اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

کارخانه تولید شمش طلای بردسکن با حضور وزیر صنعت افتتاح شد

کارخانه تولید شمش طلای بردسکن با عیار 24 و ظرفیت کانسنگ ورودی 500 تن در روز پیش از ظهر امروز با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت افتتاح شد.

کارخانه تولید شمش طلای بردسکن با حضور وزیر صنعت افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بردسکن، کارخانه تولید شمش طلای بردسکن با عیار 24 و ظرفیت کان‌سنگ ورودی 500 تن در روز و با میزان سرمایه‌گذاری ثابت 120 میلیارد تومن، پیش از ظهر امروز با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت افتتاح شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این مراسم گفت: هم اکنون بیش از ۶۰ نوع ماده معدنی در کشور وجود دارد و وضعیت کشور از نظر معادن بسیار مطلوب است، اما اکتشافات ما تاکنون فقط در سطح بوده و کمتر در عمق انجام شده است، در صورتیکه اکتشافات در عمق، کشور را به ظرفیت بیشتر در حوزه معدن می‌رساند.

رضا رحمانی با بیان اینکه هر واحدی که افتتاح می‌شود یک تاکتیک در جنگ اقتصادی است، ادامه داد: امسال در تمام نقاط کشور شاهد اجرای این تاکتیک‌ها و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف صنعتی بودیم.

وی بیان کرد: در دهه فجر امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان طرح صنعتی در کشور به بهره‌برداری رسید در حالی که هنوز پروژه تولید آلومینیوم جنوب کشور در نوبت بهره‌برداری است و همین پروژه به تنهایی ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد و تولید این محصول را در کشور به 2 برابر افزایش خواهد داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آلومینیوم جزو اولین صنایع تحریمی بود ولی با وجود همه محدودیت‌ها توانسته‌ایم کار بزرگی را در کشور انجام دهیم.

رحمانی با اشاره به بهره‌برداری از یک طرح صنعتی تولید عناصر «نادر» خاکی در استان البرز که در ایام دهه مبارک فجر به بهره‌برداری رسید، گفت: این عناصر در دنیا نادر و محدود است و همچنین طرح‌های بزرگ صنایع معدنی از جمله طرح‌های فولادی سنگان خواف در خراسان رضوی به بهره‌برداری می‌رسد که جزو صنایع بزرگ معدنی کشور به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: امروز معدن یک ظرفیت خدادادی برای ما است که ارزش تولیدات معادن و صنایع معدنی حدود 22 میلیارد دلار است و در خراسان رضوی چند طرح فولادی آماده بهره برداری وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هم اکنون صنایع فولادی در کشور پا به پای صنایع پتروشیمی در حال توسعه است، ادامه داد: امسال هفت محور راهبردی برای توسعه صنایع، معادن و تجارت تعریف شد که بخشی از آن مربوط به معادن و صنایع معدنی بود.

رحمانی با بیان اینکه توسعه و بهره برداری از معادن کوچک یکی از برنامه‌های این وزارت خانه است، گفت: همین معادن کوچک 800 هزار تن تولید دارند که اولویت وزارتخانه توجه به همین معادن کوچک توسط افراد است.

وی به  ۷۳ ماموریت و هدف وزارت صمت در حوزه معادن اشاره کرد و افزود: هزینه‌های کشور پیرو منویات امام راحل و نیز مقام معظم رهبری که جزو سیاست‌های دولت هم قرار دارد؛ دوری از وابستگی‌های نفتی است بنابراین معادن بهترین ظرفیت برای ارز آوری در کشور است.

وزیر صنعت معدن و تجارت، افزایش زنجیره فلزات را از دیگر اولویت‌های وزارت صمت نام برد که در کنار دیگر ماموریت‌ها مورد توجه قرار دارد.

رحمانی بیان کرد: همه این ماموریت‌ها، نقشه راه وزارت صمت است و با برنامه‌ریزی انجام می شود.

وی با بیان اینکه درآمدهای دولت به شدت کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: معادن بهترین جایگزین نفت برای توسعه درآمدهای دولت به شمار می‌روند.

وزیر صنعت معدن و تجارت یادآور شد: تقویت زنجیره ارزش فلزات اساسی، نوسازی معادن و بسیاری از برنامه‌های دیگر جزو اولویت‌های ما برای توسعه معادن و صنایع معدنی در سال جاری است.

رحمانی ادامه داد: در شرایطی که درآمد دولت کاهش یافته است، راهبرد ما استفاده از سرمایه‌های مردمی است، بنابراین سرمایه‌گذاری در این حوزه افزایش قابل توجهی داشته به‌طوریکه امسال 3 میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در حوزه «ایمیدرو» طرح آماده افتتاح داریم.

وی از انعقاد قرار داد یک میلیارد دلاری  با وزارت نفت خبر داد و گفت: با انعقاد این قرارداد همه پالایشگاه‌ها وارد کار شدند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: خودکفایی در تولید جزو برنامه‌های ما در سال جاری است و در این راستا امسال موفق شدیم کارخانه تولید الکترود را در کشور احداث و تجهیزات آن را نیز وارد کشور کنیم.

رحمانی با بیان اینکه امسال تحریم‌ها در حوزه تولید شدت گرفت، افزود: به نظر می‌رسید شرایط جدید ما را دچار مشکل کند اما از این شرایط فرصت ساخته و در حوزه معدن و اکتشافات، انقلاب معدنی ایجاد کردیم.

وی گفت: در حوزه مس از ابتدای انقلاب تا به امروز کارخانه اسید نداشتیم  ولی امروز در کشور  با  هزار و 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، این پروژه را افتتاح کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن موفقیت‌های طرح مثلث اقتصادی استاندار خراسان رضوی گفت: امروز ایجاد یک شغل برای ما باید یک پروژه باشد و اعتقاد داریم که ایجاد شغل امروز از ثواب بالایی برخوردار است.

رحمانی افتخارات کشور را در حوزه‌های اقتصادی برشمرد و افزود: توجه به اقتصاد امروز باید بیش از همه مورد توجه باشد و هر یک باید آنچه می‌توانیم کمک کنیم تا این صنعت روز به روز توسعه  یابد.

راه‌اندازی کارگاه جواهرسازی در کنار معدن تولید شمش بردسکن

در ادامه فرماندار بردسکن گفت: اقتصاد مردم بردسکن بر محوریت کشاورزی است، بنابراین منابع خدادادی که در منطقه داریم موجب شده است که بخش خصوصی با حمایت‌های لازم در منطقه فعالیت کند.

مجتبی شاکری گفت: این شهرستان دارای هشت معدن مس فعال، دو معدن سنگ آهن و دو معدن طلا در شمال شهرستان، است که امروز به برکت نظام و انقلاب، کارخانه شمش طلای بردسکن با سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه برای انتقال برق این مجموعه بیش از 7 میلیارد تومان هزینه شده‌است، افزود: هشت معدن مس فعال این شهرستان با سرمایه‌گذاری 270 میلیارد تومان و ذخیره مواد معدنی 11 میلیون تن و استخراج سالیانه 825 تن و اشتغال یک هزار و 123 نفر فعال است و معدن مس دیگری در این شهرستان بیش از 650 هزار تن تولید سالانه دارد و بیش از 700 نفر در این مجموعه مشغول بکار هستند.

فرماندار بردسکن به معین‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: اکثر معین‌های اقتصادی در این شهرستان همین معادن فعال منطقه هستند.

شاکری موفقیت‌های طرح مثلث اقتصادی را در بردسکن برشمرد و گفت: معدن آسیا پی جوی بینالود با سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد که بیش از 180 نفر بطور مستقیم در آن مشغول بکار می‌شوند.

وی به راه اندازی کارگاه آموزشی جواهرسازی توسط این معدن با همکاری مرکز فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در مرحله اول 50 نفر از جوانان منطقه مشغول فراگیری آشنایی با صنعت طلا و جواهر هستند که در ساخت جواهر و طلا فعالیت کنند.

فرماندار بردسکن گفت: اخذ مجوز 20 واحد معدنی جدید صادر شده که نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم است.

شاکری با تقدیر از زحمات استاندار خراسان رضوی برای پیگیر پست 132 کیلو ولت معادن در منطقه انابد، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال عملیات آن آغاز شود.

وی پروژه گازرسانی به روستاهای کوهپایه بردسکن را که کمک ویژه ای به مجموعه کارخانه شمش طلا خواهد داشت از برنامه‌های زیرساختی نام برد و گفت: با اعتباری بیش از 25 میلیارد تومان این طرح در دست اجرا است.

تولید سالیانه 220کیلوگرم شمش طلا در معدن بردسکن

در ادامه مدیرعامل کارخانه تولید شمش طلای بردسکن گفت: در حال حاضر 180 نفر به صورت مستقیم در این معدن، مشغول به کار هستند.

محسن خرسند با اشاره به سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومانی برای ساخت این مجموعه گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سالیانه 220 کیلوگرم تولید شمش طلا خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از کلیه کانسنگ‌ها این ظرفیت در این معدن وجود دارد، افزود: در حال حاضر 180 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است که اکثرا دارای مدارک تحصیلی بالا تا دکترای معادن در این مجموعه بکارگیری شده‌اند.

مدیرعامل کارخانه تولید شمش طلای بردسکن بیان کرد: ایجاد اشتغال در این مجموعه منجر به مهاجرت معکوس جوانان منطقه از دیگر شهرهای کشور می‌شود.

خرسند گفت: ظرفیت فعالیت کاری این معدن 500 تن از کانسنگ‌های مختلف است.

انتهای پیام/ 70050

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول