اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

آیا افتتاحیه‌ای کم‌رمق در انتظار جشنواره تجسمی فجر است؟

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در حالی عصر امروز افتتاح می‌شود که تعداد هنرمندان منتخب در برخی رشته‌ها از جمله سرامیک، مجسمه و هنرهای جدید، کمتر از انگشتان دو دست است.

آیا افتتاحیه‌ای کم‌رمق در انتظار جشنواره تجسمی فجر است؟

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر امروز در مجموعه فرهنگی ‏هنری صبا با ۹۰۰ اثر تجسمی در بخش های نقاشی، گرافیک، عکس، مجسمه، سرامیک، ‏خوشنویسی، نگارگری، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید افتتاح می‌شود و ‏تا ۵ اسفند به کار خود ادامه خواهد داد.‏

این جشنواره پس از اتفاقاتی که با استعفای برخی دبیران و داوران برایش رخ داد، دچار حاشیه شد و سرانجام برگزاری آن به تأخیر افتاد و مکان برگزاری هم از نمایشگاه بین‌المللی تهران به مؤسسه صبا تغییر کرد.

اگر چه با گذشت زمان، از مجموع ۵۵ دبیر و داور، اکثر آن‌ها به جشنواره بازگشتند، اما لطمات جبران‌ناپذیری به جشنواره وارد شد، از جمله اینکه در رشته‌های سرامیک، مجسمه و هنرهای جدید (پرفورمنس آرت، چیدمان و ویدئوآرت)، تعداد هنرمندان منتخب کمتر از ۱۰ نفر است! یا در بخش کارتون و کاریکاتور که ایران همواره در سطح جهان مطرح است، مجموعاً ۲۲ اثر (فقط ۳ کاریکاتور چهره!) انتخاب شده که تعداد بسیار کمی است.

البته در رشته‌های عکاسی، خوشنویسی و نقاشی استقبال از جشنواره چشمگیر بوده و تنوع آثار و کیفیت بالای آن‌ها چشم‌نواز است اما به نظر می‌رسد برگزارکنندکان جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای انتخاب برگزیدگان و خرید آثار در رشته‌های استقبال‌نشده، راهکار جدیدی را در نظر بگیرند.

* حضور ۸ گالری استانی در بخش «چارسوی هنر»

جشنواره هنرهای تجسمی فجر از دوره پیش و در بخش «چارسوی هنر»، فضای فروش آثار هنری را فراهم آورده است. نخستین تجربه با حضور ۵۵ گالری و فروش یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون تومانی همراه شد. امسال اما تعداد گالری‌ها به ۳۳ گالری (با ۳۳۵ اثر) کاهش یافته است.

البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این بخش امیدوار است، چناچه درباره آن نوشته: «...فضای مناسبی برای رونق بازار هنر و اقتصاد هنرهای تجسمی ایجاد کرده است. حضور نگارخانه‌های کشور در دوره گذشته موجب شد تا در این دوره نیز نگارخانه‌داران کشور با حضور خود، این پنجره تازه را برای ایجاد بازارهای تازه در هنرهای تجسمی گشوده نگه دارند.»

امسال و در بخش چارسوی هنر(نمایش و فروش آثار) گالری‌های آسوریک (مازندران/سلمان‌شهر)، آویسنیت (یزد)، دیبا (اصفهان)، راضی (یزد)، رنگ و ترنگ ‏‏(مازندران/تنکابن)، هفت آینه (مازندران/ساری)، هگمتانه (همدان) و ‏هونره (اصفهان)‏ از خارج تهران در این رویداد هنری حضور دارند.

چارسوی هنر امسال در قالب ۱۶ غرفه و ۲۲ اکسپو برگزار می شود. تعداد آثاری که در بخش غرفه‌ها به نمایش در می آید، ۲۱۰ اثر و تعداد آثار بخش اکسپو نیز ۱۲۵ اثر است.

باید منتظر ماند و دید رونق به دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر باز می‌گردد یا این رویداد همچنان در شوک خواهد بود؟ رویدادی که تا ۵ اسفند در فرهنگستان هنر، موسسه صبا ‏برگزار می‌شود و جدی‌ترین سنگ محک برای معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه مدیرکل تجسمی است.

 

پادکست «طوبی زرین» شماره اول

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول