اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کارآفرینی ژنتیکی نیست، اکتسابی است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: گاها کارآفرینی را با اشتغال‌زایی مخلوط می‌کنیم؛ کارآفرینی یک موهبت ژنتیکی نیست و یک مهارت اکتسابی است و کارآفرینان انسان‌های مسؤولیت‌پذیر و ریسک‌پذیری متعادلی هستند که ایمان به موفقیت دارند.

کارآفرینی ژنتیکی نیست، اکتسابی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدحسن قاضی‌عسگر ظهر امروز در سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر اظهار کرد: در فضای کنونی استان یکی از مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، چگونگی مواجهه با اقتصاد دانش‌بنیان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: در ساخت شهرک علمی و تحقیقی پیشتاز بودیم و کم کم نزدیک به دوران بلوغ آن هستیم و اکنون منطقه ویژه علم و فناوری در دانشگاه اصفهان ایجاد شده است و قرار است در این منطقه توانمندی‌ها در کنار هم قرار بگیرد.

وی افزود: در توسعه سد، راه، حوزه‌های نظامی و ... رشد داشتیم ولی در توسعه فناوری کمتر توسعه کردیم و اکنون تاسیس یک کارخانه نوآور هستیم که بتوانیم ایده‌های بیشتری را به آن تزریق‌ کنیم؛ امروز ناحیه علم و فناوری در دانشگاه اصفهان افتتاح شد که بسیار ارزشمند است.

قاضی‌عسگر بیان داشت: گاها کارآفرینی را با اشتغال‌زایی مخلوط می‌کنیم، کارآفرینان شخصیت‌های متفاوتی دارند و دارای ویژگی‌های متنوعی هستند؛ کارآفرینی یک موهبت ژنتیکی نیست و یک مهارت اکتسابی است و کارآفرینان انسان‌های مسؤولیت‌پذیر و ریسک‌پذیری متعادلی هستند که ایمان به موفقیت دارند و از سطح انرژی بالا، آینده‌نگری و مهارت در ساماندهی برخوردار هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان با بیان اینکه نیازمند یک نظام هماهنگ و در هم تنیده هستیم، تاکید کرد: سیستم باید پذیرش کارآفرین را داشته باشد و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده که از همه مسؤولان استان می‌خواهم اصلاح فرآیندها را در دستور کار خود قرار دهند و یاور اشتغال‌آفرینان باشند.

رسیدن به نسل سوم اتاق بازرگانی تا سال ۱۴۰۲

در ادامه حمیدرضا قلمکاری اظهار کرد: طبق اجرای اصل ۴۴ قانون اتاق‌های بازرگانی باید به عنوان پناه تمامی صنایع و .. باشد تا مشکلات اقتصادی را بررسی کند و بتواند موانع را در اختیار تصمیم‌گیران و قانون ‌گذاران قرار دهند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان بیان داشت: تحلیل‌های ذی نفعان و جامعه و بهینه‌یابی اتاق‌های موفق در دنیا ما را به سمتی برد تا بهترین الگو را انتخاب کنیم که سند چشم‌اندازی در سال ۱۴۰۲ برای بهبود زندگی مردم تدوین شد که با داشتن اتاق نسل سوم می‌توانیم به اینجا برسیم.

وی افزود: بیانیه ماموریت اتاق این است که تا سال ۱۴۰۰ باید از اتاق نسل اول به نسل دوم برسیم و در این نسل از اتاق‌ها همه چیز رفرنس دارند و باید به جای تولید چرخ از تجربیات دیگران استفاده و مدل‌های دیگران را بومی‌سازی می‌کنیم.

قلمکاریان بیان داشت: اتاق نسل دوم بهبود چرخه اقتصادی ذی‌نفعان را فراهم می‌کند و امروز اتاق بازرگانی دوره نهم با داشتن تابلو اهداف و استراتژی برنامه‌های خوبی را تجزیه و تحلیل و تنظیم کرده است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: باید در مورد فرهنگ و زیست‌بوم کارآفرینی دست به دست هم بدهیم و شاخص آسانی انجام کسب و کار که پارامتر بسیار مهمی است را ارتقا دهیم؛ هرچه این شاخص بهتر باشد در دنیا رتبه بهتری خواهیم داشت هرچه قوانین دست و پا گیر کمتر شود، امتیاز ما بالاتر می‌شود.

وی ادامه داد: امتیاز ما درحالی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرد که رتبه ما از ۱۲۴ به ۱۲۸ رسید و این یعنی مابقی کشورها بیکار ننشسته‌اند.

قلمکاریان با بیان اینکه در اخذ مجوز کسب و کار و موانع فرآیندهای اداری امتیاز خوبی در اصفهان نداریم، گفت: در دهه پنجم انقلاب هستیم و در بیانیه گام دوم اشاره به اقتصاد مقاومتی می‌شود که یکی از بخش‌های آن اقتصاد دانش‌بنیان است و باید سهم ۵۰ درصدی از GDP پیدا کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان مطرح کرد: اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر تولید و توزیع دانش است و اگر تا دیروز سخت‌افزار برای بنگاه‌ها ارزش داشت امروز علم و اختراعات این جایگاه را دارد و شاخص‌ها را تعیین می‌کند و رتبه کشورها براساس این شاخص‌ها بررسی می‌شود؛ ساختارهایی مشابه پارک‌های علمی و فناوری و کارخانه‌های فناوری در شاخص‌ها رتبه بالاتری دارند.

وی عنوان کرد: در سال ۲۰۱۷ سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP کل دنیا ۳۰ درصد بوده که سهم GDP ایران تنها نیم درصد بود که این با این سند چشم‌انداز ده ها فاصله دارد و باید ده‌ها برابر کار کنیم و ده‌ها برابر هم فرصت هست.

قلمکاریان در ادامه بیان داشت: شاخص رقابت‌پذیری جهانی ایران یک شاخص مهم دیگر است که در ۲۰۱۸ رتبه ۸۹ بودیم درجایی که رتبه ما در تولید مقالات علمی پانزدهم دنیا هستیم اما رتبه رقابت‌پذیری ما ۸۹ است که این دو ظرفیت باید باهم تلاقی پیدا کنند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه رویکردهای کارآفرینی و فرهنگ کارآفرینی یک کمپین همگانی می‌خواهد، گفت: شتاب دهنده صادرت تجارت الکترونیک و بازاریابی و ... را در دستور کار قرار دادیم و با حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم در این پویش همه کنشگری کنیم.

انتهای پیام/63077/م30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول