اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

ابهام و ایرادات متعدد نسبت به طرح ملی مسکن/ زوج‌های جوان کنار گذاشته شده‌اند؟

در خصوص مسکن ملی آنچه تاکنون مطرح شده دارای ابهام و ایرادهایی است، طبق اعلام یکی از شهروندان برای ثبت نام در این طرح باید «گواهی تحصیل فرزندان» و «سابقه بیمه» هم داشت که این می تواند به معنی خداحافظی زوج‌های جوان و افراد فاقد سابقه بیمه باشد.

ابهام و ایرادات متعدد نسبت به طرح ملی مسکن/ زوج‌های جوان کنار گذاشته شده‌اند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیش از 6 سال از طول عمر دولت تدبیر می‌گذرد و در این مدت دولت طرح‌هایی را در بخش مسکن و در راستای خانه‌دار کردن مردم اجرا کرده است؛ اما این طرح‌ها نتوانسته آن گونه که باید، تأثیری بر وضعیت بخش مسکن و خانه‌دار شدن مردم بگذارند و هنوز هم با وجود تخریب‌هایی که صورت گرفت، افکار عمومی انتظار طرحی مشابه یا بهتر از «مسکن مهر» دولت دهم را دارد.

از جمله طرح‌هایی که در این سال‌ها مطرح شد و بعضاً در حد یک نام باقی ماند می‌توان به صندوق پس‌انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن،  فروش اقساطی مسکن، مسکن اجتماعی و حمایتی، مسکن قسطی کارمندان و در آخر طرح «مسکن ملی» اشاره کرد.

اقدام ملی مسکن یا همان مسکن ملی که از زمستان 97 بر سر زبان‌ها افتاد به نظر می‌رسد آخرین تلاش دولت در همین راستا است که قدم‌هایی از آن برداشته شده و آن طور که مسؤولان می‌گویند قرار است با ارائه تسهیلات به متقاضیانی که تاکنون منزلی نداشته‌اند 400 هزار خانواده ایرانی را خانه‌دار کند.

چهار شرط عمده برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن اعلام شده است که عبارت‌اند از تأهل و سرپرست خانواده بودن، از اول فروردین ۸۴ فاقد مالکیت مسکونی بودن که این شرط علاوه بر فرد متقاضی به افراد تحت تکفل هم اضافه می‌شود، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل زمین، آپارتمان یا تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت پنج سال.

در خصوص مسکن ملی آنچه تاکنون مطرح شده دارای ابهام و ایرادهایی است، نخستین مشکل این است که دولت تدبیر و امید، کمتر از دو سال زمان دارد تا به تکمیل این طرح بپردازد و در صورت عدم تکمیل طرح در این مدت، ممکن است دولت بعدی به هر دلیل با بی‌مهری با آن برخورد کند، مانند آنچه بر سر طرح مسکن مهر آمد.

دومین ایراد این که گفته می‌شود این طرح برای خانه‌دار کردن قشرهای ضعیف و متوسط است، ولی پرداخت اقساط 1.2 میلیونی و 1.7 میلیونی برای قشری که غالباً با حداقل حقوق اداره کار گذران زندگی می‌کنند دور از ذهن است، قطعاً قشرهای ضعیف جامعه در این طرح جایی ندارند و برای قشرهای متوسط نیز پرداخت اقساط سخت به نظر می‌رسد.

مساله دیگری از هم‌اکنون مطرح است نقش بخش خصوصی یا به عبارت بهتر انبوه‌سازان است و این نگرانی وجود دارد که مالکیت انبوه‌ساز بر بخش قابل توجهی از واحد‌ها در این طرح منجر به ایجاد فضای سوداگری شود.

ابهاماتی نیز وجود این که هنوز مشخص نشده متراژ این خانه‌ها حدوداً چقدر خواهد بود؟ زمان تکمیل و تحویل این مسکن‌ها کی خواهد بود؟ و ...

از این موارد کلان که عبور می‌کنیم، نکاتی دیگری هم وجود دارد، 16 بهمن ماه آغاز زمان تحویل مدارک متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن اعلام شد، در این مرحله از بین ثبت‌نام کنندگان افرادی که واجد شرایط تشخیص داده شده‌اند باید در شهرهای بالای صدهزار نفر به محل‌های مشخص شده در اطلاعیه رسمی شماره پانزده سامانه طرح مذکور، مراجعه کنند.

حال یکی از شهروندان اصفهانی طی پیامی به خبرگزاری فارس اعلام کرده است: «در این بین نکات مبهمی وجود دارد که موجب سردرگمی بسیاری از متقاضیان شده است و کارکنان مسؤول امر در ادارات راه و شهرسازی هم جواب قانع کننده‌ای برای این پرسش‌ها ندارند. شاید مهم‌ترین این موارد، بند چهارم در اطلاعیه شماره شانزدهم باشد که مدارک مورد نیاز را مشخص کرده است. در بند مذکور آمده:

"اصل و فایل اسکن از اصل گواهی سابقه سکونت در پنج سال اخیر (گواهی اشتغال به کار، گواهی تحصیل فرزندان، سابقه بیمه) در شهر مورد تقاضا باید تحویل داده شود".

در این بند به ذکر سه مورد اکتفا شده و به هنگام تحویل فقط همین موارد ملاک پذیرش قرار می‌گیرند در حالی که بخش قابل توجهی از مخاطبین این طرح، جوانانی هستند که به تازگی تشکیل خانواده داده یا به هرشکل به دنبال ساخت سرپناهی برای خود هستند. این افراد اکثراً 5 سال سابقه بیمه و کار ندارند و البته فرزندی که به سن تحصیل رسیده باشد! به غیر از این موارد افرادی که شغل آزاد داشته و احیاناً برای خود سابقه بیمه ایجاد نکرده‌اند یا اصلاً در این مدت شاغل نبوده‌اند هم از همین دسته‌اند. قابل توجه است که در دیگر سیستم‌های گزینشی مثل سامانه سازمان سنجش سابقه تحصیل ملاک احتساب بومی شدن است که در زمینه طرح اقدام ملی هم می‌توانست حداقل یکی از ملاک‌های احراز سکونت باشد. در این بین آزاردهنده‌ترین مساله این هست که هیچ شفافیتی در این رابطه وجود ندارد و در جواب متقاضیان با شرایط مذکور میگویند شما احتمالاً مشمول نمی‌شوید و باید در دوره‌های بعدی ثبت نام کنید».

به گزارش فارس، با توجه به ابهامات و ایراداتی که در خصوص طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد انتظار می‌رود مسؤولان در وزارت راه و شهرسازی توضیح لازم را ارائه کنند تا این طرح ملی در گام‌های نخست در بین این دست‌اندازها زمین‌گیر نشود.

انتهای پیام/63064/م/ر30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول