اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اولین یادواره شهدای آتش نشان در مشهد برگزار شد/ «ایمنی» در اولویت برنامه‌های شورای شهر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما در شورای اسلامی شهر برای ایمنی شهر اولویت قائلیم و تا آنجا که در توانمان باشد برای تامین تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی دریغ نداریم.

اولین یادواره شهدای آتش نشان در مشهد برگزار شد/ «ایمنی» در اولویت برنامه‌های شورای شهر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری ظهر امروز در نخستین یادواره شهدای آتش نشان با نام «ایستگاه آسمانی» که با حضور مسؤولان استانی و شهری و آتش نشانان در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سه نسل آتش نشان امروز در این محفل دور هم جمع شده‌اند، این کنار هم قرار گرفتن نشان از یک حمیت سازمانی و تعلق خاطر به مجموعه‌ای است که محور کارش فداکاری و گذشت است.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: اوج همراهی و همدلی جامعه با آتش نشانان در حادثه پلاسکو به ظهور رسید و آنجا بود که جامعه متوجه شد عده‌ای از جان گذشته، در کنار سایر اقشاری که برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور فداکاری می‌کنند مشاغل دیگری هم هستند مانند آتش نشان‌ها که برای رفع خطر از آنها تلاش و فداکاری می‌کنند، آنجا بود که جامعه به سمت آتش نشانان آمدند و اتفاق خوبی بود.

وی با تاکید بر اینکه آتش نشانان باید تلاش کنند با ارتقا دانش و آگاهی، مهارت‌های خود را افزایش دهند، ادامه داد: ما نیز در شورای اسلامی شهر برای ایمنی شهر اولویت قائلیم و تا آنجا که در توان‌مان باشد برای تامین تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی دریغ نداریم.

حیدری ادامه داد: تقریبا بودجه لازم برای تکمیل ظرفیت‌های ایمنی و آتش نشانی را در بودجه سال جاری در نظر گرفته‌ایم تا آتش نشانان بتوانند در مواقع خطر به کمک شهروندان بشتابند و خودشان هم کمتر دچار آسیب شوند.

زئیس شورای اسلامی شهر مشهد ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهدای آتش نشان در حادثه انفجار قطار نیشابور، گفت: من آن زمان در استانداری خراسان رضوی مشغول به کار بودم و به خاطر دارم که فرماندار نیشابور هم در کنار آتش نشانان حضور پیدا کرد و در آن حادثه به شهادت رسید.

 نیروی انسانی متعهد؛ مهم‌ترین سرمایه سازمان آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد هم که میزبان این محفل بود، در ادامه مراسم گفت: از یک ماه گذشته، که همکاران در سازمان پیشنهاد برگزاری این مراسم یادبود را دادند بدون درنگ پذیرفتم، چرا که مهم‌ترین دلیل برگزاری این برنامه، یک یادآوری است تا بدانیم چه عزیزانی در سال‌های گذشته زحمت کشیدند و تلاش کردند و جانشان را فدا کردند تا امروز سازمان آتش نشانی مشهد در این جایگاه قرار بگیرد.

امیر عزیزی ادامه داد: دومین دلیل برگزاری این مراسم، این است که همکاران ما با این یادآوری بیش از پیش به اهمیت و جایگاه والای شغل‌ خود پی ببرند و بدانند این شغل افتخاری است که نصیب همه کس نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل برگزاری یادمان شهدا، انتقال روحیه ایثار و فداکاری است، تصریح کرد: همانطور که قبلا هم اشاره کرده‌ام نیروی انسانی بزرگترین و مهم‌ترین سرمایه سازمان آتش نشانی است، هر چقدر ما ایستگاه‌های مجهز و تجهیزات مدرن داشته باشیم اما نیروی انسانی ما وظایف خود را نداند و آن دیدگاه ایثار و فداکاری که مطمئنا در نسل قبل آتش نشانان بیشتر از امروز بوده و شاید در نسل ما کمتر شده را نداشته باشد، کارآیی لازم را نخواهد داشت.

در ادامه این مراسم، تعدادی از آتش نشانانی که این فاجعه را از نزدیک دیده‌اند مانند ابوالفضل تیموریان و غلامحسین شاهی به روایت خاطرات آن حادثه پرداختند و در پایان مراسم نیز نشان ایثار به خانواده شهدای آتش نشان اعطا شد.

فاجعه انفجار قطار نیشابور که بزرگترین سانحه راه آهن در ایران است، در روز ۲۹ بهمن سال ۸۲ در نزدیکی ایستگاه خیام در ۱۷ کیلومتری نیشابور رخ داد و در آن ۲۹۵ نفر کشته و ۴۶۰ نفر زخمی شدند.

شدت انفجار (که معادل ۱۸۰ تن TNT تخمین زده شده است) به حدی بود که چندین روستای اطراف آن تخریب شد و صدای مهیب آن در نیشابور و حتی مشهد هم شنیده شد.

محمدرضا روشن قیاس، غلامرضا حمیده پور، سیدرضا رجایی، سید مصطفی مختارزاده و حمید نوروزی آتش نشانانی بودند که از مشهد برای اطفای این انفجار راهی شدند و در آخرین ایستگاه، آسمانی و به مقام والای شهادت نائل شدند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول