اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

بهره‌برداری از مرکز تکثیر و گله‌داری شتر پربازده شیری

با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، مرکز تکثیر و گله‌داری شتر پربازده شیری در اردکان به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از مرکز تکثیر و گله‌داری شتر پربازده شیری

به گزارش خبرگزاری فارس از اردکان، با حضور مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسؤولین استان و شهرستان، مرکز تکثیر و گله‌داری شتر پربازده شیری در شهرستان اردکان به بهره‌برداری رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از این مرکز بابیان اینکه استان یزد در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع‌شده است و با کمبود نزولات جوی مواجه است، گفت: کشاورزی و دام‌پروری در این منطقه باید به سمتی برود که به آب زیادی نیاز نداشته باشد.

وی اظهار داشت: نژادهای پربازده دامی نسبت به سایر نژادها توانایی و عملکرد بالاتری دارد که به‌عنوان‌مثال، میانگین شیردهی شترهای نژاد پربازده روزانه بیش از پنج کیلوگرم است و قیمت بسیار مناسبی هم در بازار دارد.

رضایی بابیان اینکه مردم استان یزد نسبت به مصرف گوشت شتر علاقه داشته‌اند، افزود: با توجه به فرهنگ‌سازی و الگوسازی که در این زمینه صورت گرفته است استقبال خوبی در جهت استفاده از گوشت شتر در کشور شده است که درمجموع باعث شده است پرورش شتر به روش سابق و در بیابان به‌صورت سیستم صنعتی و بسته و اقتصادی تبدیل شود که موجب اشتغال و کارآفرینی شده است.

وی با تشکر و قدردانی از عباس محمودیان سرمایه‌گذار مرکز تکثیر و گله‌داری شتر پربازده شیری در اردکان، گفت: وجود این افرادی که در زمینه‌های دیگر کار می‌کردند و سرمایه خود را در بخش کشاورزی گذاشته‌اند و برای جوانان کشورمان اشتغال ایجاد کرده‌اند بسیار ارزشمند است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: این واحد به مرکز تکثیر و پرورش شتر پربازده و انتقال مواد ژنتیکی به سایر مناطق تبدیل‌شده است و در آینده می‌تواند منشأ ایجاد واحدهای شترداری دیگر در سایر نقاط استان یزد باشد.

مدیرکل سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم بابیان اینکه استان یزد با 16 هزار نفر شتر تقریباً ده درصد از شتر کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: ما در این زمینه جایگاه سومی را در کشور داریم.

وی افزود: واحدی که امروز در شهرستان اردکان به بهره‌برداری رسید ظرفیت پرورش 1000 نفر شتر شیرده را دارد که ازلحاظ اقتصادی دارای مزیت بسیار بالایی است و قطعاً می‌تواند تحولی درزمینهٔ تولید گوشت قرمز، تولید شیر و در جهت تأمین معیشت مردم و اشتغال کمک کند.

سید جمال سجادی پور اظهار داشت: با توجه به شرایط استان، شهرستان اردکان یکی از شهرستان‌های مهم درزمینهٔ پرورش شتر است و قطعاً جایگاه نخست را دارد و فعالیت این واحد می‌تواند به‌عنوان یک واحد پشتیبان، تأمین‌کننده شتر شیری برای واحدهای خرد ما باشد.

وی در پایان بابیان اینکه مجموع سرمایه‌گذاری که در این واحد انجام‌شده است بالغ‌بر 300 میلیارد ریال است و زمینه اشتغال 20 نفر را فراهم کرده است، گفت: ما از کسانی که علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستند حمایت می‌کنیم و تسهیلاتی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود و امیدواریم که با ترویج دام‌های پربازده در سطح استان شاهد رونق بخش کشاورزی باشیم.

انتهای پیام/ 90010

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول