به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، علوم شناختی با توجه به وابسته بودن حیات انسان و جامعه به کارکردهای مستمر تأثیر بسزایی بر همه ابعاد حیات انسان داشته و خواهد داشت.رشتههایی چون آموزش و پرورش شناختی، روان درمانی شناختی، هوش مصنوعی، شناخت اجتماعی، روانشناسی، تحلیل اطلاعات و رسانههای گروهی، مهندسی شناختی و غیره با استفاده از یافتههای علوم شناختی درباره مغز و ذهن انسان میتوانند به بهترین نحو در جهت ارتقاء گام برداشته و از بروز خطاهای ذهنی انسان جلوگیری کنند.
قطعاً همه رسانهها به مددگیری از علوم شناختی احتیاج دارند اما بعضی از رسانهها به علت بیتوجهی به این حوزه، بیشتر مهجور ماندهاند. ما امروز با کمبود منابع نوشتاری قابل اعتماد، مواجه هستیم بنابراین شناخت درست از اهمیت متون، حائز توجه است در همه زمینهها و حتی در زمینه مسائل حیطه علوم شناختی، مردم سریع به سراغ سرچ کردن در اینترنت میروند و این در حالی است که منابع سره از ناسره متأسفانه به درستی مشخص نیست. لازم است که با مشخص کردن منابع اصلی و مهم که واقعاً نیازمند ترجمه به فارسی هستند روی این مهم تأکید بیشتری بشود.
بر اساس این گزارش، خبرگزاری فارس در نظر دارد در اول اسفند ماه امسال نخستین کنفرانس علوم شناختی و رسانه را برگزار کند.روشهای تحقیق در علوم شناختی و رسانه، فلسفه ذهن و رسانه،انسان شناسی و زبان شناسی شناختی و رسانه،علوم اعصاب و رسانه،هوش مصنوعی و رسانه،علوم تصمیم و رسانه،روانشناسی شناختی و رسانه،جامعهشناسی شناختی و رسانه،اقتصاد رفتاری و رسانه،بازاریابی عصبی رسانه،سیاستگذاری عمومی و رسانه،تربیت فردی و رسانه از محورهای مهم این کنفرانس محسوب میشود.
خبرنگار فارس برای آشنایی مخاطبان با علوم شناختی و رابطه آن با رسانه به سراغ برخی از کارشناسان و صاحب نظران در این حوزه رفته است.
*رابطه علوم شناختی و رسانه دو طرفه است
فرانک شیروانی عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرگزاری فارس در رابطه با علوم شناختی و ارتباط آن با رسانه گفت: پرداختن صحیح و کاربردی علوم شناختی میتواند به ما کمک کند که چگونه با رسانه روبهرو شویم، رابطه علوم شناختی و رسانه یک رابطه دو طرفه است. رسانه میتواند در ترویج علوم شناختی تلاش کند و مؤثر باشد و از طرفی علوم شناختی نیز در موفقیت رسانهها بسیار مؤثر است.
* افراد مواجهه آگاهانه با رسانه از طریق علوم شناختی جامعه و قابلیتهای بالقوه آن را بالفعل کنند
وی ادامه داد: افراد باید در مواجهه با رسانه آموزش دیده باشند و منفعلانه در مقابل رسانه قرار نگیرند. رسانهها میتوانند حکم یک تیغ دو لبه را داشته باشند که در صورت نادیده گرفتن علوم شناختی و آموزش افراد در مواجهه با رسانه، باعث آسیب شود و از سوی دیگر با آموزش صحیح به افراد برای مواجهه آگاهانه با رسانه از طریق علوم شناختی جامعه و قابلیتهای بالقوه آن را بالفعل کنند. در این میان به افرادی نیاز است که با علوم شناختی آشنا باشند و شیوههای تأثیر رسانه بر روان انسان را بدانند تا هدایتگر شیوههای بهتری برای بهرهبرداری از رسانهها باشند.
شیروانی با بیان اینکه رسانه یکی از گرایشهای علوم شناختی است که به مطالعه نحوه کار یافتههای علوم شناختی در رسانهها و تولیدات آن میپردازد، گفت: در واقع یکی از حوزههای کاربردی متأثر از یافتههای علوم شناختی، روانشناسی تحلیل اطلاعات و رسانههای گروهی است. اگر تحلیل اطلاعات به درستی صورت نگیرد، قطعا مسیر کاملاً متفاوتی طی خواهد شد روانشناسی شناختی در درک خطاهای شناختی که منجر به تصمیمات نادرست میگردد و نیز طراحی بهترین شیوه تأثیرگذار بر افکار عمومی به این حوزه کمکهای مهمی میرساند رسانههای گروهی در جهتدهی به افکار عمومی و جذب یا دفع افراد نسبت به موضوعی خاص، تأثیر بسزایی میتوانند داشته باشد.
*منظور از پرداختن صحیح به علوم شناختی،تقویت شناختی است
عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه در پایان یادآور شد: باید توجه داشت که منظور از پرداختن صحیح و کاربردی به علوم شناختی، تقویتشناختی نیز میباشد. تقویت شناختی به معنای ارتقاء توانمندیهای مغز در زمینه کارکردهای شناختی از جمله توجه، حافظه، تصمیمگیری، هوشیاری تجزیه و تحلیل و استدلال، تعادل خلقی و ... میباشد. به میزانی که علوم شناختی تقویت میشود، رسانهها نیز با مددگیری از این تقویت، تأثیرگذارتر و کاربردیتر خواهند بود و مسیر پیشرفت و ترقی جامعه هموارتر خواهد شد.
*علوم شناختی با استقبال جامعه دانشگاهی همراه است
سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه علوم شناختی در افزایش رشد علمی کشورتاثیر مستقیم دارد، گفت: اگر علوم شناختی در مراکز علمی ترویج پیدا کند دستاوردهای بسیار ممتاز و خوبی را به همراه می آورد.علوم شناختی میان دانشگاههای علوم پزشکی، صنعتی و علوم انسانی ارتباط معنادار ایجاد میکند و در واقع رابطه تکنولوژی و انسان را مورد تحقیق و بررسی قرار میدهد.
*علوم شناختی با روشها و معیارهای علمی سر و کار دارد
وی افزود: علوم شناختی یک «علم» است که با روشها و معیارهای علمی سر و کار دارد و این رشته با استقبال جامعه دانشگاهی همراه بوده است که باید به طور متمرکز بر روی گسترش و ترویج این علم فعالیت انجام شود.
* علوم شناختی در جهش اطلاعات نقش آفرینی میکند
معتمدی تصریح کرد: معتقدم رشته علوم شناختی میتواند در حوزه توسعه زیرساختهای علم و فناوری به عنوان یک جهش اطلاعات نقش آفرینی کند در واقع یکی از مسیرهای رسیدن به دانشگاه نسل سوم گسترش همین رشته است.
* علوم شناختی به ارتباط با مغز انسان معطوف است
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: علوم شناختی از علوم جدیدی بوده که به ارتباط با مغز انسان معطوف است که باید به این رشته توجه زیادی کرد چراکه در آینده نیازمند آن خواهیم بود.
*علوم شناختی نیاز جامعه و فضای علمی کشور است
علی طهماسبی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما با اشاره به کارکرد رشته میان رشتهای علوم شناختی در رشد علمی گفت: رشته علوم شناختی علم جدیدی است که میتواند در حوزه توسعه زیرساختهای علم و فناوری برای جهش اطلاعات نقش آفرینی میکند در واقع این رشته در کشور ایران جدید است البته ما میتوانیم از طریق این رشته به شرایطی برسیم که رشد علمی ما افزایش پیدا کند در واقع یکی از راهکارها برای شناخت بهتر نحوه آموزش است که در این رابطه باید زیر مایههای علمی در رشته های مختلف را ارتقاء دهیم.
* مراکز آموزشی کشور به سمت رشتههای جدید و نوظهور حرکت کنند
وی افزود: امروز باید مراکز آموزشی کشور به سمت رشتههای جدید و نوظهور حرکت کند در واقع یکی از مسیرهای رسیدن به دانشگاه نسل سوم گسترش رشته علوم شناختی است از طرفی میتوان این رشته را به عنوان موتور محرک در رشد و ارتقاء علمی نام برد.
* علوم شناختی نیاز فضای علمی کشور است
طهماسبی اضافه کرد: علوم شناختی اکنون نیاز جامعه و به خصوص فضای علمی کشور است چراکه میتواند تحول خوبی را در تاسیس رشتههای جدید ایجاد کند در واقع علوم شناختی باید با قدرت و سرعت در مراکز علمی ترویج پیداکند.
* توسعه زیرساخت های علم و فناوری توسط رشته علوم شناختی
وی ادامه داد: رشته علوم شناختی علم جدیدی است که می تواند در حوزه توسعه زیرساخت های علم و فناوری برای جهش اطلاعات نقش آفرینی کند همچنین این رشته میتواند به تقویت هوش مصنوعی بپردازد از طرفی گسترش و ترویج این علم بدون شک دستاوردهایی را به همراه خواهد داشت.
*علوم شناختی برنده علم در فناوری است
محمد مهدینژاد نوری معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه علوم شناختی یک علم تکمیل کننده برای سایر علوم است، گفت: این رشته نه تنها باعث رشد علمی می شود بلکه شناخت انسان بر کارکردها و فیزیولوژی مغز را افزایش می دهد چرا که شناخت انسان از ادراک است.
* تأمین بودجه برای فعالیتهای پژوهشی و گسترش علوم شناختی
وی افزود: گسترش علوم شناختی باید توسط تمامی مراکز علمی رونق گرفته و گسترش یابد و همچنین تأمین بودجه برای فعالیتهای پژوهشی مشکل اصلی بسیاری از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی است که باید دولت نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد و این مشکل را رفع کند.
* حمایت از دانشگاهها و مراکز علمی در ترویج علوم شناختی
معاون پژوهشی اسبق وزارت علوم تصریح کرد: باید با حمایت کافی از دانشگاهها و مراکز علمی و همچنین پژوهشگاهها از علوم شناختی در مدت زمان کوتاهی به نتایج و دستاوردهای بزرگی دست یابیم.
*موفقیت علوم شناختی با ترکیب شدن در رسانه
غلامرضا گودرزی معاون آموزش و تحقیقات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع) درباره علوم شناختی و تاثیر آن در پیشرفت علم و فناوری، گفت: حوزه علوم شناختی یکی از حوزههای نو و جدید است که در این رابطه برگزاری همایش، پژوهشگاه و مطالعه نیز در کشور وجود دارد.
* علوم شناختی رشته راهبردی در کشور است
وی افزود: علوم شناختی یکی از رشتههای راهبردی برای کشور است. در این رشته بر روی موضوعاتی همچون ذهن انسان یا الگوبرداری از ذهن متمرکز میشویم که نگاهمان یک نگاه متفاوتتر نسبت به انسان است که جایگاه ذهن، فکر و ا ندیشه انسان موضوعی کاملاً مهم و اساسی است.
معاون آموزش و تحقیقات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع)، گفت: بسیاری از فناوریهای جدیدی که در حال حاضر رخ میدهد در دنیای امروز با علوم شناختی گره میخورد به طوری که علوم شناختی مستقیماً در پیشرفت فناوری موثر است یا دستاوردهای علوم شناختی به شکل غیرمستقیم در فناوری تاثیرگذار است.
* رقابت علوم شناختی در حوزههایی مانند احزاب، اقتصادی، سیاسی
گودرزی اضافه کرد: اگر نگاه ویژه و تخصصی به نوع متمایزتری از علوم شناختی که بحث ذهن، مدیریت ذهن، ادراکات انسان و تصویرسازی است با توجه به تفاوتها و نزدیکی که به یکدیگر دارند توجه داشته باشیم یکی از حوزههای جدی رقابت در عرصه اقتصادی، بین بنگاههای اقتصادی، سیاسی، احزاب، جریانها، کشورها و حوزههای مختلفی که رقابت در آن معنیدار میشود به سمت تصویرسازی روی ذهن و برندسازی رفته است.
وی افزود: حوزه علوم شناختی یک حوزه راهبردی است و ضرورت دارد که دانشگاهها و اساتید در این مورد پروژه، تحقیق و مطالعه داشته باشند و بتوانند این حوزه را به سمت حوزه علمی سوق دهند که در حوزه فناوری نرم معنیدار میشود.
معاون آموزش و تحقیقات تکمیلی دانشگاه امام صادق (ع)، با بیان اینکه علوم شناختی را به عنوان یک ابزار باید نگاه کرد نه یک هدف، گفت: اگر علوم شناختی با رسانه و آموزههای معنوی ترکیب شود، قدرتمند میشود و اتفاقات بزرگی رقم میخورد.
انتهای پیام/