اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

روایت دانش‌آموزی از روزهای انقلابی در مدرسه انقلاب

همزمان با آغاز دهه مبارک فجر، نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب برپا شده است و دانش‌آموزان به روایت‌گری از روزهای انقلاب می‌پردازند.

روایت دانش‌آموزی از روزهای انقلابی در مدرسه انقلاب

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: بهمن که فرا می‌رسد در مدرسه حس و حال عجیبی حکمفرما می‌شود؛ از انبار مدرسه، پرچم‌های کوچک و تزئینات دیوار بیرون می‌آید و کلاس‌ها رنگ و بوی دهه فجر می‌گیرد.

بچه‌های عضو تشکل‌های دانش‌آموزی، حضور پررنگی دارند و هر تشکلی، برنامه‌های متفاوتی را برنامه‌ریزی می‌کند؛ اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هم برنامه‌هایی دارد که مهم‌ترین نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب است.

امسال هشتمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب در حال برگزاری است و نمایشگاه‌های امسال یک ویژگی شاخص دارد و آن هم «بیانیه گام دوم انقلاب» است؛ بهمن 1398 اولین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب است؛ بیانیه‌ای که در نقشه راه گام دوم انقالب برای مخاطبان اصلی آن یعنی نوجوانان ترسیم شده است.

بر همین اساس ضروری است متولیان امر تعلیم و تربیت با برگزاری برنامه‌های متنوع و پیوسته، نوجوانان و نسل جوان را با محتوای بیانیه گام دوم آشنا سازند و بستری برای نقش شناسی آنها در گام دوم انقلاب فراهم آورند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به عنوان یکی از متولیان امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان به دلیل اهمیت خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در بین دانش‌آموزان کشور، هشتمین دوره نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب را بر اساس محتوای بیانیه گام دوم انقلاب برگزار می‌کند و محور اصلی محتوای نمایشگاه مدرسه انقلاب، متن بیانیه گام دوم انقلاب است.

اهداف برگزاری نمایشگاه های مدرسه انقلاب شامل «تقویت روحیه انقلابی و انگیزه دانش‌آموزان نسبت به پیگیری آرمان‌های ملی، جهانی، تمدنی انقلاب اسلامی»، «تقویت بینش دانش‌آموزان نسبت به هویت اسلامی و تقویت ایمان آنها به مبانی اسلام و انقلاب»، «بستر سازی جهت خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب برای دانش‌آموزان»، «تحقق دو مأموریت تشکیلات یعنی نیروسازی و جریان‌سازی در سطح مدارس»، «هم افزایی و همکاری صمیمی بین تشکل‌های دانش‌آموزی» و «جمع‌آوری ایده های اقدامی نسل پنجم انقلاب» است.

نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب عصر روز 12 بهمن افتتاح شد و آیین افتتاحیه این دوره از نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان، حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش پرورش، عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و همچنین دانش‌آموزان و اولیای مدرسه فرهنگ منطقه ۵ تهران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری گفت: «در مدرسه انقلاب کار دانش‌آموزان نسل جدید را بسیار خوب ارزیابی می‌کنم و نمره بیست را شایسته این دانش‌آموزان است».

در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، ابتدا گروه‌های دانش‌آموزی شکل می‌گیرند و هر کدام از این گروه‌ها با انتخاب یکی از محورهای موضوعی مشخص شده به مطالعه و تحقیق و همچنین تولید محصولات نمایشگاهی بر پایه ابتکارات دانش‌آموزی می‌پردازند و در نهایت هم با افتتاح نمایشگاه‌ها، دانش‌آموزان درباره موضوع غرفه روایت‌گری می‌کنند.

موسوی یکی از غرفه‌داران نمایشگاه می‌گوید: راوی غرفه‌ها باید آشنا با اصول سخنوری، توانا در جذب، اقناع و برقراری ارتباط موثر با مخاطب، دارای اطلاعات کامل و جانبی نسبت به سوژه مورد بحث و توانا در پاسخ به سؤالات احتمالی مخاطبان و بازدیدکنندگان باشد.

وی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزان مدت هاست برای آماده‌سازی نمایشگاه تلاش می‌کنند و امیدواریم کسانی که از این نمایشگاه بازدید می‌کنند، خوششان بیاید و راضی باشند.

در هر غرفه یک یا دو دانش‌آموز حضور دارند و با صبوری تلاش می‌کنند روایت آنچه را در غرفه به تصویر کشانده‌اند بیان کنند.

 یکی دیگر از دانش‌آموزان غرفه حجاب را روایت‌گری می‌کند؛ او با تسلط کامل به وضعیت زنان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب اشاره می‌کند و از دستاوردهایی که زنان داشته‌اند می‌گویند.

این سطح تسلط حاکی از مطالعه است و او می‌گوید دو هفته، وقت زیادی برای مطالعه صرف کرده است و هنوز هم در حال مطالعه است.

نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب تا پایان دهه فجر ادامه دارد و در مدارس برپاست. 

حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان می‌گوید: هشت سالی است که برنامه اصلی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در دهه فجر «مدرسه انقلاب» است که  با محوریت اتفاقات انقلاب برگزار می‌شود؛ در مدرسه انقلاب مهم‌ترین اتفاق، این است که دانش‌آموزان نسل کنونی شروع به روایت‌گری انقلاب می‌کنند. 

تاریخی با بیان اینکه نسل کنونی علاقه‌مند و پشتیبان انقلاب است ، تصریح می‌کند: در مدرسه انقلاب اصلی‌ترین برنامه،  نمایشگاه‌های مدرسه ای است که با موضوع گام دوم انقلاب و در سه محور دیروز، امروز و فردای انقلاب برگزار می‌شود.

وی می‌گوید: امسال  بیش از 3 هزار مدرسه برای این نمایشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، تا ۱۲ بهمن نیز مدارس فرصت دارند برای این نمایشگاه ثبت‌نام کنند.

تاریخی با اشاره به بخش ویژه این نمایشگاه ادامه می‌دهد: پویش کتابخوانی کتاب انقلاب امسال در بخش جنبی  نمایشگاه مدرسه انقلاب برگزار می‌شود؛ این مسابقه کتابخوانی برای اولین بار در مدارس سراسر کشور برگزار می گردد و این مسابقه  با محوریت کتاب های حوزه نوجوان در حوزه انقلاب  است که کتاب 7 جلدی داستان های انقلاب به قلم محمدرضا سرشاری ، آن مرد با باران می آید نوشته وجیهه سامانی، روایت یک عکس و باغ خرمالو از جمله این کتاب ها هستند و دانش آموزان در هر غرفه با توجه به محتوای آن  به معرفی کتاب های مرتبط می پردازند و در بخش فروش کتاب ها با تخفیف های ویژه در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

تاریخی خاطرنشان می‌کند: یکی از اهداف ما در این پویش ترویج فرهنگ کتابخوانی، به ویژه معرفی کتاب های جذاب بخش نوجوان در زمینه انقلاب اسلامی است همچنین ۴۰ سال چالش ۴۰ سال پیروزی  و پاسخگویی به شبهات نیز از جمله موارد دیگری است که در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: روایت گری مهمترین عنصر در مدرسه انقلاب است که توسط دانش آموزان اجرا می شود و راویان برگزیده استان ها در تیرماه 1399 دانش آموزان منتخب استا نها به یک رویداد ملی،تربیتی و تشکیلاتی با عنوان" راویان تمدن" دعوت خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول