اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

حضور آیت‌الله یزدی درصحنه‌های انقلاب هوشمندانه است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه کم نظیر سیاسی و علمی آیت‌الله یزدی گفت: ایشان عاشقانه، مشتاقانه و هوشمندانه در تمام صحنه‌ها حضور پیدا کردند و از یاوران و همراهان امام خمینی و مقام مظعم رهبری به شمار می روند.

حضور آیت‌الله یزدی درصحنه‌های انقلاب هوشمندانه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، همزمان با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری نیز در قم برگزار می شود و مردم قم از میان دو کاندید این انتخابات می بایست یک نفر را در روز جمعه انتخاب کنند.

آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از این کاندیداهاست که سابقه حضور در چندین دوره مجلس خبرگان رهبری را در کارنامه خود دارد.

برای آشنایی بیشتر با شخصیت این روحانی انقلابی گفت وگویی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود عبداللهی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انجام دادیم.

 

*چه شناختی از شخصیت آیت‌الله یزدی دارید و سیر حرکت ایشان در مسیر انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مورد آیت‌الله یزدی به‌طور خلاصه و فشرده اگر بخواهم چند جمله عرض کنم، ایشان از شخصیت‌ها و علمای حوزوی دارای قدمت و سابقه قابل‌توجه هستند. در انقلاب از آغاز حرکت امام که از سال 41 و 42 شکل گرفت و ایشان پرچم مبارزه با استکبار و استعمار را به دست گرفتند آیت‌الله یزدی در کنار امام، از همراهان امام و از یاوران امام بودند. این‌یک مقطع که در یوم‌الله 22 بهمن یک نظام دو هزار و 500 ساله ساقط شد.

از سال 57 که نظام جمهوری اسلامی برپا شد و امام در رأس این نظام قرار گرفتند همچنان آیت‌الله یزدی در کنار ایشان بودند تا سال 68 که امام رحلت کردند و این مقطع دوم بود.

مقطع سوم از سال 68 تا امروز که چهل و یکمین سال نظام جمهوری اسلامی را مردم ما جشن گرفتند آیت‌الله یزدی عاشقانه، مشتاقانه و هوشمندانه درصحنه‌ها حضور پیدا کردند و از یاوران رهبری و از همراهان ایشان بودند.

در هر سه مقطع ما نقش‌های مهمی را برای آیت‌الله یزدی در انقلاب می‌بینیم. ایشان قبل از پیروزی انقلاب در مقطع اول از شخصیت‌هایی بودند که گفتمان سازی نسبت به مبانی و رهنمودهای امام خمینی (ره) داشتند. ایشان یکی از گویندگان و خطبایی بودند که قبل از انقلاب در نگه‌داشتن جوان‌ها و انقلابیون درصحنه مبارزات نقش به سزایی داشتند.

 یادمان است در مسجد امام و در مسجد جامع، در همین قم، در کرمانشاه و در آبادان و در بعضی از شهرهای دیگر آیت‌الله یزدی سخنرانی‌های پرشور و انقلابی داشتند. همچنین در فعالیت‌های دیگر در ارتباط با امام در ترکیه و نجف، تلاش در رساندن پیام امام به علما و مردم به‌وسیله چاپ اعلامیه‌ها با یک عده‌ای محور بودند.

 ایشان با یک عده از مبارزینی انقلابی همکاری می‌کردند و همین هم موجب شد محکوم‌به تبعیدهای مختلف، ممنوع از منبر شدن، زندان رفتن و .... شوند.

در مقطع دوم بعد از انقلاب نیز نقش‌های حساسی داشتند و مرحوم امام مسئولیت‌های مهمی به ایشان واگذار کردند. آیت‌الله یزدی چند دوره در شورای نگهبان از طرف امام منصوب شدند و مقام معظم رهبری نیز انتصاب ایشان در شورای نگهبان و دو دوره قوه قضائیه را رقم زدند.

 

*آیت‌الله یزدی چه ویژگی‌هایی دارند که این‌چنین در طول تاریخ انقلاب موردتوجه امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هستند؟

این نکته قابل‌توجه است که امروز افراد نادری داریم که می‌شود گفت در طول 60 سال یعنی از سال 41 همیشه ولایتمدارانه در انقلاب حضور داشتند و در این انقلاب پایدار و فعال بوده و بقا در انقلابی بودن داشتند و در این مسیر تلاش کردند.

در کنار این موضوع یک چنین شخصیتی که قبل از انقلاب نقش‌های اساسی داشته و بعد از انقلاب جزء کارگزاران مورد اعتماد امام و رهبری بوده است، از نظر زندگی، یک زندگی بسیار ساده‌ای دارد. کسانی که به منزلشان رفت‌وآمد داشته باشند می‌بینند یک زندگی بدون تشریفات و بدون تجملات دارند، می‌شود گفت یک حد متوسط و حتی پایین‌تر از حد متوسط.

این هم یک نکته قابل‌توجهی است. یعنی یک چنین شخصیتی که دو دوره مسئول قوه قضائیه بوده و در دوره‌های مختلف در شورای نگهبان مسئولیت داشته ولی یک زندگی بسیار ساده و بدون تشریفات را در پیش‌گرفته و بر آن سبک زندگی مانده است.

 

*جایگاه علمی و فقهی آیت‌الله یزدی را چگونه دیدید؟

ایشان درعین‌حال که از کارگزاران نظام هستند از نظر علمی و حوزوی نیز جایگاه ارزنده‌ای دارد. آیت‌الله یزدی از شاگردان مرحوم آیت‌الله بروجردی و مرحوم آیت‌الله اراکی هستند، ایشان درس‌ها و مباحث مرحوم علامه طباطبایی را گذرانده‌اند و به‌ویژه از شاگردان نزدیک امام راحل بودند و شاید ارتباط ابتدایی از همین درس‌ها با مرحوم امام آغازشده است.

بعد از انقلاب هم همیشه حوزه‌های درسی داشتند و اتفاقاً اهتمام و تأکید ایشان به طلاب این بوده که فقه الحکومه و مباحث موردنیاز جامعه، حکومت و جمهوری اسلامی را به‌صورت جدی دنبال کنند و خود ایشان هم اشتغالات، مباحث و دروسشان عمدتاً روی این بعد تکیه داشته است. این هم نکته قابل‌توجه است که از نظر علمی و بحثی هم دغدغه ایشان مسائل نظام است.

 

*حضور ایشان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از چه باب بوده و به نظر شما حضور ایشان در مجلس خبرگان چه آثاری دارد؟

با شناخت 50 ساله‌ای که بنده دارم احساس می‌کنم ایشان تمام‌کارها و تلاش‌هایی که داشته و دارند را با خلوص نیت و از روی تکلیف مداری انجام می‌دهند. آیت‌الله یزدی چند دوره، غیر از مجلس شورای اسلامی که جزء هیئت‌رئیسه بودند، در خبرگان هم‌پیوسته جزء هیئت‌رئیسه بودند، رئیس و نائب رئیس بودند ولی همه این مسئولیت‌ها واقعاً بر اساس احساس مسؤولیت بوده و هست.

یعنی وقتی احساس می‌کنند مسئولیتی را می‌توانند انجام بدهند و در آن پست و مسؤولیت می‌توانند نقشی برای نظام داشته باشند دیگر ابایی ندارند و بر اساس اینکه تکلیفی را احساس می‌کنند اقدام می‌کنند. هیچ‌گاه گرایشی به مقام نداشته‌اند بلکه محسوس است که از آن امتناع دارند.

از جمله در همین انتخابات این دوره می‌بینیم ایشان طبعاً با توجه به شرایطشان هرچه این کارها کمتر و اشتغالات کمتر باشد احساس راحتی بیشتری می‌کنند ولی باز علاقه‌مندان به انقلاب و نظام احساس کردند آیت‌الله یزدی می‌توانند نقش مؤثری در مجلس خبرگان داشته باشند. رفتند گفتند و اصرار کردند و ایشان با توجه به تبیین شرایط احساس تکلیف کردند و در انتخابات حضور پیدا کردند.

یادمان نرود تعبیری که مقام معظم رهبری فرمودند نسبت به نقش ایشان در خبرگان که گویا تعبیر این است که شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح، این دو کلمه است اما پربار است؛ رهبری فرمودند افتخار خبرگان به چنین شخصیت‌هایی است.

ان‌شاءالله امیدواریم که خداوند به ما توفیق بدهد که بتوانیم قدردان شخصیت‌های علمی باتقوا و خالص که سبقت و قدمت در انقلاب داشتند و از اول تا آخر پایدار بوده و در این پایداری‌شان قاطع بودند و بر اساس تکلیف عمل کردند.

نباید تحت تأثیر بعضی از فضاهای غلط که برخی تلاش می‌کنند سابقین یعنی کسانی که جزء یاران امام و رهبری بوده و همواره در تمام صحنه ها قاطعانه، شجاعانه و هوشمندانه حضور داشتند قرار بگیریم و باید وظیفه خود را نسبت به این شخصیت‌ها انجام بدهیم.

انتهای پیام/78009*20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول