اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ایران 2020 | تحلیلگر لبنانی:‌ بعد از 41سال تحریم، دیگر می‌شود گفت ایران تحریم را پشت سر گذاشت

در ویژه برنامه یک شبکه لبنانی درباره پیشرفت‌های ایران بعد از انقلاب در سایه تحریم‌های شدید، مطرح شد که بعد از چهل و یک سال تحریم، می‌شود الان گفت که ایران دیگر تحریم را پشت سر گذاشته است.

ایران 2020 | تحلیلگر لبنانی:‌ بعد از 41سال تحریم، دیگر می‌شود گفت ایران تحریم را پشت سر گذاشت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه خود از تحولات ایران به مناسبت سالروز انقلاب اسلامی و انتخابات آتی مجلس، شنبه‌شب به موضوع پرداخت.

«وفا سرایا» مجری المیادین، در این برنامه میزبان «مجتبی فردوسی پور» سفیر سابق ایران در اردن و «ملحم ریا» مدیر دفتر المیادین در تهران بود.


فردوسی پور در استودیو المیادین در تهران

 

المیادین درباره اهمیت سخنان رهبر انقلاب اسلامی در جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی درباره مقابله با تهدیدها بدون تهدید کردن دیگران، پرسید و فردوسی‌پور گفت، سخنان رهبری در خصوص تقویت توانمندی‌های ایران، در خصوص توان دفاعی است و ایران برای دیگران تهدید نیست بخصوص برای کشورهای منطقه و همسایه. ایران در اندیشه تقویت خود با این هدف است که کسی اجازه تهدید ایران را به خود راه ندهد. ایران بعد از انقلاب، کشوری تحت تحریم و محاصره بوده است. برای همین رهبری همیشه بر قوی شدن کشور در همه حوزه‌ها بخصوص حوزه دفاعی تأکید کرده است.


فردوسی پور - ریا

 

سرایا از مدیر المیادین در تهران پرسید، برخی در ایران خواستار سیاست باز ایران [مقابل کشورهای غربی] هستند. با اینکه توافق هسته‌ای هم امضا شد اما هیچ چیزی تغییر نکرد و برعکس هم شد. امروز تا چه حد ارکان اقتصاد مقاومتی می‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد؛ چیزی که رهبر ایران بر آن تأکید کرده است.

ریا گفت، در سال ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای امضا شد، اتفاقاً سیاست باز در جریان بود. اما بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌ها علیه تهران، اقتصاد ایران در محاصره قرار گرفته و در نتیجه می‌توان گفت که اقتصاد به دلیل این تحریم‌ها تحت تأثیر منفی قرار گرفته است. جمهوری اسلامی ایران این تحریم‌ها را برای خود فرصت قلمداد می‌کند. چرا؟‌ چون آمریکا از طریق این تحریم‌ها تلاش می‌کرد مردم، دولت و اقتصاد ایران را تهدید کند. اما ایران موفق شد از این تهدید در چند حوزه استفاده کند. امروز یکی از مسئولان ایران گفت، ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز ایران در داخل کشور تولید می‌شود؛ حتی برخی داروهایی که ساخت آن در انحصار چند کشور محدود است.

ریا افزود: ایران امروز در حوزه‌های مختلف علمی و غیرعلمی در سطحی بالاست. رهبر انقلاب ایران پیشتر از «اقتصاد مقاومتی»‌ سخن گفته که الان به یک راهبرد برای ایران تبدیل شده است. این راهبرد ایرانی الان در حال اجراست. ایران اکنون می‌گوید که در گام دوم انقلاب است که اتکای آن بر تحول و پیشرفت در حوزه‌های مختلفی عملی، فرهنگی و غیره است. در نتیجه ما الان بعد از ۴۱ سال، می‌توانیم بگوییم که ایران کم‌وبیش تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و موفق شده از آن برای تقویت توانایی‌های داخلی خود استفاده کند.

 

المیادین در گزارشی که در این خصوص منتشر کرد، به نقل از مرکز مطالعاتی آمریکایی «CSIS» گفت، ایران قادر است پایگاه‌های آمریکا در منطقه را تعطیل کند و این توهم نیست بلکه واقعیتی است که به دلیل افزایش دقت موشک‌های ایران حاصل شده است. در این گزارش آمده است که حمله ایران به عین الاسد تبعاتی داشته و بعدا هم روشن شده که ۶۴ نیرو از پایگاه بیرون برده شده تا تحت درمان قرار بگیرند.


عین الاسد بعد از حمله موشکی ایران

 

ریا در واکنش به این گزارش مرکز آمریکایی گفت، بله همه پایگاه‌های آمریکا در منطقه هم تحت اشراف ایران است هم در تیررس موشک‌های آن. پایگاه‌های آمریکا در خلیج فارس نیز در رصد کامل پهپادهای ایران است. وقتی که ایران پهپاد پیشرفته آمریکا را ساقط کرد، ظریف مسیر حرکت ایران هواپیما را به نمایش گذاشت که چطور از کجا و در امارات پرواز کرده سپس وارد حریم ایران شده است. ایران حرکت هواپیماهای ایران را در منطقه کامل رصد می‌کند و اطلاع داشته که پهپاد آمریکایی چه ساعتی و از چه نقطه‌ای در چه کشوری پرواز کرده و کجا رفته است.

بعد از ترور شهید قاسم سلیمانی، ایران مسئولیت آن را فقط بر عهده آمریکا ندانست چرا که برخی مثل رژیم صهیونیستی نقش داشته و برخی کشورها هم همکاری کرده‌اند هر چند که آشکار نباشد. اینها از واکنش ایران می‌ترسند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول