اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

دنیای مجازی می‌تواند شکاف بی عدالتی آموزشی را پر کند

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز باید بپذیریم مدارس دولتی که بیش از ۹۰ درصد مدارس را تشکیل می‌دهد نسبت به مدارس خاص که بیش از ۱۰ درصد را تشکیل می‌دهد در بی‌عدالتی آموزشی قرار گرفته و دنیای مجازی می‌تواند این شکاف بی عدالتی آموزشی را پر کند.

دنیای مجازی می‌تواند شکاف بی عدالتی آموزشی را پر کند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سید جواد حسینی ظهر امروز در مراسم افتتاح پایگاه آموزش مجازی در محل مدرسه توانخواهان شهید کاوه اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر امسال ۳۹ پروژه را در سازمان آموزش‌وپررش استثنایی افتتاح و کلنگ‌زنی کردیم که اعتبار این پروژه‌ها ارزشی بالغ بر۶۵۰ میلیارد ریال بود.

معاون‌ وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به پایگاه آموزش مجازی مدرسه توانخواهان شهید کاوه بیان کرد: در حوزه این طرح در دوره سرپرستی بنده با وزیر مخابرات و ارتباطات نشستی داشتیم و تفاهم نامه‌ای امضا کردیم.

وی افزود: ما هم‌اکنون در سطح کشور ۱۲۳ هزار کلاس درس هوشمند داریم، همچنین ۷۸ هزار مدرسه نیز به شبکه ملی ارتباطات متصل شده و در آن تفاهم‌نامه توافق کردیم تمامی مدارس مناطق حاشیه شهرها و همچنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و تمام روستاها به شبکه ملی ارتباطات متصل شوند و قرار است آموزش و پرورش به سمت استفاده از ظرفیت الکترونیک و دیجیتال پیش برود.

حسینی تصریح کرد: چنانچه بخواهیم از پارادایم شیفت‌هایی که قرار است در آموزش‌و پرورش محقق شود چند مورد را نام ببریم بدون تردید باید بگوییم آموزش و پرورش باید در استفاده از فضای دیجیتال و فناوری‌های نوین، یک پارادایم شیفت و تحول بنیادین پیدا کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با تاکید بر این نکته که این موضوع همه ابعاد مختلف آموزش‌و پرورش را تحت تاثیر قرار خواهد داد، بیان کرد: با این تحول در حوزه فناوری می‌توان اطلاع رسانی، شفافیت، سرعت، دقت و جامعیت را متحول کرد.

وی با بیان اینکه با شکل‌گیری ارتباطات موجی، انسان‌ها توانستند این شانس را پیدا کنند که شکاف عمیق توسعه یافته و توسعه نیافته را جبران کنند، تصریح کرد: در دنیای دیجیتال انسان‌ها این فرصت را پیدا کردند که فاصله‌های بین توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را پر کنند و باید بپذیریم این ظرفیت ویژه را حل کنیم.

حسینی خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۰۲ شمسی سونامی بازنشستگی ادامه پیدا خواهد کرد و جایگزین نیروی انسانی به میزان مورد نیاز خروجی اتفاق نخواهد افتاد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این مطلب که ۵۰۰ هزار نیرو خارج می‌شوند، بیان کرد: نهایتا ۱۰۰ هزار نیرو جبران می‌شود و در سال ۱۴۰۶ به ثبات نسبی خواهد رسید.

وی گفت: متاسفانه در این دوره‌ها به جای تربیت معلم، کار تامین معلم را انجام دادیم، اما اگر از ظرفیت دنیای دیجیتال استفاده کنیم طبیعتا بسیاری از هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

حسینی تاکید کرد: امروزه باید از آموزش‌های مجازی استفاده کنیم چون کاهش هزینه دارد و سرعت داده را بالا می‌برد، عدالت اجتماعی را نیز محقق می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: امروز باید بپذیریم مدارس دولتی که بیش از ۹۰ درصد مدارس ما را تشکیل می‌دهد نسبت به مدارس خاص که بیش از ۱۰ درصد را تشکیل می‌دهد؛ در بی‌عدالتی آموزشی قرار گرفته و دنیای مجازی می‌تواند این شکاف بی‌عدالتی آموزشی را پر کند.

وی در خصوص آمار دانش آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی، گفت: آموزش و پرورش استثنایی از روزی که به وجود آمده تا به امروز ۱۷ و نیم برابر شده و بیش از  ۱۵۳ هزار دانش آموز داریم که در مدارس عادی و استثنایی در هفت گروه مشغول به تحصیل هستند.

حسینی به آمار این هفت گروه اشاره کرد و گفت: از این هفت گروه طیف اوتیسم، ۲هزار و۶۰ دانش‌آموز، اختلالات هیجانی و رفتاری ۱۳۴ دانش آموز، آسیب دیده بینایی ۶ هزار و ۷۲۰ دانش آموز، آسیب دیده شنوایی ۱۵ هزار و ۴۲۲ دانش آموز، معلولین جسمی و حرکتی ۸هزار و ۳۸۶ دانش آموز، کم توان ذهنی ۵هزار و ۹۸۵ دانش آموز و چند معلولیتی ۷هزار و ۹۶۶ دانش آموز را شامل می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طرح پایگاه آموزش مجازی، برای دانش آموزان جسمی حرکتی و چند معلولیتی است.

وی با بیان اینکه باید برنامه آموزش و پرورش از نظام برنامه‌ریزی مدرسه محور به سمت نظام کلاس محور و فرد محور هدایت کنیم اظهار کرد: آموزش و پرورش با کیفیت امروزی باید متناسب با نیازهایی که هر فرد دارد، برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشیم.

حسینی با توضیح پذیرش اصل تفاوت‌های فردی و دارایی محور برای تحقق استعدادهای بالقوه گفت: برنامه آموزش و پرورش باید برای تحقق استعدادهای بالقوه باشد از همین رو ۱۶ هزار و ۳۵۳ دانش آموز ما یا جسمی حرکتی و یا چند معلولیتی هستند که با رویکرد آموزش فردی مهم‌ترین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد نیاز جسمی و حرکتی آنها است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور افزود: برای رفع این نقیصه طرحی را به صورت پیشرو در خراسان کلید زدیک که هم اکنون می‌خواهیم‌ آن را کشوری هم اجرا کنیم. آموزش‌های منزل محور، بیمارستان محور و آموزش محور برای دانش آموزانی که تحرک ندارند می‌تواند آموزش به شکل حضوری و به شکل آموزش آن لاین و آفلاین مجازی برگزار شود و آن دسته از دانش آموزانی که امکان تحرک ندارند اما هوش عادی دارند در درجه اول این گروه هستند.

وی با اشاره به اینکه با این رویکرد این طرح آغاز شده و در هفت استان به صورت پایلوت در دست اجرا است، تصریح کرد: این طرح را در استان‌های فارس، تهران، تبریز، لرستان و بوشهر آغاز خواهیم کرد و از کلاس چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شروع می‌شود.

حسینی ادامه داد: برای تحقق این طرح ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال سرانه در نظر گرفته‌ایم و یک مدرسه هم به صورت مدرسه پشتیبان قرار دادیم.

انتهای پیام/ 70061

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول