اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تهیه کننده تئاتر: اهمیت آموزش وطن دوستی و ملی گرایی به کودکان/ ویژگی‌های نمایش کودک

تهیه کننده نمایش «ماشین زمان 2» عنوان کرد:‌ کار برای کودک باید علاوه بر جذابیت از مفهوم هم برخوردار باشد مثلا ما موسیقی را اصل کار نمی‌دانیم؛ موسیقی یک ابزار برای رساندن یک مفهوم است.

تهیه کننده تئاتر: اهمیت آموزش وطن دوستی و ملی گرایی به کودکان/ ویژگی‌های نمایش کودک

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نمایش «ماشین زمان 2 (سرباز وطن)» به تازگی در پردیس تئاتر تهران برای کودکان بر روی صحنه رفته است.

امین سلمان‌ زاده تهیه کننده این نمایش در گفت‌وگو با فارس گفت: این نمایش کار مشترک من و محمدرضا بهروز بازیگر اصلی این نمایش است.

وی در ادامه گفت : ما از هفت سال پیش وارد کار فضای تخصصی نمایش کودکان شدیم و نخستین گروه فرهنگی هنری زیبان را تشکیل دادیم که به معنای  زیبا نگریستن است و در قم تاسیس شد، البته مختص قم نبود، به طور مثال ما  در سال 92، در کرمانشاه 25 شب اجرا داشتیم. در تهران و کرمان هم برنامه‌های زیادی داشتیم.

سلمان زاده درباره ایده آغازین نمایش گفت: ایده نمایش ماشین زمان از سال 93 آغاز شد که ابتکار اولیه آن از آقای محمدرضا بهروز است. این نمایش مجموعه برنامه است که شماره یک آن مربوط به ویژگی‌های امام زمان و نمایش مذهبی برای کودکان بود؛ تا این که سال گذشته به مناسبت چهل سالگی انقلاب، دکور، محتوی مفهوم نمایش تغییر کرد و موضوع ملی شد، با نام ماشین زمان 2 (سرباز وطن) که اجرای آن سال گذشته در قم آغاز و در مدت 17 روز، با ۳۴ اجرا، افتخار ثبت بزرگترین نمایش دانش آموزی استان قم به نام خود را رقم زد. امسال نیز با تکمیل و ارتقاء محتوی و دکور،این برنامه درتهران پیگیری شد.

تهیه کننده نمایش سرباز وطن درباره مشکلات کار کودک در کشور گفت: مشکلات ریز و جزئی در این کار وجود دارد که اهمیت چندانی ندارد و قصد ندارم درباره آن بحث کنم؛ اما مشکل اصلی و عمده کار، نگاه حاکم بر فضای کودک و نوجوان است که نگاه درستی نیست و اثبات این مدعا همین که با گذشت این همه سال ما هنوز یک شبکه تلویزیونی برای کودکان داریم و درباره نوجوانان هم که هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم. درحالی که در کار کودک ظرافت‌های بسیاری است که مهم ترین آن تاثیر پذیری بسیار بر مخاطب است.

سلمان زاده درباره ویژگی‌های کار کودک خاطر نشان کرد: کار برای کودک باید علاوه بر جذابیت از مفهوم هم برخوردار باشد مثلا ما موسیقی را اصل کار نمی‌دانیم؛ موسیقی یک ابزار است برای رساندن یک مفهوم. امروز کارهای بسیاری در عرصه کودک اجرا می‌شود که متاسفانه از هر دو ویژگی لازم برخوردار نیستند؛ مثلا کار از جذابیت لازم برخوردار است اما مفهوم والایی ندارد و یا برعکس! ما سعی کردیم این خلا رو پر کنیم.

وی در ادامه افزود: سرفصل کار ما حدیث امام علی(ع) است که می‌فرماید: قلب کودک زمین بی کشت و زرع است که هرچیز در آن بکاریم بارور می شود. ما اگر آینده خوب، مسول خوب، مملکت خوب می خواهیم باید در کودکی سرمایه‌گذاری کنیم. به هرحال ما در این اقیانوس پیاله‌ای به دست گرفته‌ایم  و به آینده امیدوار هستیم.

سلمان‌زاده درباره آینده کار در عرصه کودک را این چنین ترسیم کرد: فلسفه و فضای ذهنی ما در کار که فقط محدود به نمایش ماشین زمان نیست؛ این است که بتوانیم  با ابزار هنر، مفاهیم عالی مثل اخلاق، نگاه ملی، مذهبی خوب را در ذهن کودک به جای بگذاریم. باور غالب امروز به کار هنری این است که اگر می‌خواهیم مخاطب را بخندانیم باید لودگی بکنیم. به نظر من به جای لودگی، ابتکار لازم است. مثلا دکور ما در نمایش خود یک ابتکار است.

وی در پایان از متولیان فرهنگ و مسئولان کشور خواست که  فضای کار کودک را درک کنند و آن را تنها یک پله و نردبان ترقی برای خود نبینند و در این باره گفت: کار کودک در کشور یک اصل است؛ اگر 15-10 سال همه همت خود را در کشور مصروف آموزش نسل بچه‌های ابتدایی بکنیم ؛ در زمان بالندگی این نسل  بیشتر کارها در کشور درست می شود. مخاطب ما کودک است و باید با کودک سخن گفت موجودی که جز به جز رفتار و حرکات ما در ذهن او باقی می‌ماند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول