اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

تئاتر فجر| تبریزی: «تالاب هشیلان» و توجه به پیامدهای جنگ/ دغدغه اجتماعی دارم

نویسنده و کارگردان نمایش «تالاب هشیلان» گفت: اصولا کارهایم موضوع‌هایی دارند که کسی جرات و جسارت پرداختن به آنها را ندارد. شاید به این دلیل باشد که دغدغه فرهنگی و اجتماعی دارم و تا به حال نمایش‌هایم دچار حذف نشده است.

تئاتر فجر| تبریزی: «تالاب هشیلان» و توجه به پیامدهای جنگ/ دغدغه اجتماعی دارم

«نوشین تبریزی» نویسنده و کارگردان نمایش «تالاب هشیلان» در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، درباره ایده اصلی شکل گیری این نمایش گفت: من این نمایش‌نامه را ده سال پیش نوشتم و در همان زمان نیز اجرا شد. بعد از سالها خطر کردم و دوباره کارگردانی‌اش کردم.

وی درباره چرایی بروی صحنه بردن این نمایش نیز گفت: حس کردم این اتفاق‌ها (تجاوز و مقطوع النسل شدن در جنگ) هنوز دارد رخ می‌دهد و جلویش گرفته نمی‌شود. حال این اتفاق‌ها می‌تواند مشکلاتی که برای زنان در جامعه وجود دارد باشد یا اینکه ورشکستگی یک خانواده و قیاس آنها با افرادی که دزدی می‌کنند و به جاهای خیلی بالایی می‌رسند.

تبریزی درباره اینکه در همان اجرای اول این نمایش با سانسور و نقدهای منفی مواجه نشد؟ بیان داشت: اصولا کارهای من چه در قالب نمایش نامه و چه کارگردان، موضوع‌هایی دارند که کسی جرات و جسارت پرداختن به آنها را ندارد. شاید به این دلیل باشد که من آدم مستقلی هستم و دغدغه فرهنگی و اجتماعی دارم و تا به حال چنین موضوعی برایم اتفاق نیفتاده که بخواهند برخی قسمت‌های نمایشم را حذف کنند.

وی در ادامه بیان داشت: حتی یادم است نمایش‌نامه‌هایی روی صحنه بردم و افرادی که دیدند پرسیدند چقدر از این نمایش را حذف کردند؟ و چطور به تو اجازه اجرای این کار را دادند؟ اما من آن را روی صحنه بردم بدون حذف و سانسور. البته زمانیکه نمایش محبوبه‌ها را روی صحنه بردم نقدهایی شد که همان‌هایی که نقد می‌کردند می‌گفتند واقعیت دارد.

این کارگردان در ادامه افزود: هر نویسنده زمانی می‌تواند خود را نویسنده بنامد که دغدغه‌مند جلو رود و این دغدغه‌ها از ورودی دنیای اطراف او نشات می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در تئاترهایم سعی می‌کنم قصه‌گویی کنم، افزود: همیشه در متن‌هایم تلاشم بر این بوده که بی‌طرف قصه‌گویی کنم، یعنی دریچه‌ای را باز می‌کنم که مخاطبم قصه را بشنود و خودش تصمیم بگیرد که در مقابل آن قصه چه قضاوتی داشته باشد.

این بازیگر در ادامه با اشاره به بازیگری خود در این تئاتر نیز گفت: «تالاب هشیلان» جزو معدود کارهایی بوده که خودم کارگردانی و بازی کردم. برخی اوقات نقش‌هایی که می‌نویسم آنقدر سخت است که جرات نمی‌کنم بازی‌شان کنم. برایم بازیگری بسیار جدی است و هیچوقت پیشنهادهای بازی را سرسری نمی‌گیرم.

وی در ادامه عنوان داشت: معمولا بازی و کارگردانی را با هم در یک کار قبول نمی‌کنم، چونکه کار سختی است. اما در اینجا اتفاق افتاد به این خاطر که شاید ده سال پیش فکر می‌کردم هیچ بازیگری غیر از خودم نمی تواند آن نقش را درک و بازی کند.

 

تبریزی درباره حضورش در سریال «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری نیز گفت: در این سالها پیشنهادهای بازی بسیاری داشتم، اما همیشه دلایل خودم را برای پذیرفتم نقش داشتم و به همین دلیل زیاد به سمت تصویر نرفتم. اما کار با مهران مدیری برایم فرق داشت و جذاب بود و نقشم را در این کار دوست داشتم. دوست ندارم در کارها تیپ بازی کنم و اینکه یک نقش را تکرار کنم. در تمام این سالها پیشنهادهای خوبی هم داشتم و حتی فیلم نامه برایم فرستادند که بیشتر سریال بود منتهی نقش‌ها برایم جذابیتی نداشتند و ترجیح می‌دهم که کم کار کنم، اما خوب کار کنم. به هر حال مدت زیادی است که مشغول بازی و کارگردانی هستم و موضوعی که در این سالها همه هنرمندان را آزرده می‌کند این است که کار ما هیچ امنیتی شغلی ندارد و اگر دو ماه نباشیم ممکن است به راحتی فراموش شویم.

به گزارش فارس، نمایش «تالاب هشیلان» به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی در جشنواره تئاتر فجر و در بخش نمایش‌های صحنه‌ای اجرا شد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول