اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دولت مستعفی یمن: امارات توافق ریاض را به شکست کشاند

دولت مستعفی یمن امارات و شبه نظامیان آن در عدن را باعث و بانی شکست توافق ریاض برای پایان دادن به کشمکش‌ها در جنوب یمن دانست.

دولت مستعفی یمن: امارات توافق ریاض را به شکست کشاند

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «راجح بادی» سخنگوی دولت مستعفی یمن یکشنبه شب گفت که شورای انتقالی مانع عبور یک واحد نظامی از نیروهای ارتش ملی برای رسیدن به لحج در چارچوب اجرای بندهای توافق ریاض شده است.

بادی در گفت‌وگو با خبرگزاری یمنی (سبأ) گفت: «عناصر شورای انتقالی در منطقه الشیخ سالم جلوی یک واحد از نیروهای دفاع ساحلی که نظامیان سعودی هم آنها را همراهی می‌کردند گرفتند و به روی آنها آتش گشودند. آنها وقتی به پست العلم در شرق عدن هم رسیدند تا از آنجا به لحج بروند به روی آنها آتش گشودند و مانع عبور آنها از این پست شدند.

«صالح الجبوانی» وزیر حمل و نقل دولت مستعفی یمن شامگاه یکشنبه در توئیتر گفت: «امارات و شبه نظامیان آن در عدن کسانی هستند که توافقنامه ریاض را ناکام گذاشتند».

وی افزود: «ما بارها و بارها این را گفتیم و توهینی که روز شنبه به یگان‌های ارتش ملی و افسران و سربازان سعودی در العلم شد این شکست را ثابت می‌کند».

وزیر یمنی گفت: »ما به عنوان دولت مشروع کاری جز این نمی‌توانیم انجام دهیم که برای سرکوب این شورش در عدن با قدرت آماده باشیم و اولین مقدمه آن بازگشت نخست وزیر به ریاض است».

پس از ماه‌ها کشمکش و درگیری مسلحانه میان نیروهای وفادار به منصور هادی (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) در جنوب این کشور، در نیمه‌های آبان ماه گذشته با میانجیگری سعودی‌ها، توافقی میان طرف‌های یمنی در ریاض به امضا رسید.

از مهم‌ترین بندهای توافق ریاض استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن ظرف مدت ۷ هفته، استقرار نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه‌های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه بوده است که هیچ کدام تاکنون عملی نشده است.

 بسیاری در داخل یمن از همان ابتدا نسبت به این توافق مشکوک بودند چرا که این توافق به دخالت ریاض و عربستان در امور یمن و همچنین شبه نظامیانش  مشروعیت می‌بخشد.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول