اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

جشنواره خوشنویسی «یاس یاسین» با معرفی آثار برگزیده خاتمه یافت

اولین دوره جشنواره خوشنویسی «یاس یاسین» امشب با حضور اساتید بین‌المللی خوشنویسی در مشهد پایان یافت.

جشنواره خوشنویسی «یاس یاسین» با معرفی آثار برگزیده خاتمه یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امشب در مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره خوشنویسی یاس یاسین که در هتل هما شماره 2 برگزار شد، گفت: پیامبر می‌فرماید من درختم و فاطمه شاخه آن است، علی لقاح و حسن و حسین میوه‌های این درخت هستند و شیعه برگ‌های آن است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به کتب روایی اهل سنت افزود: پیروان پیامبر برگ‌های شجره پیامبر هستند، شیعیان نیز به این درخت ملحق می‌شوند و هویت پیدا می‌کنند.

وی اظهار کرد: پیامبر می‌فرماید به سلمان فارسی نگویید سلمان فارسی بگویید سلمان محمدی چرا که او برگ این درخت است.

ابوترابی خاطرنشان کرد: امیدوارم مؤسسه یاس یاسین در معرفی این شجره طیبه و بازخوانی معارف اهل بیت و خطبه گران سنگ و پرمحتوای فدکیه که در همه حوزه‌های معرفتی، اخلاقی و سیاسی دارای معارف بسیار ناب و انسان‌ساز و حیات‌بخش است، قدم‌های بلندی را بردارد و اهل قلم بتوانند به رسالت انسانی و اسلامی خود عمل کنند.

سطح این جشنواره تراز استانداردهای بین‌المللی است

در ادامه این مراسم دبیر اولین جشنواره خوشنویسی یاس یاسین گفت: قصدمان این بود که در شهر مشهد برای حضرت فاطمه کاری انجام دهیم که به پیشنهاد اساتید طرح کتابت خطبه فدکیه در سال گذشته مطرح شد.

مقداد صالحی افزود:در سالروز ولادت حضرت زهرا(س) در سال گذشته فراخوان این جایزه را اعلام کردیم و امشب پس از یکسال توفیق معرفی برگزیدگان دوره اول این جشنواره را داریم.

وی با اشاره به لطافت مادرانه شخصیت حضرت زهرا(س) اظهار کرد: در نظر داشتیم موزه‌ای به‌نام حضرت فاطمه(س) احداث شود که این آثار برگزیده در آن موزه به نمایش عموم در آید.

دبیر اولین جشنواره خوشنویسی یاس یاسین با اشاره به حضور اساتید بین‌المللی در هیأت داوران این جشنواره توضیح داد: سطح این جشنواره تراز استانداردهای بین‌المللی است و این خود برای شرکت‌کنندگان یک و جهاتی را به‌وجود می‌آورد.

صالحی با اشاره به ایده کتابت خطبه فدکیه تشریح کرد: در ابتدا فرض می‌شد که تمایل شرکت‌کنندگان به قطعه‌نویسی باشد، چرا که کتابت خطبه کار ساده‌ای نیست اما به حمدلله در این جشنواره از طرح کتابت خطبه استقبال خوبی شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره از سال‌های آینده دوسالانه خواهد بود، متذکر شد: به پیشنهاد آقای ابوترابی منزل پدری ایشان در قزوین که با قدمت 400 ساله به ثبت جهانی هم رسیده است، قرار شد تبدیل به موزه تخصصی حضرت زهرا(س) برای نمایش آثار این جشنواره شود.

در ادامه این مراسم عضو شورای شهر تهران گفت: نام مبارک حضرت زهرا(س) باعث شده است که خیلی از اساتید خوشنویسی که سال‌ها در هیچ جشنواره‌ای نبودند در این جشنواره دور هم جمع شوند، همچنین این نام مقدس می‌تواند بسیاری از انسان‌ها و کشورها را دور هم گرد آورد.

احمد مسجد جامعی با اشاره به آشنایی خودش با هیأت داوران و اعضای اجرایی جشنواره اظهار کرد: این عزیزان پیش‌بینی این مقدار استقبال از جشنواره را نداشتند که این هم به برکت نام حضرت زهرا(س) است.

وی ادامه داد: داوری این جشنواره بسیار پیچیده بود و من از نزدیک شاهد نظرات داوران و به هم نزدیک بودن نظرات بودم.

همچنین در ادامه این مراسم بیانیه هیأت داوران قرائت شد که در بخشی از آن آمده است:

از مجموع 252 اثر رسیده به دبیرخانه، 67 اثر در رشته کتابت نستعلیق و 29 اثر در رشته کتابت نسخ خطبه شریفه فدکیه و 45 اثر در رشته قطعه‌نویسی ثلث و 111 اثر در رشته قطعه‌نویسی نستعلیق مفاهیم فاطمی بوده است.

در ادامه این بیانیه اعلام شد: با توجّه به وجود اشتباه نگارشی در متن و اعراب‌گذاری در همه‌ آثار رسیده، بنابراین از لحاظ کردن این قسمت در داوری صرف‌نظر گردید و مقرّر شد هنرمندان برگزیده اثر ارسالی خویش را در فرصت مقتضی تصحیح نمایند.

همچنین هیأت داوران تاکید کردند: پس از بررسی دقیق آثار با توجه به اینکه یک اثر ویژه می‌بایست هم از نظر خوشنویسی در عالی‌ترین سطح، هم از نظر خلاقیت دارای ویژگی خاص باشد و هم کاملاً بدون غلط باشد، بنابراین اثری که دارای مجموع این خصوصیات باشد در رشته نسخ و نستعلیق کتابت خطبه فدکیه یافت نشد.

در بیانیه هیأت داوران آثار برگزیده بدین شرح اعلام شد:

1- رشته کتابت نسخ خطبه‌ فدکیه

جایزه رتبه‌ دوّم به مبلغ 300 میلیون ریال تعلق گرفت به علیرضا فلاحت پیشه از تهران

جایزه رتبه سوّم به مبلغ 200 میلیون ریال تعلق گرفت به سامان کاکه دیوانه از عراق

هیأت داوران هنرمندان زیر را شایسته‌ دریافت جایزه‌ تقدیری 40 میلیون ریالی در این رشته اعلام می‌دارد: الهام میرطلایی از اصفهان، زهرا میبدی از قم، محمدنعیم جوادی از قم، زهرا شیرازی پور از کرج، اعظم السادات محمدی از مشهد، حمید مکانیک از قوچان، فاطمه مهدی‌زاده ارمکی از تهران، اصغر کشاورز حداد از تهران، لقمان محمد یوسف‌زاده از عراق، علیرضا یوسفی‌فر از کاشان، عذرا عبداله پور از اصفهان، مصطفی رضایی آدریانی از اصفهان

2_ رشته کتابت نستعلیق خطبه‌ فدکیه

جایزه رتبه‌ نخست به‌مبلغ 400 میلیون ریال تعلق گرفت به احسان احمدی از مشهد

جایزه رتبه‌ دوم به مبلغ 300 میلیون ریال تعلق گرفت به محمدجواد شکوهی‌فر از کرج

جایزه رتبه سوم به مبلغ 200 میلیون ریال تعلق گرفت به محمد شهروز از مشهد

هیأت داوران هنرمندان زیر را شایسته‌ دریافت جایزه‌ تقدیری 40 میلیون ریالی در این رشته اعلام می‌دارد:احمد احمدی حیدری از اصفهان، محمد عبداللهی از لاهیجان، وحید احمدزاده از تهران، محمودرضا گودرزی از شهریار، امید ربانی از تهران، امیر دیده‌بان از اصفهان، مجتبی شریفی اصفهان، احد صباحی‌کیا از ایلام، میثم خادمان از کرج، سیدمحمدعلی میرمؤمنی از اراک

3- برگزیدگان رشته‌ قطعه‌‌نویسی نستعلیق جایزه بین‌المللی یاس یاسین

جایزه رتبه‌ نخست به مبلغ 200 میلیون ریال تعلّق می‌یابد به احسان احمدی از ایران، مشهد

جایزه رتبه‌ دوم به مبلغ 150 میلیون ریال تعلق می‌یابد به علی خیری حبیب آبادی از اصفهان، حامد فقیهی و مصطفی عابدینی از قم

جایزه رتبه سوم به مبلغ 100 میلیون ریال تعلق می‌یابد به سید پیمان سادات نژاد از ایلام، سید رسول آقامیری از تهران، محمدجواد شکوهی‌فر از کرج و پویان مکوندی از اصفهان

هیأت داوران هنرمندان زیر را شایسته‌ی دریافت جایزه‌ تقدیری 20 میلیون ریالی در این رشته اعلام می‌دارد: عسکر محمدی تبار از تهران، علیرضا فراستی از تهران، علیرضا بیگ محمدی از لاهیجان، سید هادی صادقی از زنجان، مصطفی تاجیان از همدان، توحید صادقی از قوچان، سیدعلیرضا مطلبی از ساری، روح الله صادقی اقدم از مشهد و اصغر محمدی البرزی از قم

4- برگزیدگان رشته‌ قطعه‌‌نویسی ثلث جایزه بین‌المللی یاس یاسین

جایزه رتبه‌ نخست به مبلغ 200 میلیون ریال تعلّق می‌یابد به هنرمند ارجمند آقای علی ایرانی از قم

جایزه رتبه‌ دوم به مبلغ 150 میلیون ریال تعلق می‌یابد به علی احسان‌پور از مشهد

جایزه رتبه سوم به مبلغ 100 میلیون ریال تعلق می‌یابد به Emine Uzun (ایمن اوزون) از استانبول

هیأت داوران هنرمندان زیر را شایسته‌ دریافت جایزه‌ تقدیری 20 میلیون ریالی در این رشته اعلام می‌دارد : آقایان Ahmad Dariyanto ( احمد داریانتو) از اندونزی، مجید داستانی از قم، احسان کاظمی از ری، Teguh Prastio (تیگو پراستیو) از اندونزی، Fatih Yildiz (فاتیح ییلدیز) از ترکیه، سه ر به ست محمود کریم از عراق، فتاح محمد حمه خان از عراق، خانم نفیسه تقوی از قم و آقای Saman A qadir Hawra (سامان ا غدیر حورا) از ترکیه

همچنین در پایان این مراسم از تقویم سال شمسی 1399 با آثاری از اساتید خوشنویسی و پوستر دومین دوره جشنواره در سال 1400 رونمایی شد.

گفتنی است؛ آثار دریافت شده توسط دبیرخانه یاس یاسین از کشورهای ایران، افغانستان، اندونزی، انگلستان، بحرین، بنگلادش، پاکستان، ترکیه، الجزایر، سوریه، عراق، عربستان، فلسطین، قزاقستان، لبنان، مالزی و هندوستان بوده که در نوع خود، کم­‌نظیر و این جشنواره، با استقبال فراوانی روبه‌­رو شده­ است.

انتهای پیام/ 70051

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول