اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تنور داغ انتخابات در شیراز؛ از وعده سهمیه «بنزین با ناهار» تا هدیه نیم میلیون تومانی

بازار وعده‌های تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس در شهر یک‌میلیون 850 هزارنفری شیراز روزبه‌روز در حال گرم‌تر شدن است و برخی کاندیداها برای رسیدن به بهارستان بدجور سرکیسه را شُل کرده‌اند.

تنور داغ انتخابات در شیراز؛ از وعده سهمیه «بنزین با ناهار» تا هدیه نیم میلیون تومانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز،خبر می‌رسد یکی از نامزدها وعده سهمیه 70 لیتری بنزین با ناهار را در فلان روز می‌دهد و دیگری نشست خبری ترتیب می‌دهد و هدیه‌های نیم میلیون تومانی را پیشکش می‌کند؛ یکی شعارهایی می‌دهد که اگر رئیس‌جمهوری هم باشی قادر به تحققش نخواهی بود و شنیده می‌شود دیگری حتی ماشینش را هم فروخته و میلیاردها خرج کرده تا هرطور شده کرسی‌خانه ملت را تصاحب کند.

شهر شیراز و زرقان مرکز استان فارس 4 صندلی در مجلس شورای اسلامی دارد که بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، ٧هزار و ١٤٨ نفر نامزد برای رقابت در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

این آمار در استان فارس 355 نامزد است و مجموعاً 18 نفر به‌عنوان نمایندگان مردم استان به بهارستان راه خواهند یافت.

درحالی‌که مدت‌زمان قانونی تبلیغات انتخابات از 24 بهمن‌ماه شروع شد اما بسیاری از نامزدها که می‌خواهند برای قانون‌گذاری به مجلس بروند، با شکستن قانون، تبلیغاتشان را هفته‌ها قبل از این زمان و حتی قبل از تائید صلاحیت شروع کردند؛ یکی سفره ناهار و شام می‌گستراند و دیگری کارت هدیه می‌داد.

خبر می‌رسید که یکی گروه تلگرامی راه انداخته و به هر فردی که تعدادی را به عضویت درآورد فلان هزار تومان یا میلیون تومان می‌پردازد و دیگری به شیوه دیگری سعی دارد با دادن پول یا هدایای دیگر به‌زعم خویش تعداد رأی بیشتری را تصاحب کند.

اما آیا واقعاً این شیوه‌های تبلیغ مناسب است و در فضای کنونی جامعه هم جواب می‌دهد؟ سؤالی که بسیاری پاسخ مثبتی برای آن ندارند.

آنچه مشخص است اینکه کمتر از یک هفته به انتخابات مهم و سرنوشت مجلس یازدهم مانده و با توجه به فضای غالب در سطح شهر، رقابت‌های انتخاباتی وارد شور تازه‌ای شده است. در کنار لیست‌ها حالا افراد مستقل هم جنب و جوش بسیاری از خودشان نشان می‌دهند و قصد دارند در یک زورآزمایی سخت گوی سبقت را از دیگر رقیبانشان بربایند.

صرف‌نظر از شکل و قالب‌های تبلیغاتی نامزدها، اما آنچه در شعارهای همه آنان یکسان است، شعار «خدمت» به مردم است.

گشتی در خیابان‌های شهر حاکی است صورت شهر را این روزها بدجوری از بنر و کاغذهای انتخاباتی پرکرده‌اند؛ هرکدام از نامزدها با ژست‌های روشنفکرانه و قلم‌به‌دست سعی دارند نشان دهند که برای خدمت به مردم آمده‌اند و کاندیدا شده‌اند و این‌همه هزینه می‌کنند.

از همه قشرها هم در بین نامزدها دیده می‌شوند و عکس‌ها حالا بر درودیوار شهر حرف می‌زنند؛‌ از استاندار سابق یک استان دیگر گرفته تا قاضی، وکیل، نماینده فعلی، ورزشکار، مسئول یا نامزدی که حتی برای یک ماه مسئول فلان قسمت بوده و حالا به‌عنوان یک سابقه مهم در پوستر خود مانور می‌دهد.

ملاک انتخاب چیست؟

در هیاهوی تبلیغاتی نامزدها اما این مردم هستند که باید انتخاب کنند؛ خوب ببینند، سابقه و برنامه نامزدها را موردبررسی قرار دهند و بهترین انتخاب را داشته باشند. به تعبیر «مقام معظم رهبری، مردم باید داوطلبی را انتخاب کنند که مؤمن، شجاع، انقلابی و دلداده انقلاب باشد».

شاید همین سخن بس باشد که بگوییم هنوز هستند نامزدهایی که بدون شام و ناهار تبلیغاتی سعی دارند با حضور در مجلس سعی دارند پشتیبان رأی خود باشند.

هستند هنوز نامزدهایی بین همین نامزدها که آنچنان دربند عناوین و شعارهای آنچنانی و غیرقابل تحقق نیستند و وعده‌های آنچنانی هم ندارند که انجام دهند اما متعهد، دلسوز و ولایتمدار هستند و وعده می‌دهند در صورت رسیدن به خانه ملت تلاششان را برای حل مشکلات مردم به کار خواهند گرفت.

هستند هنوز نامزدهایی که با تحقیقی ساده می‌توان فهمید چطور زندگی ساده‌ای مثل سایر طبقات مردم‌دارند و گذشته و آینده‌شان را نفروخته‌اند و نخواهند فروخت؛‌کسانی که به درآمد حلال در زندگی‌شان همواره اعتقاد داشته‌اند و دستشان به فساد و رانت باز نشده است.

اهمیت حضور گسترده

صرف‌نظر از انتخاب کدام نماینده، آنچه این روزها به‌ویژه در شرایط کنونی که آمریکا ایجاد کرده اهمیت دارد مشارکت بالای مردم پای صندوق‌های رأی است.

آنچه آمریکا و هم‌قطارانش می‌خواهند، مشارکت پایین مردم در انتخابات است تا مدعی شوند مردم دیگر با نظام جمهوری اسلامی همراهی نخواهند کرد؛ تا نشان دهند که تحریم‌ها مردم را از پا درآورده است.

گرچه مردم شهیدپرور ایران اسلامی طی یکی دو ماه گذشته حداقل دو بار – یکی در مراسم تشییع شهید سلیمانی و دیگری روز 22 بهمن- نشان دادند که هیچ‌گاه دست از آرمان‌ها و نظامشان نخواهند کشید اما انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز موقعیت دیگری است که ضرورت دارد دشمنان انقلاب، حضور و مشارکت گسترده مردم را در آن ببینند.

و خیلی‌ها اینک با خود و اطرافیانشان قرار گذاشته‌اند برای میعادگاه روز جمعه پای صندوق‌های رأی؛ تا با مکتب سلیمانی خود هم پای صندوق‌ها حاضر شوند و هم نامزدهای اصلح را برگزینند و راهی خانه ملت کنند.

انتهای پیام/981008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول