اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تیرانداز: رسانه در چه حوزه هایی می تواند از علوم شناختی بهره بگیرد؟ / تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: رسانه می تواند در ارتقای کیفی تصمیم گیری های فردی و اجتماعی نقش آفرین باشد.

تیرانداز: رسانه در چه حوزه هایی می تواند از علوم شناختی بهره بگیرد؟ / تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه که صبح امروز در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: همه ما در زندگی روزانه دائما در حال تصمیم‌گیری هستیم، روزانه ممکن است ده‌ها تصمیم را در حوزه فردی و جمعی بگیریم که به تناسب جایگاه و مسوولیتی که داریم اثرات خرد و کلانی به همراه داشته باشد.

وی افزود: هر اندازه که این تصمیمات دقیق تر و صحیح تر باشد، مسیر روبه جلوی حرکتی ما هوشمندانه تر پیموده خواهد شد. برعکس این موضوع هم کاملا محتمل است، بارها دیده ایم که تصمیم‌های غلط چه خسارت ها و زیان‌هایی در جامعه و کشور به همراه داشته است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در ریشه یابی بسیاری از معضلات و مشکلاتی که در سطح با آن مواجهیم، به تصمیمات غلط فردی یا سازمانی می رسیم. بنابراین باور داریم جامعه ای به پیشرفت می رسد که اعضاء آن جامعه بتوانند تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند.

تیرانداز اضافه کرد: سوال اینجاست که یک رسانه چطور می‌تواند به ارتقاء سطح تصمیم گیری و کیفیت بخشیدن به آن کمک کند؟ 

* تفاوت نگاه به مخاطب در رسانه اسلامی و غیراسلامی

وی ادامه داد: مردم برای اینکه تصمیم بگیرند، اخبار را از رسانه‌ها می‌شنوند و می‌بینند و بعد بسیاری از تصمیمات رقم می‌خورد اما در فرایند تصمیم‌گیری علاوه بر خبر، مراحل دیگری حائز اهمیت است که عموما با کارکردهای ذهن و مغز انسان مرتبط است. تفکر و تعقل که یکی از عناصر کلیدی تصمیم‌گیری است در ذهن و مغز انسان صورت می گیرد و رسانه‌ها تلاش می‌کنند مطابق اهدافی که دارند در این فرایند دخالت کنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از کارکردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: در رسانه های غیر اسلامی، ایجاد یا تغییر باورها و ذهنیت ها، در مسیر تحقق اهداف سرمایه‌داری صورت می‌گیرد و سرنوشت مخاطب چندان برای این رسانه ها مهم نیست. اما رسانه های ما که پایبند به ارزش‌های دینی و انقلابی هستند باید مانند یک دانشگاه عمل کنند. ما مأموریت یک رسانه را تعالی و رشد مخاطب می دانیم و طبیعی است که رشد مخاطب نسبت مستقیم با رشد تفکر و فرایند تعقل در ذهن‌ها دارد.

وی با بیان اینکه معتقدیم انجام یا تغییر یک رفتار بدون فکر و تعقل چندان ماندگار و مهم نیست گفت: رسانه اسلامی مخاطب را مسلوب الاختیار نمی خواهد بلکه تلاش می کند با رشد دادن تعقل و تفکر، مسیر تصمیم گیری خردورزانه را برای مخاطبانش هموار کند و از این طریق به پیشرفت جامعه کمک نماید.

تیرانداز ادامه داد: مقوله تفکر مثل ورزش برای مغز است، گویی اینکه با فکر کردن مغز انسان بزرگتر می شود و قابلیت های بیشتری پیدا می کند. بنابراین مسائل سخت و پیچیده راحت‌تر توسط انسان‌های متفکر حل می‌شود.

* علوم شناختی چگونه بر موفقیت رسانه تاثیر می گذارد

وی در ادامه به ارتباط میان علوم شناختی و رسانه اشاره کرده و گفت: علوم شناختی اینجاست که باید به کمک رسانه بیاید، علوم شناختی کارکردهای مغز را توضیح می دهد و به فعالان عرصه رسانه کمک می کند تا با شناخت ذهن مخاطبان، اثرگذاری بیشتری داشته باشند. بنابراین مخاطب شناسی یکی از مهمترین مسائلی است که با کمک علوم شناختی در رسانه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: در کنار اثرگذاری و مخاطب‌شناسی، موضوع اثرسنجی نیز از مواردی است که با کمک علوم شناختی قابل تحقق است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس اظهار داشت: باور داریم اگر رسانه پیشرفت کند، می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه کشور را هموار نماید و به آن تسریع بخشد. اگر بخواهیم فرهنگ، اقتصاد، سیاست و مناسبات اجتماعی متعالی تری داشته باشیم، باید ما رسانه‌ها حرفه ای تر عمل کنیم و خود را مجهز به علوم، دانش ها و مهارتهای جدید و کاربردی کنیم.

تیرانداز در پایان به اهداف این کنفرانس اشاره کرد و افزود: کنفرانس علوم شناختی و رسانه برای توجه دادن به اداره علمی رسانه هاست و ان شاء الله با شناخت اساتید و اندیشمندان این حوزه که در این کنفرانس گرد هم آمدند، بزودی دستاوردهای عملیاتی آن را در رسانه های داخلی خواهیم دید.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول