اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس من| مدیریت مصرف با رایگان شدن آب مدارس در تضاد است

قائم‌مقام سابق مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه رایگان شدن آب مدارس فاجعه بود گفت: این طرح مدیریت مصرف آب و فرهنگ‌سازی صرفه جویی در مصرف آب از دوران کودکی را زیر سوال برد.

فارس من| مدیریت مصرف با رایگان شدن آب مدارس در تضاد است

علیرضا نوذری‌پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا رایگان شدن آب مدارس با اصلاح الگوی مصرف در تضاد نیست؟ گفت: به خوبی می‌دانیم که کسانی که قرار است فرهنگ و آینده کشور را بسازند، اگر آب شرب آنها مجانی باشد، برای مصرف بهینه آب چندان تلاش نمی‌کنند و به همین دلیل رایگان شدن آب مدارس با مدیریت مصرف آب در تضاد است.

وی با اشاره به اینکه سوال این است که چرا باید نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کنند که مدیران مدارس چون هزینه آب و برق آنها رایگان است، تلاشی برای فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف آب انجام ندهند؟ تاکید کرد: در روایات آمده است که علم در کودکی مثل حکاکی در روی سنگ است؛ در کودکی است که رفتار و نقش انسان‌ها ساخته می‌شود و وقتی مصرف آب شرب در مدارس رعایت نمی‌شود، عملاً این رفتار تا بزرگسالی در ذهن افراد باقی خواهد ماند.

نمایندگان مجلس بهمن ماه سال گذشته تصویب کردند که تمامی مدارس دولتی در سال آینده، از پرداخت هزینه مصرفی آب و برق آنها در سقف الگوی مصرف معاف باشند و از سال جاری این مصوبه بر روی قبوض آنها اعمال شود.

اکثر کارشناسان فرهنگی و اقتصادی معتقد هستند که هر کالایی که برای آن قیمتی ارزان تعیین شود آن کالا به راحتی مصرف می شود و استفاده کنندگان آن ارزش چندانی برای اینکه مدیریت مصرف را به خوبی رعایت کنند از خود نشان نمی دهند.به همین منظور همین کارشناسان فرهنگی می گویند اگر چنانچه قیمت یک کالایی نیز گران باشد اما از لحاظ فرهنگی تلاشی برای مدیریت مصرف آن به خصوص آب صورت نگیرد قیمت آن کالا هر چقدر هم که باشد تلاشی برای مدیریت مصرف صورت نمی گیرد.

به همین دلیل قبل از اقتصاد آب باید مردم از لحاظ فرهنگی برای مدیریت مصرف آب آماده باشند.

برخی کاربران خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» با ثبت سوژه‌ اصلاح الگوی مصرف با رایگان شدن آب، برق و گاز برای مشترکان کم مصرف خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول