتی را منکر می‌شدند اما اکنون به مرور به بیش از ۱۰۰ مجروح اعتراف کرده‌اند. علاوه بر اینکه موشک‌ها به دقت به هدف خورد و این برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم بود که یک کشور منطقه‌ای پایگاههای نظامی کشور بزرگی همچون آمریکا را هدف قرار می‌دهد.

دکتر ابوعبدالله در ادامه افزود: «این نشانه‌ها دلالت بر این دارد که نه تنها محور مقاومت ضعیف نشده بلکه از سال ۲۰۱۱ به این سو پیشروی‌های قابل توجهی داشته است. ما در لبنان شاهد جریانی هستیم که تلاش دارد حزب‌الله را در محاصره قرار دهد. در سوریه نیز فشار اقتصادی و صدور قانون تحریمی سزار را می‌بینیم و جمهوری اسلامی نیز تحت فشارهای اقتصادی بسیار بالایی قرار دارد و با وجود همه این‌ها این مرحله پشت سر گذاشته شده و ما امروز در مرحله "صبر استراتژیک" قرار داریم.

این نویسنده سوری در ادامه گفت: «آن‌ها نمی‌دانند که حاج قاسم مکتب مقاومت است و این مکتب هزاران مبارز مؤمن که هدفشان بیرون راندن استعمار آمریکایی است را به صحنه آورده و قدرتی را تشکیل داده که معادلات منطقه را به شکل واضح تغییر می‌دهد.»

تغییرات میدانی و کشورهای عربی خلیج فارس

این کارشناس سوری گفت که کشورهای عربی خلیج فارس تلاش‌ پیوسته‌ای برای ورود به سوریه انجام می‌دهند و پس از گذشت ۱۰ سال از جنگ بیهوده در سوریه معادلات جدیدی نمایان شده و آن‌ها متوجه شده‌اند که این ترکیه است که برای آن‌ها خطر محسوب می‌شود نه ایران؛ بنابراین طور دیگری فکر می‌کنند.

او گفت که امیدوار است کشورهای عربی خلیج فارس تفکرشان را تغییر دهد اما این آمریکاست که در این رابطه حکم می‌کند و چه بسا که کشورهای مذکور از نتایج تزریق میلیاردها دلار پول برای تقویت درگیری‌ها آگاه شده باشند.


آخرین شرایط میدانی شمال سوریه

 

ابوعبدالله در پاسخ به روابط عربستان سعودی و سوریه گفت که نشانه‌هایی از تغییر در این رابطه وجود دارد؛ مثل بازگشایی سفارت بحرین و امارات در سوریه و سعودی‌ها نیز به بازگشایی سفارت خود در دمشق تمایل دارند اما این کار را به دون اجازه آمریکا نمی‌توانند انجام دهند.

او همچنین گفت که با هر پیروزی در سطح میدانی شاهد تغییر بیشتر مواضع از جانب این کشورها هستیم به طوریکه شبکه الجزیره قطر پس از سال‌ها اقدام به پوشش زنده سخنرانی بشار اسد کرد و از او با عنوان رئیس‌جمهور سوریه نام برد؛ در حالی که همواره در ۱۰ سال گذشته از او به عنوان رئیس‌ حکومت سوریه یاد می‌کرد.

این کارشناس سوری در بخش پایانی سخنان خود به بازگشت سوریه به اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت دمشق منتظر بازگشت به این اتحادیه نیست؛ سوریه از اتحادیه عرب خارج نشده، بلکه به طور غیر قانونی از ان اخراج شده و هر کسی که چنین تصمیمی را گرفته خود نیز باید دست به تجدید نظر بزند.

او با بیان اینکه اتحادیه عرب به یک «جسم بی جان» و «تابع وزارت خارجه آمریکا» تبدیل شده؛ تأکید کرد که بازگشت به اتحادیه عرب جزو اولویات دولت سوریه نیست.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول