اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی علنی برگزار شود

یک کارشناس مسائل پولی و بانکی براین عقیده است که برای جلوگیری از ابهامات باید تمامی پرونده های مفاسد اقتصادی به صورت علنی برگزار شود.

رسیدگی به پرونده‌های فساد اقتصادی علنی برگزار شود

به گزارش خبرنگار قضایی فارس، حیدر مستخدمین حسینی فعال و کارشناس مسائل اقتصادی در یادداشتی به مناسبت افتتاح مجتمع ویژه مفاسد اقتصادی نوشت: به طور کل فساد کوچک و بزرگ ندارد و در هر سطحی که باشد آفتی بزرگ برای جامعه است و نباید میان تخلفات و فسادها از جهت اندازه و میزان آن تفکیک قائل شویم. فساد به خودی خود بد است و باید با آن در هر سطحی مبارزه کرد.

رشوه، جابه‌جا کردن یک نوبت و غیره همگی فساد بوده و باید راه‌‌کار مناسبی برای جلوگیری از آن ایجاد کرد.

به نظر می‌رسد تا امروز شیوه های مبارزه با فساد به اندازه کافی باعث کاهش آن نشده و این موضوع بسیار خطرناک است. ما به دلیل نداشتن احزاب قوی و کارآمد، شاهد چنین مسائلی هستیم، اکنون یک‌ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده است و معلوم نیست که آیا سابقه و فعالیت اقتصادی این افراد بررسی شده است یانه؟ 

به جرات می‌توان گفت هیچ واکاوی صورت نمی‌گیرد و فقط در زمان انتخابات این احزاب افرادی را به عنوان نماینده معرفی می‌کنند و هیچ خواسته‌ای از آن‌ها مطالبه نمی‌شود، فساد از همین جاها شروع می‌شود. به طور واضح در مساله تخصیص ارز 4200 تومانی، افزایش یا کاهش نرخ پولی کشور و در سایر زمینه‌ها، بانک مرکزی و مسئولین مربوطه کجا هستند و چرا رسیدگی نمی‌کنند؟

سیاستگذاری های اشتباه می تواند بیشتر از اختلاس زمینه ساز فساد شود و از این نکته نباید غافل شد که فساد فقط اختلاس نیست و اتفاقا به نظرم این‌ها در قبال سیاست‌گذاری‌های فساد آور اتفاق های کوچکی است. فسادهای بزرگ عدم شفافیت، عدم نظارت و سیاستگذاری‌های اشتباه است و تا زمانی که مردم مطمئن نباشند که با فساد و مسببین سیاستگذاری‌های غلط و فسادانگیز مبارزه می‌شود، بی اعتمادی مردم به برخورد با مفسدان کماکان ادامه خواهد داشت. 

به نظر می‌رسد یکی از مباحث رعایت عدالت و قانون در روند بررسی پرونده‌های فساد، علنی بودن رسیدگی به آن‌ها است.

به طور مثال صحن علنی مجلس از رادیو پخش می‌شود اما تصمیمات دیگر مانند بودجه و غیره که در کمیسیون‌ها بحث و بررسی می‌شود و با سرنوشت مردم ارتباط مستقیم دارد و ممکن است زمینه ساز فساد هم باشد، از رادیو پخش نمی‌شود.

پخش جلسات علنی می‌تواند در شفافیت و کاهش فساد کمک کند. از همین رو امیدواریم جلسات دادگاه مفاسد اقتصادی نیز به صورت زنده برای مردم پخش شود تا اینکه مردم هم رویه رسیدگی به پرونده را ببینند و هم دفاعیات متهمین را بشنوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول