اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

بررسی چهار پروژه بزرگ صنعتی لرستان با حضور وزیر راه و شهرسازی

ظهر امروز مشکلات چهار پروژه بزرگ صنعتی استان شامل لاستیک سازی خرم‌آباد، فولاد ازنا، فاز چهارم سیمان دورود و پالایشگاه پلدختر بررسی شد که وزیر در مورد لاستیک سازی و پالیشگاه قول حل مشکلات را داد و در مورد دو پروژه دیگر سکوت کرد.

بررسی چهار پروژه بزرگ صنعتی لرستان با حضور وزیر راه و شهرسازی

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، ظهر امروز جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان به ریاست وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی در سراسر کشور آغاز شده و هدف کلی این جلسات حل مشکلاتی اقتصادی استان‌ها و کشور است.

 

بررسی مشکلات شرکت لاستیک سازی خرم‌آباد

در جلسه امروز رئیس سازمان صمت لرستان گزارشی اجمالی از مهمترین پرو‌ژه‌های حوزه صنعت استان ارائه داد و سپس مشکلات این  طرح‌ها را بیان کرد.

محمد رضا صفی خانی با بیان اینکه لاستیک سازی نیکرو گستر یکی از طرح های صنعتی مهم پس از انقلاب در لرستان است، اظهار داشت: این کارخانه یکی از طرح‌هایی بود که در سفر سال 93 رئیس جمهور در استان کلنگ زنی شد.

تولید سالانه 50 هزار تن لاستیک

وی با اشاره به اینکه امروز با گذشت پنج سال از زمان کلنگ زنی این طرح تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود: با بهره برداری از این کارخانه سالانه 50 هزار تن لاستیک تولید می‌شود که این مورد باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود.

رئیس سازمان صمت لرستان بیان کرد: مشکلی که باعث شده این کارخانه طی پنج سال گذشته پیشرفت فیزیکی نداشته باشد بحث مسدود شدن 207 میلیون دلار تسهیلات ارزی این پروژه است.

صفی خانی با عنوان کردن این مورد که تا به امروز بیش از 40 میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری شده است، تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌های وزیر این مشکل حل شود.

 تا به امروز مجوز پرداخت تسهیلات صادر نشده است

 در ادامه جلسه استاندار لرستان خاطرنشان کرد: طی سال جاری تلاش‌های زیادی برای دریافت اعتبارات برای این پروژه بزرگ صنعتی در استان انجام شده است.

سیدموسی خادمی با بیان اینکه وزیر اقتصاد بایستی مجوز پرداخت تسهیلات به این سرمایه گذار را صادر کند، گفت: در جلسات متعددی که با مسئولین بانک صنعت و معدن کشور برگزار کرده‌ایم آن‌ها قول داده‌اند که این مجوز را صادر کنند اما تا به امروز اقدامی انجام نشده است.

به زودی سرمایه گذار می‌تواند  تسهیلات خود را دریافت کند

  پس از صحبت‌های استاندار لرستان وزیر راه و شهرسازی طی تماسی که با وزیر امور اقتصاد و دارایی برقرار کرد خواهان صدور مجوز شد .

پس از پایان تماس تلفنی، وزیر راه اظهار داشت: مشکل رفع مسدودیت این تسهیلات رفع شده و بزودی سرمایه گذار می‌تواند تسهیلات خود را دریافت کند.

اسلامی افزود: بایستی پس از دریافت تسهیلات سرمایه گذار به سرعت عملیات اجرایی طرح را آغاز کند زیرا پیشرفت 15 درصدی پس از پنج سال کار قابل قبول نیست.

12 سال سردرگمی کارخانه فولاد ذوب آهن ازنا

پس از بررسی مشکلات شرکت لاستیک سازی خرم‌آباد رئیس سازمان صمت لرستان به دومین پروژه بزرگ صنعتی استان پرداخت.

صفی خانی با اشاره به اینکه کارخانه فولاد ذوب آهن ازنا به علت مشکلات 12 سال است که تکمیل نشده است، بیان کرد: برای سرمایه گذار این طرح مشکلاتی به وجود آمده و با وجود اینکه این پروژه بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته هنوز به سرانجامی نرسیده است.

وی تصریح کرد: این کارخانه از به روزترین تجهیزات روز دنیا برخوردار است و در صورت افتتاح سالانه یک میلیون 900 هزار تن ورقه‌های فولادی تولید می‌کند.

رئیس سازمان صمت لرستان با عنوان کردن این موضوع که این پروژه برای تکمیل نیازمند 400 میلیارد تومان اعتبار است، خاطرنشان کرد: امیدواریم مشکلات این طرح حل شود.

 

بازگشت شرکت فولاد خوزستان به تعهدات خود خواسته استاندار لرستان

پس از صحبت‌های صفی خانی استاندار لرستان گفت: پس از بروز مشکل برای سرمایه گذار این طرح با شرکت فولاد مبارکه قراردادی منعقد شد.

خادمی با بیان اینکه قرار شد شرکت فولاد این پروژه را تکمیل کند، اظهار داشت: پس از تکمیل طی قراردادی 10 ساله این شرکت به فولاد واگذار شود اما متاسفانه شرکت فولاد از عمل به تعهدات خود عقب نشینی کرد.

وی افزود: از وزیر محترم خواهشمندیم شرایط بازگشت کارخانه فولاد خوزستان  به قرارداد منعقد شده فراهم شود.

  پس از صحبت‌های استاندار وزیر راه و شهرسازی چندین تماس برقرار کرد و با بیان این که این پروژه مشکلاتی از نظر نهادهای نظارتی و قانونی دارد موضوع را پایان داد.

سیمان دورود بازده اقتصادی ندارد

در بخش دیگری از جلسه مسئولین استان سراغ مشکلات فاز چهارم سیمان دورود رفتند.

در ابتدا محمد رضا صفی خانی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان دورود اولین صنعت لرستان است، بیان کرد: بیش از 60 سال از عمر این کارخانه بزرگ صنعتی می‌گذرد.

وی با عنوان کردن این موضوع که  این کارخانه دیگر بازده اقتصادی ندارد، تصریح کرد: به علت فرسودگی تجهیزات و آلایندگی هوا  فاز چهار این کارخانه را در سال‌های گذشته کلنگ زنی شده است.

رئیس سازمان صمت لرستان  خاطرنشان کرد: فاز جدید در واقع یک کارخانه جدید در محدوده خارج از شهر دورود است که در سال‌های 93 و 97  با حضور وزیر صمت کلنگ زنی شده است.

 روند ساخت فاز چهارم  سیمان دورود لاکپشتی است

 استاندار لرستان در ادامه  جلسه گفت: شرکت سیمان دورود وابسته به شرکت شستا بوده و ساخت فاز جدید آن را نیز خود شرکت شستا برعهده گرفته است.

خادمی با انتقاد از روند کند پیشرفت این پروژه  ادامه داد: بایستی شرکت شستا  یکی از زیرمجموعه‌های قوی خود را مسوول ساخت این پروژه کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود  اظهار داشت: همچنین مشکلاتی بین بانک رفاه، شرکت شستا و وزارت کار برای انجام این پروژه وجود دارد که امیدواریم با پیگیری‌های وزیر این مشکلات حل شوند.

وزیر راه و شهرسازی لرستان پس از برقراری چندین ارتباط با مسوولان وزارت کار، گفت: برای حل مشکلات این طرح بایستی جلسات متعدی با سازمان تامین اجتماعی کشور برگزار شود.

لازم به ذکر است که برای تکمیل پروژه به بیش از 82 میلیارد تمان اعتبار لازم است و هزینه کل پروژه نیز 120 میلیارد تومان است.

شرکت نفت به لرستان کم توجه است

در بخش پایانی جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان محمد رضا صفی خانی با گلایه از کم توجهی شرکت نفت به استان لرستان بیان کرد: بسیاری از لوله‌های شرکت نفت از استان لرستان عبور می‌کنند اما تا به امروز منفعتی برای لرستان نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه  با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم پالایشگاه پلدختر را در نزدیکی یکی از تلمبه خانه‌های بزرگ استان بسازیم، تصریح کرد: این پالایشگاه پیشرفت فیزیکی 90 درصدی داشته و روزانه می‌تواند 90 هزار بشکه نفت را فرآوری کند.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: اما متاسفانه به علت مشکلات اعتباری تا به امروز این طرح به بهره برداری نرسیده است.

وزیر راه و شهرسازی لرستان در ارتباط با این موضوع گفت: برای حل مشکلات پالایشگاه‌های کوچک مقیاس در جلسه دولت مصوبه‌ای به تصویب رسید که مشکلات این واحدها را حل خواهد کرد.

ایجاد 3 هزار اشتغال دردی از دردهای لرستان را حل نمی‌کند

 در انتهای جلسه محمد اسلامی با بیان اینکه این پروژه ها اشتغال زیادی در لرستان ایجاد نمی‌کنند، اظهار کرد: ایجاد سه هزار اشتغال دردی از دردهای استان لرستان را دوا نمی‌کند.

گزارش از محمد عبدالله‌زاده

انتهای پیام/85016

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول