اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

4 میلیون راس دام در استان مرکزی واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از واکسیناسیون 4 میلیون و 862 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی در استان خبر داد.

4 میلیون راس دام در استان مرکزی واکسینه شدند

 محسن شانقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: به منظور کنترل و مبارزه با بیماری دامی در استان طی ۱۰ ماهه سال جاری تعداد 4 میلیون و 862 هزار راس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی واکسیناسیون انجام شده است.

وی با اشاره به پیشگیری و مبارزه با بیماری مشترک بین انسان و دام و واکسیناسیون 841 هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری مشترک نظیر تب مالت، سیاه زخم، هاری و غیره بیان کرد: به منظور شناسایی و حذف دام‌های آلوده به بیماری سل، تب مالت و مشمشه تعداد 18 هزار و 100 راس دام تست و تعداد ۱۷ راس گاو و یک راس اسب آلوده شناسایی و حذف شد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به رشد 24 درصدی میزان جوجه‌ریزی که به ۳۰ میلیون و 300 قطعه رسیده، تصریح کرد: به منظور پایش و مراقبت از بیماری‌های طیور به خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تعداد 5 هزار و 674 مورد بازدید از مزارع پرورش صنعتی طیور، طیور روستایی، زیستگاه‌های پرندگان مهاجر، پرنده فروشی‌ها و کشتارگاه‌های طیور استان انجام شده که ۱۱ هزار و 720 مورد نمونه‌برداری از موارد مشکوک انجام که از لحاظ  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون تمام نمونه‌ها منفی بود.

وی تعداد کشتار دام سبک و سنگین در کشتارگاه دام استان را ۱۱۴ هزار و 635 راس و مقدار گوشت استحصالی را ۴ هزار و 729 تن اعلام کرد و افزود: تعداد 866 راس از دام‌های کشتار شده به دلیل غیر بهداشتی بودن لاشه و غیر قابل مصرف بودن برای انسان توسط بازرسان دامپزشکی از چرخه مصرف حذف شده است.

شانقی افزود: تعداد ۲۱ میلیون و 456 هزار قطعه طیور در کشتارگاه‌های طیور استان کشتار و مقدار گوشت مرغ ۴۹ هزار و 600 تن استحصال شده که تعداد  ۱۴۳ هزار و 600 قطعه طیور به دلیل مشکلات بهداشتی توسط بازرسان دامپزشکی ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده است.

وی ادامه داد: به منظور نظارت و کنترل بهداشتی فرآورده‌های خام دامی از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۹۰ هزار و 200 مورد بازدید نظارتی از واحدهای تولید، نگهداری و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط دامپزشکی صورت گرفته که ۵۷ تن فرآورده غیرقابل مصرف و غیر بهداشتی در این بازدیدها کشف و ضبط و معدوم‌سازی شده و تعداد ۲۴۵ واحد متخلف برای رسیدگی به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود: به منظور تشخیص بیماری‌ها، آنالیز مواد غذایی، کنترل‌های بهداشتی بر مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۸ هزار و 900 مورد آزمایش‌های مختلف سرمی، میکروبی، ویروسی، شیمیایی، مولکولی و غیره در سطح آزمایشگاه‌های دامپزشکی استان انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: به منظور حمایت از تولید و ارزآوری محصولات دامی در10 ماهه سال جاری تعداد ۱۵۲ هزار قطعه ماهی زینتی، 994  هزار کیلوگرم تخم مرغ خوراکی، ۴۵ هزار کیلوگرم مرغ منجمد، ۹۶ هزار کیلوگرم خوراک و مکمل طیور و ۵۰ هزار قطعه پولت تخم گذار به کشورهای عراق، ترکیه، ارمنستان و افغانستان صادر شده است.

وی ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت مرغ از طریق تجهیز و رتبه بندی در کشتارگاه‌های طیور استان، واکسیناسیون رایگان تعداد 465 هزار قطعه طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل و ارتقا توان تشخیصی آزمایشگاه اداره کل را از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل در سال جاری عنوان کرد.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول