اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

بارش‌‌ برف و باران از پنجم اسفند/کاهش دما تا 10 درجه در برخی استان‌ها

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدید اواخر وقت روز دوشنبه پنجم اسفند وارد کشور می‌شود و ابتدا موجب بارش برف و باران در استان‌های واقع در دامنه زاگرس مرکزی و جنوب غرب کشور می‌شود.

بارش‌‌ برف و باران از پنجم اسفند/کاهش دما تا 10 درجه در برخی استان‌ها

صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور اظهار داشت: امروز شاهد بارش پراکنده در برخی نقاط شرق کشور، شمال غرب و ارتفاعات البرز غربی هستیم که این بارش‌های پراکنده برف و باران روز گذشته در مناطق مذکور ادامه دارد.

وی افزود: سامانه بارشی جدید اواخر وقت روز دوشنبه وارد کشور می‌شود و موجب بارش برف و باران در استان‌های واقع در دامنه زاگرس مرکزی خواهد شد، همچنین این سامانه موجب بارش باران در جنوب غرب کشور می‌شود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت:‌ روز سه‌شنبه با تقویت این سامانه بارشی، گستره فعالیت آن به زاگرس مرکزی، غرب و جنوب غرب کشور، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز کشیده می‌شود و از بعد از ظهر سه‌شنبه سواحل دریای خزر، شمال شرق و شرق کشور نیز تحت تاثیر فعالیت این سامانه قرار می‌گیرد که بارش در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف خواهد بود.

ضیائیان اظهار داشت: روز چهارشنبه بارش در مناطقی که ذکر شد ادامه دارد و شدت بارش‌ها از روزهای سه‌شنبه تا بعداز ظهر چهارشنبه در دامنه‌های زاگرسی مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز و غرب کشور خواهد بود و در شمال شرق کشور هم روز چهارشنبه بارش‌های شدیدی داریم.

وی اضافه کرد: از بعد از ظهر سه‌شنبه دمای هوا در نوار شمالی کشور به طور محسوسی کاهش می‌یابد و با افزایش سرعت وزش باد دریای خزر مواج خواهد بود.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با بیان اینکه خلیج فارس از اواخر دوشنبه تا چهارشنبه مواج است، افزود: روز سه‌شنبه در شمال غرب و جنوب غرب، روز چهارشنبه در شرق کشور، جنوب شرق و جنوب وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

* باران در تهران از ششم اسفند

ضیائیان  در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت:‌ آسمان تهران فردا کمی ابری است و همراه با غبار صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود، همچنین روز دوشنبه آسمان تهران نیمه ابری است و اواخر وقت بارش خفیف باران در تهران پیش‌بینی می‌شود و روز سه‌شنبه 6 اسفند آسمان تهران ابری و بارانی است؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران 16 و 7 درجه خواهد بود.

وی گفت: روز آینده شهر کرد با کمینه دمای 3 درجه زیر صفر سردترین مرکز استان و بندر عباس با بیشینه دمای 29 درجه بالای صفر گرم ترین مرکز استان خواهد بود.

* توصیه و هشدارهای کشاورزی به دلیل کاهش ناگهانی دما و بارش برف

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: با ورود سامانه بارشی از دوشنبه 5 اسفند بارش باران شدید رعد و برق و بارش تگرگ در مناطق مستعد استان‌هایی که ذکر شد، پیش‌بینی می‌شود و احتمال ایجاد خسارت به مزارع و باغات را دارد، همچنین از سه‌شنبه تا پنجشنبه با کاهش محسوس و ناگهانی دما بین 6 تا 10 درجه در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب، مرکز، جنوب غرب و دامنه‌های البرز مواجه هستیم، از چهارشنبه 7 اسفند تا جمعه 9 اسفند در استان اردبیل و سواحل خزر کاهش ناگهانی 6 تا 10 درجه دما را داریم.

ضیائیان افزود: کاهش 5 تا 10 درجه‌ای دما در استان‌های واقع در شرق و جنوب شرق کشور از پنجشنبه 8 اسفند تا 10 اسفند پیش‌بینی می‌شود. 

وی تأکید کرد: در این راستا توصیه می‌شود اجتناب از دادن کود سرک اوره در مزارع گندم و جو با توجه به کاهش دمای هوا، تخلیه آب سیستم های آبیاری تحت فشار و سم پاش‌ها جهت جلوگیری از یخ زدگی، خودداری از انجام عملیات هرس درختان، شخم و پاکنی باغات، تنظیم دمای سردخانه‌ها و انبارهای نگهداری سیب ‏زمینی جهت جلوگیری از یخ‏ زدگی محصول و ممانعت استفاده دام از آب یخ زده در آبشخور در دستور کار باشد.

مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: همچنین ضرورت دارد‌ تنظیم جیره غذایی آبزیان و شکستن یخ سطح آب استخرها جهت هوادهی ماهیان سردآبی، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر و انجام تغذیه کمکی در کندوهای زنبور عسل در دستور کار قرار گیرد.‌

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول