اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

آغاز پیش فروش جدیدترین اثر میکائیل شهرستانی/ اجرای نمایش «اپرای ۹۰» در سالن نوفل لوشاتو

پیش فروش نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» به کارگردانی میکاییل شهرستانی آغاز شد.

آغاز پیش فروش جدیدترین اثر میکائیل شهرستانی/ اجرای نمایش «اپرای ۹۰» در سالن نوفل لوشاتو

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس ، پیش فروش نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» با کارگردانی میکائیل شهرستانی و دراماتورژی هما علیزاده و تهیه کنندگی مرتضی مرتضوی در سایت تیوال آغاز شد. نمایشنامه «آگوست در اوسیج کانتی» توسط «تریسی لتس» نوشته و به قلم «آراز بارسقیان» ترجمه شده است و بازیگرانی همچون؛ زهره یعقوبی، شیرین فرخنده نژاد، مریم فرح آبادی، بهادر باستان حق، ماهی مشیری، هانا استیفایی، نفیسه ناصری، حسین زنگنه، مهدی ارجمند، سارا اسد سلیمانی، سامره حسن زاده، مسعود آشوری، علی قنبرزاده در آن ایفای نقش می کنند.

در خلاصه این نمایش ۷۵دقیقه ای که از ۲۴بهمن ماه در خانه نمایش مهرگان(سالن شماره۱) به روی صحنه می رود آمده است، بورلی وستون معلم و شاعر سابق، چند روزی است از خانه خارج شده و هنوز باز نگشته. همسرش وایولت که بیمار است دخترانش را از موضوع باخبر می کند. آنها به اوسیج کانتی می آیند و در تابستانی سوزان در خانه ی پدری جمع می شوند که خبر می رسد پدرشان...».

همچنین از دیگر عوامل این نمایش می توان به؛ «طراح صحنه: میکائیل_شهرستانی»، «طراح لباس: شیرین فرخنده نژاد»، «طراح چهره پردازی: مها دوستی»، «طراح پوستر: ندا رضایی»، «انتخاب موسیقی: درسا شهرستانی»، «ساخت دکور: مهدی محمد تقی»، «منشی صحنه: محمد سلیمانی»، «مدیر صحنه: منصور رضایی»، «ساخت تیزر: سارا رحیمی، حسین زنگنه»، «عکاسان: بهادر باستان حق، بابک حقی»، «مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه: امیر پارسائیان مهر»، «همکاران رسانه: نسترن معصوم پور، مینا قنبری»، «همکاران روابط عمومی: بابک احمدی، علی امانی»، «مدیر تبلیغات: حمید شفقتی»، «اجرای تبلیغات مجازی: گروه تئاتر مارکت TheaterMarket» اشاره کرد.

نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» از ۲۴بهمن تا ۲۰اسفند، ساعت ۲۰:۰۰ در خانه نمایش مهرگان(سالن شماره۱) به روی صحنه می رود.

** شماره‌‌ ۲۴۴ «ماهنامه‌‌ نمایش» روی پیشخوان

جدیدترین شماره‌‌ «ماهنامه‌‌ نمایش»، ویژه‌‌ دی‌ماه ۹۸ با نگاه ویژه‌ به تئاتر و فستیوال منتشر شد.

نگاه ویژه‌‌ شماره‌‌ ۲۴۴ «ماهنامه‌‌ نمایش» ویژه‌‌ دی‌ماه ۹۸ به تئاتر و فستیوال است و مقاله‌های زیر در همین راستا منتشر شده‌اند: «تئاتر و میراث فرهنگی: با نگاهی به فستیوال تئاتر آوینیون» از صادق سروعلیشاهی، «عوامل شکل‌گیری یک جشنواره‌ تئاتر عالی چیست؟» از سمیه یعقوبی، «حکایت کوه و ندای فعل ما/ در باب نسبت جشنواره‌ تئاتر فجر و هنرمندان تئاتر ایران» از مجید کیانیان و هم‌چنین مقاله‌ «مطالعه‌ موردی یک رویداد تئاتر به عنوان یکی از عناصر جذب گردشگر» از جما گومز کاسرو، کارلوس آنجلیکا خارا آلبا، خاویر خیمنز بلتران و خمه رولدان نوگراس با ترجمه آبتین جاوید و نیز مقاله‌ «جشنواره‌ها، عناصر تئاتری و مراودات ارتباطی» از هنری شون مکر با ترجمه معین محب‌علیان.

در گفت‌وگوی این بخش، مصاحبه با حسین مسافرآستانه را با عنوان «نظارت و هدفمندی حلقه‌ مفقوده...» می‌توانید بخوانید. همچنین سرمقاله‌ این شماره با نام «جهان خاص تئاتر و تلقین» به قلم نصرالله قادری به چاپ رسیده است.

نقد نمایش‌های «هرملین دیوانه اسکاندیناوی»، «بانو آئویی»، «برگشتن»، «هیچ چیز جدی نیست» و «دست‌های آلوده» در بخش نقد تئاتر این شماره درج شده‌ است و مخاطبان می‌توانند مقاله‌ «سیدعلی نصر، کسی که او را پدر تئاتر ایران می‌خواندند» را به قلم پیمان شیخی در این بخش مطالعه کنند.

نکوداشت این شماره به عبدالرضا فریدزاده می‌پردازد و شامل یادداشت‌هایی از سعید تشکری و محمدرضا روزبهانی و مصاحبه‌ای با عنوان «دوست دارم امضای آخرم را یادگار بگذارم!» است.

شماره‌ ۲۴۴ «ماهنامه‌‌ نمایش» ویژه‌ دی‌ماه ۱۳۹۸ به مدیرمسئولی شهرام کرمی و سردبیری نصرالله قادری در ۱۲۰ صفحه و با بهای ۱۰‌ هزار تومان، زیر نظر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی برای عموم علاقه‌مندان حوزه‌ تئا‌تر چاپ و توزیع شده است

** نمایشنامه‌ «شکار بزرگ شنبه» به قلم شهرام کرمی منتشر شد

نمایشنامه «شکار بزرگ شنبه» نوشته شهرام کرمی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار کتاب شد.

نمایشنامه «شکار بزرگ شنبه» اثری برای کودک و نوجوان است که در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در بخش بین‌الملل به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب و برای اولین بار منتشر می‌شود. این اثر با تصویرگری مهتاب بخشیان در ۳۲ صفحه و تعداد ۱۰۰۰ نسخه توسط نشر سروش منتشرشده است.

در مقدمه کتاب شهرام کرمی نمایشنامه را به داوود کیانیان، پیشکسوت شناخته‌شده تئاتر کودک و نوجوان تقدیم کرده است. شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر در صفحه اول کتاب با نوشته‌ای کوتاه آورده است: «تقدیم به داوود کیانیان به خاطر شنبه مهربان که از او آموختم».

نمایشنامه «شکار بزرگ شنبه» روایتی نمایشی از شخصیت پسرکی به نام شنبه است که برای رسیدن به بزرگ‌ترین شکار دنیا سفری را آغاز می‌کند.

تاکنون بیش از ۲۰ نمایشنامه و یا رمان و داستان از شهرام کرمی منتشر شده است، آثاری چون «دیوار»، «شب‌ تارکاهگل‌نشینان»، «لطفاً با مرگ من موافقت کنید»، «خانه خورشید»، «غریبه‌های همیشگی»، «در بیداری»، «شمردن ستاره‌های شب»، «شوراب و هشو»، «پوتین‌های عموبابا»، «مردی برای همیشه»، «نامه‌های شرجی»، «اتوبان سکوت»، «بلوط‌های تلخ»، «مدریک»، «صبح به خیر آقاجان»، «چه کسی سهراب را کشت؟!» و... پیش از نمایشنامه «شکار بزرگ شنبه» نیز رمان «تخت و مورچه» توسط انتشارات سروش در سال ۱۳۹۴ از او منتشر شد که با استقبال مواجه و کاندید کتاب سال در بخش رمان کودک و نوجوان شد.

** «اپرای ۹۰» با حضور علی سرتیپی در سالن نوفل لوشاتو آغاز شد

نمایش «اپرای ۹۰» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده با حضور علی سرتیپی اجرای خود را آغاز کرد.

نمایش «اپرای ۹۰» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده از ساعت ۲۱:۱۵ روز گذشته مصادف با سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه اجرای خود را در در سالن اصلی عمارت نوفل لوشاتو آغاز کرد. در ابتدای این اجرا که با حضور علی ‌سرتیپی همراه بود، از پوستر این نمایش که توسط مهدی نقاش زاده طراحی شده بود، رونمایی شد.

سپس علی سرتیپی در ادامه این مراسم به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت تئاتر پرداخت و اظهار داشت: ترجیح دادم که به جای جشنواره فیلم فجر، برای افتتاح این نمایش در این سالن حضور داشته باشم. سال‌هاست در سینما کار می‌کنم و شاید بتوان گفت که نزدیک به 500 فیلم تولید، پخش یا سرمایه‌گزاری کرده‌ام ولی خیلی با تئاتر ارتباط نداشته‌ام. اما چند وقتیست که ارتباطم با دوستان فعال در تئاتر نیز برقرار شده و بعد از سال‌ها متوجه شده‌ام که تئاتر تا چه اندازه شیرین است و حضور جوان‌ها در آن تا چه اندازه به مجموعه هنر گرمی می‌دهد.

وی ادامه داد: همیشه ارتباط را بین سینما و تلویزیون می‌دیدم. یعنی ما هرچه عوامل و بازیگر می‌خواستیم، از تلویزیون بود اما در دو سه سال گذشته؛ این کار تفاوت پیدا کرده و ارتباط بین تئاتر و سینما شکل گرفته است. اکنون بازیگران، کارگردانان، طراحان صحنه و گریم و بسیاری عوامل دیگر که در سینما کار می‌کنند، از تئاتر به سینما تزریق شده و معمولا جز تاثیرگزاران هم هستند.

سرتیپی در ادامه با مثبت خواندن فعالیت سالن‌های خصوصی تئاتر که در منطقه رودکی، انقلاب و لاله‌زار فعال هستند، بیان کرد: شرایط کنونی که در این مناطق فراهم شده، حاصل تلاش فعالان این حوزه بوده که اکنون مسئولان را به این نتیجه رسانده که به تئاتر اهمیت بیشتری دهند. چراکه این وضعیت سبب شده تا جمعیتی که حتی از این مناطق در حال رفتن بودند، به این مناطق بازگردند. همه این موضوع به دلیل پشتکاری است که دوستان و جوانان این حوزه به وجود آورده‌اند که امیدوارم ادامه پیدا کند و تئاتر و سینمای ما در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتری شود.

این اثر نمایشی، اقتباسی از نمایشنامه «اپرای سه پولی» برتولد برشت است که عبدالله‌زاده علاوه بر حفظ فضای روایی آثار این نویسنده، قرائتی ایرانی نیز از این اثر کمدی موزیکال داشته است.

این نمایشنامه توسط درام‌نویس آلمانی، الیزابت هاوپتمن و بر اساس ترجمه‌ای از اپرای باله جان گی به نام «اپرای گدایان» توسط برشت روی صحنه رفته است و از جمله آثار موفق و شناخته شده وی به حساب می‌آید.

موسیقی این نمایش به صورت زنده و تلفیقی نواخته می‌شود و داستان آن درباره رییس کمپانی دزدهاست که دختر رییس کمپانی گداها را می دزدد و می‌خواهد او را در فروشگاه الکس فرگوسن به عقد خود در بیاورد. به این ترتیب نزاعی بین کمپانی دزدها و کمپانی گداها در می‌گیرد که لحظات مفرحی را رقم می‌زند.
حمید رضا الماسی، بهنام امینی، علی ایزدی، نازنین بابایی، شهاب بهرامی، پریوش جاوید، عرفان حق روستا، علیرضا حیدری، آتنا حیدری، فائزه خانزاده، حسام خانعلی، صادق خداپناه، عباس خضری پور، امیر داودی منش، محسن زرآبادی پور، شبنم شاهسون، تینو صالحی، سروش طاهری، سولماز غنی، تیماه کلاته، احمدرضا محمدی، سارا محمدی، سهیلا مقدم، شقایق مهاجر، محمد مهدوی، پارمیس نیری، علیرضا نیکخواه، اکبر همراهی از جمله بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

** تاریخ جدید برگزاری دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی مشخص شد

با تصمیم شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی و انجام هماهنگی‌های لازم، تاریخ جدید برگزاری دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی مشخص شد.

دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی از روز چهارشنبه ۳۰ بهمن به مدت ۴ روز تا تاریخ ۳ اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.

 
نمایش «چ. ف. ت. بر وزنِ رفت» به کارگردانی محمد خان حسینی با بازی کامران تفتی و جواد یحیوی روی صحنه می‌رود.

«چ. ف. ت. بر وزنِ رفت» به نویسندگی امیر اربابی و کارگردانی محمد خان حسینی از پنجشنبه ۱ اسفندماه در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می رود.

در این نمایش بازیگرانی چون کامران تفتی، سید جواد یحیوی، دُنا تارفی، کیارش حق گو حضور دارند.

در خلاصه این نمایش تراژدی-کمدی که به زندگی خانواده‌ای ایرانی در آمریکا می‌پردازد آمده است: «همه مردم دنیا چفت‌اند... همه مردم دنیا بازی می‌خورند.»

سایر عوامل این نمایش عبارتند از طراح لباس: مارال سوری، طراح صحنه: کیارش ظریفی، طراح گریم: هادی فکری، آهنگساز: حامد تهرانی، گرافیست و عکاس: پیمان شجره، دستیار کارگردان: پارمیدا زارعی و محمد تندرو، منشی صحنه: پارمیدا زارعی، مشاور رسانه و روابط‌عمومی: سید حسین رسولی.

این نمایش از ۱ تا ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ روی صحنه می رود.

** پزشک نازنین و چخوف خوانی افتتاح می‌شود

افتتاح نمایش‌های «پزشک نازنین و چخوف‌خوانی» که برای هنرجویان اشکان خطیبی است از ۲۴ بهمن، فقط دو هفته و به ترتیب ساعت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تماشاخانه سپند اجرا می‌شود. همچنین ایرج طهماسب و سعید روستایی‌ زیر نظر فدراسیون روسیه این نمایش‌ها را افتتاح می‌کنند.

پزشک نازنین نسخه دوم و چخوف‌خوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه با طراحی و کارگردانی اشکان خطیبی هم‌چنین بازی هنرجویان او بر روی صحنه خواهد رفت.

در راستای موفقیت‌های این نمایش انجمن منتقدان خانه تئاتر در هجدهمین جشن سالیانه خود از اشکان خطیبی برای آموزش اصولی تقدیر کرد. علاقه‌مندان برای خرید بلیت می‌توانند به سایت تیوال مراجعه کنند. پیش‌فروش‌ روزهای پنجشنبه یکم اسفند و جمعه دوم اسفند چهارشنبه ۲۳ بهمن آغاز می‌شود.

تهیه‌کنندگی هر دو نمایش بر عهده خانه بین‌الملل بامداد با مدیریت پریسا بخت‌آور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول