اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

پاسخ وزارت بهداشت به انتقادهای انجمن مستقل دانشگاه تهران

مشاوره عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت طی نامه‌ای به درخواست‌های کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران پاسخ داد.

پاسخ وزارت بهداشت به انتقادهای انجمن مستقل دانشگاه تهران

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، محمد اسماعیل اکبری، مشاوره عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت بهداشت طی نامه‌ای به درخواست‌های کارگروه زنان انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران پاسخ داد.

وی در این نامه آورده است:

اخیراً نامه‌ای با امضای شما در رسانه‌های عمومی خطاب به بنده در ارتباط با انجام وظیفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون مسائل مختلف «اصلاح ساختار جمعیت جمهوری اسلامی ایران» منجمله پشتیبانی از درمان ناباروری منتشر گردید؛ لذا ضروریت دیدم عرایض زیر را حضور شریفتان اعلام دارم.

سپاس می‌گویم حضرت حق تعالی را که فرزندان برومند و دانشجویان با بصیرت ایران زمین را آگاه و حساس به مسائل اجتماعی کشورشان قرار دارد و مطالبه‌گری را روش آنها مقررکرد.

آنچه مرقوم فرموده‌اید، گوشه‌ای از موضوع بسیار مهم و اولویت اجتماعی اول جمهوری اسلامی ایران، یعنی اصلاح و مدیریت ساختار جمعیت است که امیدوارم آن فرزندان پاک سرشت حضرت امام (ره) و مقام عظمای ولایت (حفظه‌الله‌ تعالی) هم ابعاد و جوانب امر را تبیین، تعقیب و تشویق کنند.

اما چند نکته مهم که بعضاً در نامه شما نیز آمده بود:

1- میانگین ناباروری زوجین در جهان بر اساس استانداردهای علمی حدود 15-12 درصد در سن باروری است. بر اساس مطالعه‌ای در ایران، با نظر گرفتن ناباروری اولیه و ثانویه این رقم 20 درصد اعلام شده است.

2- برخلاف آنچه در جامعه تصور می‌شود، ناباروری اختصاص به بانوان ارجمند ندارد و به طور خلاصه 50 درصد احتمال ناباروری ویژه زنان و 50 درصد ویژه مردان است که در تابلوهای مختلف در یک زوج بروز می‌کند:

مرد نابارور است.

زن نابارور است.

زن و مرد هر دو نابارور هستند.

بنابراین زوج نابارور باید بدون قضاوت قبلی توسط تیم متخصص ناباروری مردان و زنان مورد ارزیابی و اقدام قرار گیرند و غفلت از ناباروری مردان، غفلتی زیانبار است.

3- بر پایه منابع علمی جهان، هر تلاشی که برای بارور کردن زوجین صورت می‌گیرد، حداکثر نتیجه بین 10 تا 30 درصد گزارش می‌شود (این رقم در  ایران به 10 درصد نزدیک‌تر است). یعنی متأسفانه حداقل 70 درصد و گاهی تا 90 درصد زوجین هرگز امکان باروری پیدا نمی‌کنند. به عنوان مثال بنیاد محترم خیریه برکت در مناطق محروم با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود 5000 زوج را تحت حمایت جهت باروری قرار داده است که تاکنون 600 فرزند متولد شده‌اند. با توجه به اینکه تعدادی هم دوقلو هستند، ضریب موفقیت حدود 10 درصد است؛ لذا مبادا این تصور پیش آید که امکان باروری در همه زوج‌های نابارور وجود دارد.

4- نکته اساسی، پیشگیری از بروز ناباروری به ویژه نوع ثانویه آن است. ازدواج به موقع (در سن جوانی)، اقدام به بارداری به هنگام (در سن جوانی)، فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان، عدم انجام سقط، پیشگیری از چاقی، ترمیم زیرمغذی‌های مادران و امثالهم از نکات مهمی است که باید جهت پیشگیری به آنها توجه کرد و مورد عنایت ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد.

5- آنچه بنده اعلام کردم که وزارت بهداشت برای باروری جامعه اقدامات مفیدی انجام داده مبتنی بر مدارک زیر است:

الف- نامه شماره 100/596 مورخ 1398/05/10 وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که بند 2 آن به شرح زیر است:

توسعه مراکز ناباروری در خدمت‌رسانی به زوج‌هایی که به دلیل مشکلات فیزیولوژیک نیازمند درمان می‌باشند، در اولویت قرار گیرد. به نحوی که در هر دانشگاه یک مرکز درمان ناباروری سریعاً معرفی و در سطح استان اطلاع‌رسانی شود. خدمات این مراکز باید رایگان باشد. منابع مورد نیاز توسط ستاد وزارتخانه تأمین خواهد شد.

ب- دستورالعمل و آیین‌نامه تأسیس و بهره‌برداری تخصص درمان ناباروری طی نامه شماره 100/884 مورخ 1398/07/14.

ج- نامه شماره 400/17459 د مورخ 1398/07/20 معاون محترم درمان در مورد حمایت مالی از زوجین نابارور.

6- در مورد مسائل مالی،‌اینجانب هیچ اطلاعی ندارم، اما ارقام اعلام شده توسط شما را با توجه به تجربه طولانی‌ در زمینه‌های مدیریتی کمی خارج از واقعیات می‌دانم، مع‌الوصف طی رونوشت همین نامه موضوع را به مسؤولین امر منتقل می‌‌کنم.

آنچه در مورد مخالفت وزارت بهداشت برای تصویب بودجه در این زمینه، مستند به دیدگاه‌های مرکز محترم پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم مرقوم شده است به نظر غیرقابل قبول است.

مع‌الوصف این مطلب را نیز به مسؤولین امر منعکس و درخواست خواهم کرد موضوع را ارزیابی کرده و پاسخ دهند.

7- در پایان‌نامه‌تان نوشته شده است که شما مسؤولیت خطیر پیگیری سیاست‌های کلی جمعیت را بر عهده دارید؛ فراموش نفرمایید که بنده صرفاً مشاور وزیر هستم و با  ارزیابی‌های علمی و متقن، نهایت تلاش را در جهت تغییر سیاست‌ها، رویکردها و عملکرد همکاران محترم مجری در سطح ملی به کار گرفته‌ام؛ لهذا هیچ دستورالعمل، نامه‌های اجرایی و امثالهم توسط بنده امضا نمی‌شود و در اختیار اینجانب نیست؛ به طور خاص اینجانب قویاً سعی می‌نمایم تا سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را مستند به تحقیقات دقیق، تبیین و ابلاغ کنم تا ضمن روشن شدن موضوع و اهمیت آن برای مسؤولین مختلف‌، اقدامات لازم، طراحی و دستورالعمل‌های مناسب تهیه و اجرایی شوند. بحمدالله و المنه تاکنون حدود 70-60 درصد دستورالعمل‌ها مبتنی بر سیاست‌های مذکور تدوین و ابلاغ شده است و انشاءالله به زودی همه آنها نوشته و ارسال خواهند شد. امور اجرایی به   مبتنی بر سیاست‌های مذکور تدوین و ابلاغ شده است و انشاءالله به زودی همه آنها نوشته و ارسال خواهند شد. امور اجرایی به مجریان محترم مربوط است و بنده امکان مداخله در آن را ندارم.

8- در پایان ضمن تشکر مجدد از حساسیت‌های اجتماعی شما عزیزان، درخواست دارم تا برای آشنایی بیشتر با مسائل جمعیتی کشور که از نظر بنده مهمترین مسأله اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است، همایش و نشست‌هایی را طراحی کنید تا با فهم درست از اطلاعات علمی، بازوی توانایی خدمت به خودتان و جامعه‌تان باشید. بنده نیز جهت کمک و مشاوره در خدمت شما عزیزانم هستم.

 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول