اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کدام همافران «اعتصاب غذا» کردند؟!

به دنبال یک هفته اعتصاب غذاى ۲۸۰۰ همافر در پایگاه شاهرخى(پایگاه شهیدنوژه همدان)، به منظور مقابله با رژیم شاه، عده‌اى افسر و درجه‌دار نیروى هوایى نیز به آنها پیوستند، اعتصاب غذاى همافران و افسران و تظاهرات خانواده‌هاى آنان علیه رژیم، انعکاس گسترده‌اى داشت و از سوى مردم و سایر همافران مورد حمایت قرار گرفت.

کدام همافران «اعتصاب غذا» کردند؟!

خبرگزاری فارس ـ همدان، پایگاه هوایى شاهرخى همدان (پایگاه نوژه)، به عنوان سومین پایگاه شکارى نیروى هوایى ایران، از اهمیت خاصى برخوردار بود.

بعضى از نظامیان این پایگاه، با انقلابیون شهر همدان و آیت‌الله مدنى همکارى و رابطه‌ صمیمانه‌اى داشته و جزو نیروهاى انقلابى محسوب مى‌شدند و اخبار و اطلاعات را در اختیار محافل انقلابى قرار مى‌دادند.

روزنامه‌ کیهان در یکم بهمن ۱۳۵۷ در این‌باره نوشت:

«به دنبال یک هفته اعتصاب غذاى ۲۸۰۰ همافر در پایگاه شاهرخى، عده‌اى افسر و درجه‌دار نیروى هوایى نیز به آنها پیوستند. این عده صبح روز جمعه با خانواده‌هایشان، در اجابت دعوت امام‌ خمینى، در محوطه‌ پایگاه نیروى هوایى دست به راهپیمایى و تظاهرات گسترده‌اى زدند که با مقاومت شدید پلیس امنیت پایگاه مواجه شدند و در نتیجه، ۱۱ نفر از زنان پایگاه بازداشت شدند.

بعدازظهر نیز تظاهرات‌کنندگان به راهپیمایى پرداختند و خواستار آزادى ۱۱ نفر دستگیر شده شدند و سرانجام، چون از تلاش‌هاى خود نتیجه‌اى نگرفتند، متفرق شدند، اما ساعت ۱۰ شب جمعه، براى سومین بار، همه اعتصابیون و خانواده‌هاى آن‌ها به خیابان‌هاى پایگاه ریختند و به تظاهرات باشکوهى پرداختند و همبستگى خود را با نهضت و جنبش ملت ایران اعلام داشتند.

سپس تظاهرکنندگان در مقابل بازداشتگاه پایگاه شروع به دادن شعارهاى مذهبی ـ ملى کردند و خواستار آزادى دوستان خود شدند که سرانجام فرمانده پایگاه شاهرخى، تسلیم نظر آنان شد و بازداشت‌شدگان را آزاد کرد و در حال حاضر رفت و آمد براى نظامیان پایگاه غیرممکن است.»

روحانیون همدان در ۳۰ دى‌ماه با صدور اعلامیه‌اى از مردم خواستند به یارى و کمک نیروهاى پایگاه شاهرخى همدان بشتابند، اعتصاب غذاى همافران، درجه‌داران و افسران پایگاه شاهرخى و تظاهرات خانواده‌هاى آنان علیه رژیم، انعکاس گسترده‌اى در شهرستان‌هاى دیگر داشت و از سوى مردم و سایر همافران و درجه‌داران مورد حمایت قرار گرفت؛ از جمله در شهرهاى بندرعباس، مشهد و شاهرود.

انتهای پیام/89003/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول