اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نیاز سنجی شغلی و آموزشی وزارت علوم برای نیاز محور شدن دانشگاه‌ها

مدیرکل پژوهش و فناوری علمی و کاربردی، گفت: اگر بخواهیم نیاز محور باشیم وزارت علوم باید نیازسنجی شغلی و آموزشی انجام دهد تا بتوانیم پذیرش را براساس این معیارها انجام دهیم.

نیاز سنجی شغلی و آموزشی وزارت علوم برای نیاز محور شدن دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

 مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «پذیرش دانشجو با نیاز بازار تطابق ندارد» را  مطرح کرده و تاکید کرده‌اند که «متاسفانه بین میزان پذیرش دانشجو در بسیاری از رشته‌های تحصیلی و وضعیت جامعه و نیازهای آن تناسبی وجود ندارد. دانشجویی که در دانشگاه دولتی درس می‌خواند با امید به اینکه از سد کنکور گذشته است، انتظار شغلی مناسب دارد. همینطور دانشجویان شهریه پرداز نیز به دلیل پرداخت شهریه امیدوارند بعد از تحصیل به شغل دست یابند. این در حالی است که به علت ظرفیت بسیار بالای رشته های فنی و همینطور انسانی معمولا چنین نمی‌شود و سرخوردگی زیادی در بین تحصیل کردگان ایجاد می‌شود.»

مخاطبان از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

محمد حسین موسی‌زاده مدیرکل پژوهش و فناوری علمی و کاربردی در این رابطه، گفت: دانشگاه‌ها براساس نیاز تأسیس نشده‌اند، به طوری که تعدادی از افراد دیپلم می‌گرفتند و یاد می‌دادیم که بروند لیسانس بگیرند و می‌گفتند نیاز به دانشگاه داریم که شروع به ساخت دانشگاه‌هایی مثل آزاد، پیام نور و علمی کاربردی کردیم. 

وی افزود: اگر بخواهیم نیاز محور باشیم وزارت علوم باید نیازسنجی شغلی و آموزشی انجام دهد تا بتوانیم پذیرش را براساس این معیارها انجام دهیم. در مواردی دانشجو برای نیاز نباید از طریق سنجش پذیرش شود بلکه باید از طریق شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نیروی کار نیار دارند پذیرش شوند و آموزش در دانشگاه‌ها انجام شود. 

مدیرکل پژوهش و فناوری علمی و کاربردی ادامه داد: در دنیا یکسری دانشگاه وجود دارد که براساس پروژه‌های ملی اساسی مثل هوا فضا، رادار، مخابرات کار می‌کنند که معمولاً دانشگاه‌ها جوابگوی نوع نیازها هستند. 

موسی‌زاده بیان کرد: وقتی شخصی دکتری برق می‌گیرد می‌تواند در سازمان هوا فضا کار کند چرا که براساس هایتک فعال است. در حال حاضر دانشگاه‌ جامع برای برخی مشاغل نیازسنجی تدوین می‌کند که براساس این نیازسنجی بتوانیم در رشته‌های علمی کاربردی پذیرش داشته باشیم که امیدواریم برای سال آینده عملیاتی شود که یک کار سخت و ملی است و ما باید آمایش سرزمین انجام دهیم و بدانیم وضعیت پتانسیل چگونه است که بسیاری از عوامل دخیل بر آموزش هستند که نبایستی ساده انگاشته شوند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول