اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مقام تاجیک: «راغون» و شرکت آلومینیوم به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود

رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان از عدم خصوصی سازی نیروگاه برق آبی «راغون» و «تالکو» و شرکت آلومینیوم تاجیک خبر داد.

مقام تاجیک: «راغون» و شرکت آلومینیوم به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «فرخ همدلی زاده» رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و مدیریت اموال دولتی تاجیکستان در نشستی خبری از عدم خصوصی سازی نیروگاه برق آبی «راغون» و «تالکو» و شرکت آلومینیوم تاجیک خبر داد.

بنابر صحبت‌های وی، در اصلاحاتی که اخیرا در قانون «خصوصی سازی اموال دولتی» انجام شد اشاره‌ای به خصوصی سازی شرکت تالکو و نیروگاه برق آبی راغون نشده است.

همدلی زاده افزود: اصلاحات تنها جذب سرمایه گذاری‌های مستقیم برای توسعه تاسیسات مذکور را پیش بینی می‌کند.

وی گفت: شرکت آلومینیوم و نیروگاه راغون می‌توانند بدون ضمانت دولت سرمایه گذاری و اعتبارات را جذب کنند.

همدلی زاده تصریح کرد: در حال حاضر شرکت تالکو در حال مذاکره با شرکت‌های مختلف، به ویژه یک شرکت چینی، برای تولید فناوری اتوماتیک به ارزش 500 میلیون دلار است که به طور قابل توجهی هزینه های این شرکت از جمله در زمینه مصرف برق را کاهش می دهند.

وی ضمن صحبت در مورد نیروگاه برق آبی راغون تاکید کرد که دولت تاجیکستان در حال انجام مذاکره فعال با موسسات مختلف مالی بین المللی برای جذب سرمایه گذار از جمله وام کم بهره است.

همدلی زاده افزود: تکمیل نیروگاه برق آبی راغون به یک میلیارد دلار نیاز دارد و این نیروگاه مبلغ مذکور را می‌تواند بدون ضمانت دولت جذب کند، اما بودجه دولتی همچنان به عنوان منبع اصلی تامین مالی این نیروگاه باقی می‌ماند.

بنابر صحبت‌های وی، از زمان آغاز فعالیت نیروگاه راغون یک میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است.

وی گفت: 100 درصد سهام شرکت آلومینیوم تاجیک و 97.1 درصد سهام نیروگاه برق آبی راغون به ارزش حدود 26.9 میلیارد سامانی به دولت و بقیه 2.9 درصد آن به افراد حقوقی و حقیقی متعلق است.

همدلی زاده افزود: دولت تاجیکستان قصد فروش سهام راغون را ندارد.

 باید گفت که چندی قبل در قانون «خصوصی سازی اموال دولتی» تاجیکستان اصلاحاتی انجام شد که امکان جذب سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری‌های خارجی برای توسعه فعالیت 2 شرکت دولتی، تالکو و نیروگاه برق آبی راغون را فراهم می‌کند.

در ماه ژوئن سال 2016 میلادی در قانون خصوصی سازی اموال دولتی تاجیکستان اصلاحاتی انجام شده بود.

آن زمان گفته می‌شد که شرکت آلومینیوم تاجیک (تالکو)، نیروگاه برق آبی «نارک»، نیروگاه برق آبی راغون، تاسیسات دفاعی و منابع آبی مشمول خصوصی سازی نمی‌شوند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول