اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

ظرفیت راهبردی تالاب‌های ساحلی مازندران برای توسعه فضای گردشگری ورزشی و اکوتوریسم

ظرفیت راهبردی تالاب‌های ساحلی استان مازندران برای توسعه فضای گردشگری ورزشی و اکوتوریسم باید مورد توجه قرار گیرد.

ظرفیت راهبردی تالاب‌های ساحلی مازندران برای توسعه فضای گردشگری ورزشی و اکوتوریسم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بابل، همایون خوشروان مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در ادامه سفرها و گشت‌های علمی خود بازدیدی از تالاب بیشه‌سر بابل روز جمعه ۱۸ بهمن ماه امسال داشته و با توجه به اهمیت تالاب‌ها در زندگی امروز بررسی از وضعیت این تالاب داشته که در ادامه با هم می‌خوانیم.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با فارس، گفت: تالاب بیشه‌سر بابل در فاصله ۲.۵ کیلومتری شهرستان بابل قرار دارد که این تالاب به لحاظ سیمای سرزمین مناظر بسیار زیبایی دارد و پیرامون این تالاب حدود ۲ هزار و ۷۰۰ متر است که با استخر جنبی که به آن وصل می‌شود محیطش معادل ۳ هزار و ۵۰۰ متری می‌شود.

 

 

خوشروان با اشاره به اینکه تالاب بیشه‌سر بابل یکی از جاذبه‌های بسیار بااهمیت زیست‌محیطی در استان است که می‌تواند تفرجگاهی خوب برای گردشگران و دوستداران طبیعت باشد، افزود: درحال حاضر از آب این تالاب در فصول زراعی برای کشاورزی استفاده می‌شود که تعادل و توازن آب داخل تالاب توسط خروجی‌هایی است که به زمین‌های اطراف منتهی می‌شود.

وی اضافه کرد: درحال حاضر که فصل زمستان است بخش وسیعی از پوشش گیاهی این تالاب از بین رفته یا خشک شده که پرندگان بسیار کمی در این تالاب مشاهده شده است.

 

 

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ادامه داد: شاهد رشد گیاهان نی، لویی، طایفا و جلبک‌هایی که سطح آب را پوشاندند و عدسک‌ها و گیاهانی که در زیر توده آب قرار دارند، هستیم.

خوشروان تصریح کرد: اما متأسفانه باوجود این همه زیبایی و تنوع گونه‌ای، یکی از مناظر بد در مسیر بازدید وجود داشته که تجمع پسماندهای روستای بیشه‌سر در مدخل ورودی تالاب تخلیه می‌شود که چهره بسیار زشتی را در تالاب ایجاد کرده است.

 

 

وی ادامه داد: این جانمایی اشتباهی است برای اینکه زباله‌ها را در کنار تالاب رها کنیم و اثرات زیان‌بار زیست‌محیطی به محیط اعمال کنیم.

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه تالاب بیشه‌سر بابل نیاز به توجه، مرمت و سامان‌دهی دارد و می‌تواند منبع خیری برای گردشگران باشد، خاطرنشان کرد: از این نوع تالاب‌هایی که به‌صورت دست‌ساخت بوده و به‌صورت خاکریز ساخته می‌شوند در استان مازندران به فراوانی داریم که در شهرستان بابل بی‌شمار است و عمدتاً هم برای مصرف کشاورزی استفاده می‌شود.

 

 

خوشروان اضافه کرد: آلوده کردن آب این تالاب‌ها به معنای تأمین آب اراضی کشاورزی با ترکیب شیمیایی نامطلوب و آب‌های ناسالم است که می‌تواند روی مواد غذایی اثر بگذارد و در نهایت بهداشت انسانی و محیط را به خطر بیندازد.

وی یادآور شد: خیلی مهم است آب‌هایی که وارد این تالاب می‌شود پس از فرآیند تصفیه پاک‌سازی شود و در شرایط مطلوب به اراضی کشاورزی جاری شود تا جلوی مخاطرات انسانی و بهداشتی گرفته شود.

 

 

مدیر گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری بیان کرد: این تالاب مکان بسیار مناسبی برای گردش‌های علمی برای در سطح مدارس و دانشگاه‌ها است که دانش‌آموزان و دانشجویان با تنوع گونه‌های مختلف، خاک‌های تالابی و کارکرد محیط تالابی آشنا شده و با اجزای اکوسیستم تالابی خو بگیرند که پیشنهاد ما این است از این فرصت‌هایی که در اطراف شهر بابل وجود دارد به نحو احسن استفاده کنیم و نتایج علمی بسیار خوبی بهره‌مند شویم.

 

 

خوشروان در پایان گفت: ظرفیت راهبردی تالاب های ساحلی استان مازندران برای توسعه فضای گردشگری ورزشی و اکوتوریسم باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول