اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

تلاش برای مقابله با قاچاق محصولات صنایع دستی سیستان وبلوچستان

صنایع دستی به ویژه سوزن دوزی، به عنوان هویت و اصالت مردم سیستان و بلوچستان است که حفظ و پیشگیری از قاچاق آنها یکی از موضوعاتی است که باید همواره مورد توجه مسؤولان قرارگیرد.

تلاش برای مقابله با قاچاق محصولات صنایع دستی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، سوزن دوزی، به عنوان هویت و اصالت زنان بلوچ در سیستان و بلوچستان است و کمتر بانوی بلوچی را می‌توان یافت که با این هنر آشنایی نداشته باشد.

هر دختر بلوچ از سنین کودکی، ضمن آموختن و انجام امور مربوط به خانه‌داری، موظف به فرا گرفتن سوزن دوزی نیز است و به سبب دخالتی که سلیقه‌های گوناگون در تهیه نوارهای سوزن دوزی دارد، می‌توان طرح‌ها و نقش های متنوع و اصیل سوزن دوزی را در منطقه بلوچستان مشاهده کرد.

هنر سوزن دوزی در اکثر شهر‌های سیستان و بلوچستان وجود دارد اما ایرانشهر به دلیل تعداد کارگاه‌های بیشتر، کیفیت سوزن دوزی و تکنیک‌های متداول در آن  به عنوان شهر ملی سوزن دوزی انتخاب شده است.

تلاش مسؤولان مربوطه برای جهانی شدن این هنر بی‌همتا همچنان ادامه دارد.

در مجموع حفظ و حراست از صنایع دستی سیستان و بلوچستان و پیشگیری از قاچاق آنها یکی از موضوعاتی است که باید همواره مورد توجه مسؤولان باشد.

تلاش برای مقابله با قاچاق محصولات صنایع دستی

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: سعی میشود جلوی ورود محصولات صنایع دستی قاچاق گرفته شود و افرادی که این محصولات را به فروش می‌رسانند نیز شناسایی شوند.

سرهنگ علی اکوان افزود: در اجرای ماده ۱۰ و بند «ج» ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر اساس دستورالعمل یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی به منظور کمک و حمایت از تولید داخلی در یک اقدام برنامه ریزی شده با تمامی سازمانهای مربوطه از جمله شهرداری، تعزیرات حکومتی اتحادیه اصناف تمامی محصولات سوزن دوزی که به صورت قاچاق به صورت دست فروشی در بازار رزاق زاده زاهدان جمع‌آوری شد.

وی افزود: اداره خدمات شهری زاهدان مکان جدیدی در شهرستان برای این افراد در نظر گرفته تا کالاهای داخلی و سوزن دوزی بلوچی را عرضه کند.

اکوان گفت: با رصد و پایشی که توسط یگان حفاظت و کارشناسان صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان و نیز عوامل شهرداری زاهدان صورت گرفته، فروشندگان از این موضوع استقبال کرده و متعهد شدند تا کالاهای داخلی را به فروش برسانند.

وی ادامه داد: حفاظت اداره کل میراث فرهنگی وظیفه با هر نوع قاچاق صنایع دستی از جمله سوزن دوزی بلوچی که یکی از میراث و صنایع گرانبهای استان است، برابر قانون برخورد می‌کند.

 

 

انتهای پیام/3139/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول