اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از حمله تروریستی داعش تا نماینده‌ای که پدر دو شهید بود

گزارش‌های «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند، در این گزارش به بررسی حوزه «شاهین‌شهر و میمه و برخوار»پرداختیم.

نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟| از حمله تروریستی داعش تا نماینده‌ای که پدر دو شهید بود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسفند امسال، درست 40 سال از نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی می‌گذرد، مجلسی که در این سال‌ها 10 دوره انتخابات را تجربه کرده و هر بار نمایندگانی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف مردم روی صندلی آن نشستند.

کسانی که به عنوان «نماینده» مردم وارد مجلس شدند نه از یک طیف خاص بوده‌اند و نه تخصص‌های مشترکی داشته‌اند، بلکه هر کدام متناسب با تحصیلات و تجربه خود تلاش داشته‌اند تا صدای مردم منطقه، استان و کشور باشند، برخی از این نماینده‌ها با عملکرد خود توانستند نظر مردم را برای بیش از 4 سال جلب کنند.

گزارش‌های خبرگزاری فارس با عنوان «نماینده‌ات کی بوده و الان کجاست؟» سعی خواهد کرد تا مروری داشته باشد بر نماینده‌های حوزه‌های انتخابیه استان اصفهان، و پاسخی مفصل بدهد به این دو سؤال؛ نمایندگانی که در این 10 دوره وارد مجلس شده چه کسانی بوده‌اند و حالا در چه جایگاهی و مشغول چه فعالیتی هستند.

استان اصفهان 15 حوزه برای انتخابات مجلس دارد که در مجموع 19 نماینده را شامل می‌شود:

اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا و دهاقان، فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نائین، نجف‌آباد و تیران و کرون و نطنز و قمصر.

در گزارش‌های قبلی، حوزه انتخابیه «نطنز و قمصر»، «نجف‌آباد و تیران و کرون»، «نائین»، «مبارکه»، «لنجان»، «گلپایگان و خوانسار»، «کاشان و آران و بیدگل»، «فلاورجان» و «فریدن و فریدون‌شهر و چادگان و بویین میاندشت»، «شهرضا و دهاقان»، «سمیرم» و «خمینی‌شهر» بررسی شد و در این شماره نمایندگان حوزه« شاهین‌شهر و میمه و برخوار»را از نظر می‌گذرانیم.

 

 

شهرستان شاهین‌شهر و میمه از شهرستان‌های استان اصفهان است. مرکز آن، شاهین‌شهر است، که در ۱۷ کیلومتری شمال شهر اصفهان و در حد فاصل دو اتوبان معلم و آزادگان که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند، واقع شده‌است.

شاهین‌شهر همسایه شمالی شهر اصفهان و به عنوان شهری نوبنیاد در آستانه اصفهان بزرگ می‌باشد که در شهرستان شاهین شهر و میمه قرار دارد. 

با جدایی بخش‌های برخوار و میمه از شهرستان اصفهان و شکل‌گیری شهرستان جدید برخوار و میمه در سال ۱۳۶۸ شاهین شهر به لحاظ موقعیت، جمعیت و اهمیت ویژه‌ای که دارا بود به عنوان مرکز شهرستان برگزیده شد و در دی ماه ۱۳۸۶ نیز پس از جدایی برخوار به عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر و میمه انتخاب گردید.

سال‌های سخت جنگ تحمیلی و گرما و آب و هوای بد خوزستان باعث مهاجرت مردم آن استان به استان‌های اطراف شد، امروز درصد زیادی از جمعیت شاهین شهر از بختیاری‌ها و آبادانی‌های مهاجر تشکیل شده است که در کنار شهروندان بومی این منطقه و مهاجران ترک، قشقایی، افغانستانی، ارامنه وشهروندانی از شمال و جنوب ایران و چهارمحال و بختیاری و سایر نقاط کشور زندگی می‌کنند.

 

دور اولمحمدرضا  باباصفری زمانی متولد سال 1327 در اصفهان نخستین فردی بود که با کسب 63.2 درصد آرا به عنوان نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه راهی مجلس شورای اسلامی شد و در کمیسیون امور خارجه  فعالیت کرد.

باباصفری لیسانس حقوق سیاسی داشته و از بعد از دوران نمایندگی‌اش اطلاعات زیادی در دست نیست.

دور دوم و سوم: علی پناهنده متولد 1323 در اصفهان با کسب 36 هزار راس از مجموع 63883 به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کرد، او در 4 سال نخست نمایندگی‌اش در کمیسیون امور بازرگانی و توزیع فعالیت داشت.

پناهنده که تحصیلات حوزوی داشت در دور سوم بار دیگر نامزد انتخابات شد و با کسب 37 درصد آرا برای دومین بار به مجلس رفت و این بار در کمیسیون امور کشاورزی و امور روستاها حضور داشت.

گفته می‌شود سال‌ها قبل بر اثر بیماری در تهران دار فانی را وداع گفته است.

دور چهارم: محمدرضا ناصری دولت‌آبادی متولد سال 1336 در نجف با کسب 54.3 درصد آرا در دور دوم به عنوان نماینده مجلس چهارم به مجلس اسلامی راه یافت و در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور فعالیت داشت.

از این نماینده اسبق مجلس هم اطلاعاتی در دست نیست.

دور پنجم: حسین روشن چراغ متولد 1320 در انتخابات میان‌دوره‌ای حائز حدنصاب آرا شد، او که تحصیلاتش را در رشته شیمی ادامه داد پدر شهیدان محمد و علی روشن چراغ بود.

حسین روشن چراغ فرهنگی بازنشسته بود که پس از تحمل سال ها درد ناشی از جراحت‌های شیمیایی و فراغ فرزندان شهیدش به رحمت ایزدی پیوست و 4 خرداد 96 پس از تشییع بر روی دستان مردم و مسئولان شهرستان در جوار فرزندانش آرام گرفت.

دور ششمامرالله محمدی جزی متولد 1337 در اصفهان سال 1379 در مرحله دوم انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی با کسب 589 درصد آرا بر رقبایش پیروز شد، او که کارشناسی ارشد رشته مدیریت بود در کمیسیون اقتصادی به مدت چهار سال فعالیت کرد.

وی قبل از ورودبه مجلس شورای اسلامی دراستانداری اصفهان به عنوان مسئول اموراجتماعی  استان ومسئول  صنایع دستی  استان چندین سال مشغول به کاربودند.

محمدی در جریان رد لوایح دوقلو از سوی شورای نگهبان در اردیبهشت سال ۱۳۸۲، از جمله نمایندگانی بود که در نامه‌ای به مقام معظم رهبری خواستار اعمال نظر ایشان در موضوع لوایح شد؛ او همچنین از جمله نمایندگان متحصن مجلس ششم در اعتراض به رد صلاحیت‌های شورای نگهبان در انتخابات مجلس هفتم، در دی ماه همان سال بود.

اواسط خرداد ماه ۱۳۸۸، ۳۵۶ نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، از جمله محمدی جزی، طی اعلامیه‌ای از میرحسین موسوی در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، حمایت کردند.

گفته می‌شود امرالله محمدی جزی در حال حاضر کارشناس رسمی دادگستری است.

 

دورهفتم و هشتمسیدمحمود  حسینی متولد 1340 در دولت آباد توانست 61.97 درصد آرا را کسب و به مجلس هفتم ورود پیدا کند، وی در کمیسیون فرهنگی به مدت چهار سال فعالیت کرد.

حسینی با  41.67 درصد آرا وارد مجلس هشتم شد و در کمیسیون آموزش و تحقیقات به مدت چهار سال فعالیت داشت، او بار دیگر در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی عزم ورود به مجلس را داشت اما آرای لازم را به دست نیاورد.

حسینی که تحصیلات حوزوی داشته در حال حاضر معاون فرهنگی سازمان بازرسی کل کشور است و تدریس می‌کند.

دور نهم و دهمحسینعلی حاجی‌دلیگانی متولد سال 1341 در اصفهان و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است و توانست سال 90 با کسب 51.40 برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند.

حاجی دلیگانی پیش از نمایندگی مجلس، سمت‌هایی چون فرماندهی بسیج سپاه زرین شهر، نجف آباد و اصفهان، فرماندار ویژه شهرستان کاشان و معاونت استاندار اصفهان را در کارنامه خود داشت. 

او در دوره دهم با 51.68 درصد آرا بار دیگر راهی مجلس شورای اسلامی شد و در همه این 8 سال در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات فعالیت داشت.

در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، اعضای گروه تروریستی داعش با نفوذ به داخل ساختمان مجلس شورای اسلامی، دو تن از اعضای دفتر حسینعلی حاجی را ترور کردند.

حاجی‌دلیگانی برای سومین بار عزم مجلس کرده و در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید با سایر نامزدها به رقابت بپردازد.

انتهای پیام/63095/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول