اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

نمک دریاچه ارومیه ظرفیت اقتصادی فراموش شده/ خام فروشی مانع توسعه آذربایجان‌غربی است

نمک دریاچه ارومیه به عنوان یک ماده معدنی از نظر اقتصادی و ارزآوری برای استان و کشور بسیار دارای اهمیت است و نباید این نعمت خدادادی بی اهمیت تلقی شود.

نمک دریاچه ارومیه ظرفیت اقتصادی فراموش شده/ خام فروشی مانع توسعه آذربایجان‌غربی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، دریاچه ارومیه از نظر وسعت دومین دریاچه شور جهان و اولین دریاچه شور بزرگ کشور است، به دلیل وجود کمیاب‌ترین گونه از سخت پوستان، آرتمیا در آب دریاچه ارومیه و ترکیبات و مواد معدنی که از پوسته این موجود زنده به دست می‌آید نمک این دریاچه جزء نمک‌های نادر در جهان به شمار می‌رود و نمک دریاچه ارومیه به عنوان یک ماده معدنی از نظر اقتصادی و ارزآوری برای استان بسیار حائز اهمیت است و نباید این نعمت خدادادی بی اهمیت تلقی شود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت 51هزار876 کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است این حوضه بین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی وکردستان قرار گرفته و به دلیل برخوردار بودن از ویژگی‌های بی نظیر طبیعی و اکولوژیکی منحصربه‌فرد در سال 1354 به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های بین اللملی جهان در نشست رامسر به ثبت رسیده است.

دریاچه ارومیه یکی از 9 ذخیره‌گاه بیوسفری ایران است که در یونسکو ثبت‌شده و از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اکوسیستم‌های آبی ایران و جهان به شمار می‌آید و در نتیجه مرز حوضه آبریز دریاچه ارومیه، مرز دقیقی را برای مدیریت عوامل مؤثر بر دریاچه و زیستگاه‌های مهم در حوضه به وجود آورده است.

نمک دریایی به عنوان یک منبع تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن محسوب می شود که نمک های دریایی با کیفیت معمولا حاوی 60 نوع ماده معدنی هستند.

بهترین نوع نمک موجود در کره زمین نمک دریایی هیمالیا، شامل 84 نوع ماده معدنی بوده است.
به دلیل کاهش روزانه مواد معدنی موجود در خاک، تامین برخی مواد معدنی از غذاهایی که روزانه مصرف می کنیم رفته رفته سخت تر می شود این در حالی است که دریاها و اقیانوس ها غنی از این مواد معدنی هستند که از طریق نمک دریایی می توان از این مواد معدنی بهره مند شد.

نمک موجود در دریاچه ارومیه غنی از عنصرهای کلر، سدیم ، منیزیم و مقداری پتاسیم است.

 


دریاچه ارومیه خواهر خوانده بزرگترین دریاچه نمک دنیا

رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه در خصوص اهمیت نمک دریاچه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار کرد: دریاچه ارومیه از جهاتی مشابه دریاچه یوتای آمریکا است طوری که لقب خواهر خوانده را گرفته است و قابل بیان است و از سال 1950 سالانه به نرخ امروزی دلار، 22 هزار میلیارد تومان از دریاچه یوتای آمریکا بهره برداری اقتصادی انجام شده و تنها صادر کننده آرتمیا در جهان است می توان گفت بیش از آرتمیا از نمک دریاچه درآمد زایی دارند.

ناصر آق با بیان اینکه با تاسیسات و کارخانجات ایجاد شده در منطقه دریاچه یوتای آمریکا به طور مستقیم ۸ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند، تصریح کرد: سالانه 16 هزار میلیارد تومان از درآمد دریاچه بزرگ نمک آمریکا تنها در بخش بهره‌برداری از نمک دریاچه بوده است.

وی عنوان کرد: بعد از آنالیز کردن نمک دریاچه بیش 24 عنصر مختلف به وجود می آید که هر کدام که غلظت بالایی داشته باشد می‌تواند به طور خالص استخراج شود و در آمریکا همین کار را انجام داده اند و عناصر خالص را استخراج و با قیمت بسیار بالا در سطح جهانی به فروش می‌رسانند.

آق با بیان اینکه آنالیزهای زیادی در بخش آب و نمک دریاچه ارومیه انجام شده، اذعان کرد: آنالیزهای انجام شده در طول سال به دلیل ورود آب بیشترین و پسماندهای صنعتی به آب رودخانه‌های وارده به دریاچه متغییر است و با این وجود میزان آلودگی زیادی درآب و نمک وجود ندارد و از نمک به عنوان مصرف خوراکی صورت می‌گیرد اما بیشترین مصرف نمک دریاچه در بخش صنعتی بوده است.

رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه خاطرنشان کرد: به علت ارزش بالای نمک دریاچه ارومیه که یک محصول طبیعی است و هزینه ایی برای تولید این محصول با ارزش وجود ندارد و به صورت خدادادی این نعمت در اختیار ما قرار گرفته است در این راستا انتظار می‌رود کارخانه فرآوری این محصول با ارزش در استان ساخته شود که از نظر اشتغال زایی و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

 

استخراج نمک با رعایت اصول زیست محیطی امکان پذیر است

حجت جباری معاونت فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به برداشت نمک از دریاچه ارومیه اظهار کرد: فرآیند استخراج نمک باید با رعایت اصول زیست محیطی انجام شده و بهره‌گیری از فن‌آوری های نوین و همچنین تجهیز نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست از الزامات دست‌یابی به بهره‌برداری اکوسیستم محور است که با حداقل اثرات سوء محیط‌ زیست استفاده شود.

وی در خصوص میزان برداشت نمک از دریاچه ارومیه اظهار کرد: مجوز زیست محیطی برداشت نمک دریاچه ارومیه را اداره کل محیط زیست صادر می‌کند و میزان برداشت نمک مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

جباری با اشاره به اینکه کارشناسان محیط زیست از محل برداشت نمک بازدید می‌کنند اذعان کرد: طی بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان و بازرسان از محل، در صورت وجود ذخیره‌های نمکی در مساحت ‌های 20 هکتاری مجوزهای برداشت صادر می‌شود.

معاونت فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان‎‎‌غربی تصریح کرد: طی معرفی درخواست کننده از طرف سازمان صنعت ، معدن و تجارت با بررسی های انجام شده از برداشت نمک با استناد به شرایط و ضوابط اداره کل محیط زیست استان برداشت نمک امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه برداشت نمک با نظارت کارشناسان و بازرسان اداره کل محیط زیست استان انجام می‌پذیرد عنوان کرد: میزان ذخیره نمک بیش از 6 میلیارد تن قلمداد شده و سالانه به طور تقریبی در حدود 2 میلیون تن برداشت انجام می‌شود و این برداشت نمک برای دریاچه موثر و مفید است.

جباری تصریح کرد: نمک دریاچه ارومیه به عنوان مواد اولیه در صنایع مختلف بکار می‌رود و به عنوان ماده اولیه در صنعت شیشه سازی به آذربایجان‌شرقی ارسال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمک دریاچه ارومیه از نظر اقتصادی برای استان حائز اهمیت است و ارزآوری خوبی برای استان داشته خاطرنشان کرد: اداره راهداری و شهرداری استان برای یخ‌زدایی خیابان‌ها و جاده‌ها از نمک دریاچه ارومیه استفاده می‌کنند.

 

برداشت نمک با مجوز اداره کل محیط زیست انجام می شود

پریسا عابدپورمعاونت معدن سازمان صنعت، معدن آذربایجان غربی با اشاره به میزان برداشت نمک از دریاچه ارومیه اظهار کرد: در اجرای ماده 13 قانون معدن، با رعایت استعلام از اداره کل محیط زیست استان و دریافت موافقتهای لازم از اداره کل محیط زیست و با ارائه طرح فنی و ایمنی برداشت نمک انجام می‌شود

نمک‌های موجود در سطح دریاچه ارومیه صنعتی هستند

نمک دریاچه ارومیه منبع درآمد عظیمی و قابل ذکر است که برای تولید نمک باید هزینه بسیار هنگفتی پرداخت شود اما این دریاچه ندانسته برای ما میلیاردها تن نمک به وجود آورده و لازم است با استفاده از روش‌های صحیح برداشت نمک به صورتی که نه از زیر، زمین‌های کشاورزی و آب‌ روستاها را شور کند و نه از سطح، ریز گردها توسط باد به شهرستان‌های شرق دریاچه آسیب بزند برداشت صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه برداشت نمک مصرف صنعتی و خوراکی دارد، خاطرنشان کرد: هر گونه برداشت نمک از دریاچه ارومیه با رعایت استعلام از اداره کل محیط زیست استان صورت گرفته و برداشت نمک از آذر ماه امسال با توجه به شروع بارندگی و آبگیری دریاچه ارومیه که به تبع آن روند صعودی سطح تراز دریاچه بوده است، مقدور نبود بنابراین از آذر ماه امسال مجوز جدیدی برای برداشت نمک از سازمان صورت نگرفته است.

عابدپور در خصوص نظارت بر برداشت نمک، تاکید کرد: تمام مجوزهای برداشت نمک با نظارت مسوولین فنی سازمان نظام مهندسی معدن صورت می‌گیرد و تحویل و تحول محدوده‌های مجوز برداشت صادره و بازدیدهای دوره ای کنترلی حجم برداشت، توسط کارشناسان این سازمان انجام می‌شود.

وی اذعان کرد: در راستای بازدیدهای نظارتی 16 هزار تن نمک ترسیب شده و به مقدار 25 هزار 200 تن نمک به طور غیر مجاز برداشت که این امر صورتجلسه شده و ضمن توقف عملیات برداشت موضوع از مراجع قضایی در حال پیگیری است.

به گزارش فارس با توجه به اهمیت بالای ارزش اقتصادی نمک این ماده معدنی خدادادی لزوم ایجاد کارخانجات صنعتی برای فرآوری نمک دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی احساس می شود و این امر نه تنها باعث می‌شود نمک دریاچه به طور اصولی برداشت شده بلکه با صادرات آن به سایر کشورها، ارزش‌افزوده برای استان به دنبال می‌آورد و باعث اشتغال زایی در منطقه خواهد شد و این امر اهتمام هر چه بیشتر مسوولین ذیل ربط را می‌طلبد و برای اجرایی شد این امر بایدتوجه شایانی داشته و به باد فراموشی سپرده نشود.

گزارش از رقیه وکیلی

انتهای پیام/ 61022/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول