اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هشدار سازمان ملل درباره انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل با تاکید بر اینکه دبیر کل سازمان ملل هم اقدامات یکجانبه در طرح صلح میان فلسطین و اسرائیل را نپذیرفته و خواهان راه حل دو دولتی است، پیدا شدن یک واسطه مورد توافق طرفین برای تضمین شروع مذاکرات صلح را ضروری خواند.

هشدار سازمان ملل درباره انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «نیکولای ملادینوف» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در خاورمیانه درباره خطر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین هشدار داد و بار دیگر بر پایبندی سازمان ملل به راه حل دو دولتی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری روسیاالیوم، ملادینوف طی نطقی در نشست روز سه شنبه شورای امنیت درباره معامله قرن آمریکا گفت :« روزهای پس از اعلام طرح صلح آمریکا که با مخالفت دولت فلسطین و استقبال مقامات ارشد اسرائیل روبرو شد، شاهد حوادث خشونت باری در کرانه باختری از جمله قدس شرقی، نوار غزه و پیرامون آن بود».

او درباره هر گونه تشدید تنش یا اقدام تحریک آمیزی که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند هشدار داد و آن را فقط به نفع کسانی خواند که به تعبیر او می‌خواهند مردم را به افراط گرایی و نابودی تلاش‌ها برای تحقق صلح سوق دهند.

این دیپلمات سازمان ملل ادامه داد: «مقامات اسرائیلی پس از انتشار طرح معامله قرن از رویکرد اسرائیل برای الحاق بخش‌های وسیعی از کرانه باختری از جمله شهرک‌های اسرائیلی در آنجا و دره اردن خبر دادند و آمریکا هم حمایت خود را از اجرای این برنامه‌ها اعلام کرد».

ملادینوف بر مخالفت مجدد دبیر کل سازمان ملل با اقدامات یکجانبه و برنامه‌ها برای الحاق تاکید کرد و گفت:« چنین اقداماتی از جمله طرح احتمالی الحاق اراضی کرانه باختری یا تحرکات مشابه تاثیری ویرانگر بر افق‌های راه حل دو دولتی دارد و شانس مذاکره را از بین برده، تبعات منفی در منطقه به همراه دارد و افق‌ها برای بازگشت اوضاع به وضعیت طبیعی خود و تحقق صلح در منطقه را از بین خواهد برد».

هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل یک اراده سیاسی و دیدگاه جدی را برای بازگشت طرفین اسرائیلی و فلسطینی به میز مذاکرات لازم خواند و گفت: «سازمان ملل همچنان از راه حل دو دولتی برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند که منطبق با قطعنامه‌های سازمان ملل، حقوق بین الملل و توافقات پیشین است».

وی افزود: «اکنون وقت آن رسیده که پیشنهادها درباره چگونگی پیشیرد این عملیات را بشنویم و اینکه  و مسیری را برای بازگشت به چارچوب یک میانجیگری مورد توافق از سوی دو طرف ایجاد کنیم تا آغاز مذاکراتی نتیجه بخش تضمین شود».

ملادینوف تصور دستیابی به توافقی فراگیر میان دو طرف در شرایط کنونی را دشوار خواند و در عین حال بر اهمیت اجتناب از ماندن در شرایط کنونی که شکاف میان اسرائیل و فلسطین را بیشتر و  اشغالگری را تثبت می‌کند و راه حل دو دولتی را از بین می‌برد، تاکید کرد».

ملادینوف بر پایبندی سازمان ملل برای همکاری با اسرائیلی‌ها و فلسطینیان و شرکای بین المللی و منطقه‌ای به منظور تحقق هدف صلح عادلانه و دائمی تاکید کرد و گفت: «این هدف از طریق تحقق راه حل دو دولتی محقق می‌شود به گونه ای که دو کشور اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر با صلح و امنیت و بر اساس مرزهای 1967 به گونه‌ای که قدس پایتخت دو کشور باشد زندگی کنند»

«محمود عباس»رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم در نشست روز سه شنبه شورای امنیت طی نطقی خواستار برگزاری نشست چهارجانبه بین‌المللی شد و گفت که فلسطینی‌ها وساطت آمریکا را دیگر نخواهند پذیرفت.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که معامله قرن برای از میان برداشتن مسأله فلسطین و حل و فصل ناعادلانه آن مطرح شده است و فلسطینی‌ها با اقدامات عملی برای مقابله با آن با پا خواهند خواست.

او افزود: «طرح آمریکا، موجب تثبیت سیستم نژادپرستی می‌شود و به جای مجازات اشغالگری به او پاداش می‌دهد. این طرح به صلح منجر نمی‌شود و قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.»

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم روز هشتم بهمن ماه همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و طرح ادعایی صلح خود برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن را اعلام کرد. وی اعلام کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

بر اساس طرح معامله قرن، ۴۰ درصد زمین‌های کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی اشغال و مقاومت فلسطین خلع سلاح خواهد شد و بخش‌هایی از کرانه باختری که در آنها شهرک‌های صهیونیست نشین ساخته شده به این رژیم الحاق می‌شود. پناهندگان فلسطینی هم حق بازگشت به سرزمین خود را ندارند و باید در کشورهای میزبان مانند لبنان، اردن و سوریه، اسکان دائمی یابند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول