اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام قرقیز: سال 2019 نقطه عطف روابط قرقیزستان و ایران بود

معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان گفت: سال 2019 سال تقویت دوستی قرقیزستان و ایران بود و گواه این مسئله سفر رئیس جمهور و وزیر کشور ایران به بیشکک بود.

مقام قرقیز: سال 2019 نقطه عطف روابط قرقیزستان و ایران بود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «نورلان عبدالرحمان‌اف» معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان اظهار داشت: امروز می‌توان با اطمینان گفت مناسبات بین قرقیزستان و ایران که در طول زمان امتحان خود را پس داده به یک سطح دوستانه و قابل اعتماد رسیده است.

وی افزود: همکاری‌های قرقیزستان و ایران در چارچوب گفت‌وگوی سیاسی، ارتباطات تجاری- اقتصادی و تعاملات فرهنگی- بشردوستانه با اطمینان رو به جلو حرکت می‌کند. قرقیزستان روابط برقرار شده دوستی و درک متقابل بین دو کشور و دو ملت را ارج می‌نهد.

معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان تصریح کرد: سال 2019 سال ادامه تقویت دوستی قرقیزستان و ایران بود. گواه این مسئله نتایج مثبت سفر جناب آقای «حسن روحانی» رییس جمهور ایران برای شرکت در نشست روسای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و سفر رسمی آقای «رحمانی فضلی» وزیر کشور ایران به بیشکک بود.

وی افزود: در کنار این در سال 2019 در شهر تهران نشست دوره ای کمیسیون مشترک دولتی همکاری های تجاری- اقصادی و مشورت های سیاسی میان وزارت امور خارجه دو کشور انجام شد. نتایج این رویدادها به طرفین این امکان را می‌دهد تا نگاهی تازه به همکاری های سودمند متقابل و همچنین تبادل نظر در مورد تقویت امنیت منطقه ای، دستیابی به صلح و رفاه دو ملت دوست داشته باشند.

این مقام قرقیز خاطر نشان کرد: اولین و مهم‌ترین نتایج تلاش‌های به کار رفته دولت های دو کشور افزایش سطح همکاری و از سرگیری پرواز مستقیم میان قرقیزستان و ایران بوده است.

عبدالرحمان‌اف گفت: در شهر اوش پایتخت جنوبی قرقیزستان ساخت مجموعه ورزشی با هزینه کمک های توسعه ای ایران رو به اتمام است. ما امیدوار هستیم حالا دیگر با مساعدت های فعال آقای سعید خرازی سفیر جدید، دولت ایران همان طور که پیش از این برنامه ریزی شده بود تا پایان سه ماه سوم سال جاری این مجموعه ورزشی را در پایتخت جنوبی ما که سمبل دوستی قرقیزستان و ایران است برای بهره برداری تحویل دهد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر قرقیزستان همچنان به دنبال سیاست هایی در جهت تقویت روابط سودمند متقابل با جمهوری اسلامی ایران است و امید زیادی به توسعه های پویای همکاری‌های دو جانبه دارد.

معاون وزیر گفت: در مناسبات کشورهای ما پتانسیل های استفاده نشده زیادی وجود دارد. در همین ارتباط می‌خواهم آمادگی طرف قرقیزی را برای اجرای پروژه های مشترک اقتصادی اعلام نمایم. قرقیزستان علاقه‌مند به جذب سرمایه گذاری‌های ایران و فناوری های جدید برای توسعه بخش‌های اولویت دار اقتصاد ملی مانند صنعت فرآوری و صنایع سبک، کشاورزی، گردشگری، نیروگاه برق- آبی و حوزه معدن است.

وی ادامه داد: امروزه حمایت و تقویت روابط سودمند و متقابل، بلندمدت و پایدار با ایران، ایجاد شرایط مطلوب برای کشف و بهره‌برداری از ظرفیت بزرگ همکاری قرقیزستان و ایران در سطوح دوجانبه و چندجانبه در راستای تأمین منافع دو کشور و دو ملت هدف ماست.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول