اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات ادوار چگونه بوده است

مردم سیستان و بلوچستان با حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات ادوار کارنامه بدی از خود بر جای نگذاشته‌اند، میزان مشارکت مردم این استان در انتخابات را بر اساس آمار ببینیم.

میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات ادوار چگونه بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، این روزها تنور تبلیغات کاندیداها در سیستان و بلوچستان نیز داغ داغ است، مردم این استان با حضور و مشارکت حداکثری در انتخابات کارنامه بدی از خود بر جای نگذاشته‌اند.

با توجه به آماری که توسط دفتر سیاسی و انتخابات استانداری در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده شده، بیشترین میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور نهم و در تاریخ 90/12/12  بوده است که 78 درصد مشارکت را نشان می دهد.

از سال 58 تا 94 میزان مشارکت مردم سیستان و بلوچستان در انتخابات ادوار را مرور کنیم.

دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 58/12/24 ، میزان مشارکت 25 درصد،

دور دوم در تاریخ 63/1/18  میزان مشارکت  37 درصد، 

دور سوم در تاریخ  67/1/23 میزان مشارکت   48 درصد  

دور چهارم در تاریخ   71/1/21  میزان مشارکت  53.9 درصد

دور پنجم در تاریخ 74/12/18  میزان مشارکت  64 درصد

دور ششم در تاریخ 78/11/29   میزان مشارکت   68.8  درصد

 دور هفتم  در تاریخ 81/12/1  با احتساب ایرانشهر میزان مشارکت  75.8 درصد و بدون احتساب ایرانشهر، میزان مشارکت 72.61  درصد.  (لازم به ذکر است در دور هفتم انتخابات حوزه انتخابیه ایرانشهر باطل شد)

دور هشتم  در تاریخ  86/12/24   انتخابات برگزار اما ستاد انتخابات آماری را برای انتشار اعلام نکرده است.

دور نهم در تاریخ  90/12/12   میزان مشارکت  78 درصد

دور دهم در  تاریخ 94/12/7   میزان مشارکت  66.14 

امیدواریم در این دوره نیز شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات باشیم.

احضار 3 تن از عاملان انتشار توهین و افترا برای نامزد انتخاباتی در شهر زاهدان

در میان تبلیغات سالم، توهین و افترا و تخریب برخی از کاندیداها را نیز شاهد بودیم به طوریکه سرپرست پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان از احضار 3 تن از عاملان انتشار توهین و افترا برای نامزد انتخاباتی در شهر زاهدان خبر داد.

حسن کیخا گفت: با آغاز تبلیغات کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کارشناسان پلیس فتا استان شبکه های اجتماعی را به صورت شبانه روزی رصد می کنند.

وی افزود: در این راستا صفحه هایی در شبکه های اجتماعی مختلف شناسایی که گردانندگان آنها اقدام به توهین و افترا ، تخریب و تشویش اذهان عمومی برای یکی از کاندیداها می کردند.

سرپرست پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد: با توجه به محرز بودن جرم، در این راستا پرونده تشکیل و موضوع پرونده به صورت ویژه در دستور کار کارشناسان این پلیس قرار گرفت.

کیخا بیان داشت: در این رابطه کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدامات فنی و اطلاعاتی پس از شناسایی سه تن از گردانندگان صفحات شبکه های اجتماعی با هماهنگی مقام قضائی آنان را به پلیس فتا احضار کردند.

حسن کیخا ضمن دعوت از هموطنان به حضور حداکثری و پرشور در انتخابات تصریح کرد: پلیس فتا بر حسب ماموریت های ذاتی و محوله خود به صورت عام فضای مجازی را رصد می کند و هرگونه جرایم و موارد مغایر با قوانین و موازین تعیین شده را احصاء کرده و به مراجع قضائی اعلام می کند و با مجرمین برخورد خواهد شد.

سرپرست پلیس فتا استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: کاندیداها نیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه موارد تخلفاتی در فضای مجازی با در دست داشتن سوابق و ادله موجود با مراجعه به مراجع قضائی و طرح شکایت قانونی در پلیس فتا استان و شهرستان ها به دعاوی آنان رسیدگی خواهد شد.

همه عوامل برگزاری انتخابات با تمام توان پای کار باشند

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای برگزاری انتخابات سالم و قانونمند باید همه عوامل برگزار کننده انتخابات اعم از مجریان، ناظران، بازرسان و نیروهای نظامی و انتظامی و پشتیبانی با همه توان،پای کار باشند.

احمدعلی موهبتی در نشست اعضای ستاد انتخابات استان که با هدف بررسی آخرین وضعیت آمادگی و تمهیدات برگزاری انتخابات، در استانداری برگزار شد، اظهار داشت؛ همه متولیان انتخابات بایستی تمام تمهیدات لازم را برای برگزاری انتخابات در دوم اسفندماه اعم از زیر ساخت های ارتباطی، آموزش اعضای شعب و برگزار کنندگان انتخابات و پیش بینی های لازم در حوزه پشتیبانی و حفاظت از شعب ثبت نام و اخذ رای به عمل آورند.

وی با بیان اینکه همه معادلات و رفتارهای دشمنان انقلاب و سایر کشورها با جمهوری اسلامی ایران بر اساس میزان حضور مردم در انتخابات شکل می‌گیرد، از فرمانداران و دیگر برگزار کنندگان انتخابات خواست همه‌ی تلاش خود را برای حضور گسترده مردم و حفظ و صیانت از آرای مردم به کار ببندند.

استاندار سیستان و‌ بلوچستان ادامه داد: در این دوره از انتخابات فرایندهای انتخابات توسط دستگاه هوشمند احراز هویت انجام میشود، بر تأمین پایداری ارتباط و پیشگیری از قطع جریان برق در روز اخذ رای تأکید کرد.

موهبتی با اشاره به اینکه دستگاه احراز هویت به صورت آنلاین اصالت اسناد هویتی رأی دهندگان، پیشگیری از تکرار رای دهی و آغاز و تجمیع آرا را علاوه بر دیگر ویژگی های خود، به صورت آنلاین انجام می‌دهد؛ گفت: خط سیر شعب سیار باید به گونه ای تنظیم شود که ارتباط مخابراتی دستگاه احراز هویت در نقطه شروع و پایان با سیستم جامع انتخابات برقرار باشد چون در صورت عدم وجود ارتباط، شعبه اخذ رای مذکور در سامانه جامع انتخابات غیرفعال نشان داده می‌شود.

راه‌اندازی ۲۵ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم تخلفات در سیستان و بلوچستان

دبیر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم تخلفات انتخاباتی سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: ۲۵ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم تخلفات در سیستان و بلوچستان در شعب قضایی، دادسراها و دادگاه‌ها انجام شده است.

محمدعلی حمیدیان افزود: برگزاری برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، توجیه و التزام نامزدهای احراز صلاحیت به اخلاق و مسایل قانونی، اتخاذ راهکارهای مناسب در بستر فیبر نوری، برگزاری مانور، برگزاری نشست‌های مطبوعاتی، رصد مستمر فضای مجازی و موراد بسیار دیگر از جمله کارهای صورت گرفته توسط ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم تخلفات انتخاباتی این استان بوده است.

نمایی از تبلیغات کاندیداها در سطح کوچه خیابان‌های سیستان و بلوچستان

 

سیستان و بلوچستان با ۶ حوزه انتخابیه دارای ۸ کرسی در مجلس شورای اسلامی است، حوزه انتخابیه زابل ۲ نفر، زاهدان ۲ نفر، خاش یک نفر، سراوان یک نفر، ایرانشهر یک نفر و چابهار یک نفر نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

۱۲۲ داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی در سیستان و بلوچستان از ۳۶۰ نفر ثبت نام کننده  توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شدند.

هزار و ۶۸۹ شعبه اخذ رای در سیستان و بلوچستان فعال خواهد بود و تعداد واجدان شرایط رای دادن یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۳۱۴ نفر است که از این تعداد ۱۴۸ هزارو ۳۹۰ نفر رای اولی هستند.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول