اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

صادرات محصولات حلال از نفت بی‌نیازمان می‌کند/ در مورد آفلاتوکسین از اروپا هم سخت‌گیرتریم

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: یکی از اهداف ما افزایش صادرات محصولات حلال در کشور است، حتی اگر بتوانیم ١ درصد در بازار جهانی محصولات حلال سهم داشته باشیم از فروش نفت بی‌نیاز خواهیم شد.

صادرات محصولات حلال از نفت بی‌نیازمان می‌کند/ در مورد آفلاتوکسین از اروپا هم سخت‌گیرتریم

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نیره پیروزبخت ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: سازمان ملی استاندارد کشور زیر نظر مستقیم رئیس‌جمهور اداره می‌شود و وظایفی در راستای سلامت و ایمنی مردم برعهده دارد و در این راه تا جایی که از سلامت مردم اطمینان پیدا کنیم مقاومت خواهیم کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: در شرایطی که از طریق برخی رسانه‌ها و فضای مجازی اطلاعات نادرستی در خصوص برخی کالاها و خدمات در اختیار مردم قرار می‌گیرد، سازمان ملی استاندارد تلاش می‌کند بدون هیچ‌گونه اغماض اطلاعات و اخبار صحیح را به مردم برساند.

وی تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد کشور در سال‌های اخیر اقدامات خوبی انجام داده تا جایی که در ۵ سال اخیر بیش از ١۴۵٠٠ استاندارد تبیین شده که با توجه به شروع کار سازمان در سال ١٣٣٩ و ٣۴ هزار استاندارد تبیین شده در کل این سال‌ها این مقدار یک‌سوم کل استاندارها را به خود اختصاص داده است.

پیروزبخت اظهار داشت: سالیانه حدود ۴٠٠ هزار واحد صنفی بازرسی می‌شود و در این بازرسی‌ها بیش از ۵٠ هزار نمونه به عنوان مشتری از این واحد‌ها خریداری شده و پس از انجام آزمایشات مربوطه نتایج این بررسی‌ها به مراجع ذی‌ربط منعکس می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: ٢٨ هزار واحد تولیدی تحت پوشش داریم و ٣٠ هزار پروانه استاندارد هم صادر شده است.

وی افزود: شورای استاندارد که از رئیس‌جمهور، رئیس سازمان استاندارد، ١١ مدیر و معاون رئیس‌جمهور، دادستان کل کشور، اتاق‌های بازرگانی، اصناف، تعاونی و... متشکل است پس از تعطیلی در سال‌های ٨۴ تا ٩٢ شروع به کار دوباره کرد و در طی این‌ سال‌ها به‌طور مکرر و حداقل به‌صورت یک بار در سال تشکیل شده است.

پیروزبخت ادامه داد: در این جلسات مصوبات خوبی داشتیم که بحث خودرو را می‌توان از مهم‌ترین آن‌ها دانست که در این مصوبات تصمیم به توقف تولید برخی خودروها از جمله برخی از انواع پژو و پراید گرفته شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: در بحث مشاغل خانگی کار جدیدی با توافق سه جانبه وزارت کار، معاونت زنان و سازمان استاندارد آغاز شد که تصمیم به اختصاص دادن گواهی انطباق به کالاهای مربوطه گرفته شد.

وی ادامه داد: در جلسات شورا تصمیماتی درخصوص محصولات دانش‌بنیان و استانداردهای مخصوص این‌گونه کالاها اتخاذ شد و در نتیجه آن تا به حال به ۴۵ محصول دانش‌بنیان گواهی انطباق تعلق گرفته است.

پیروزبخت اظهار کرد: استاندارد کشور در عرصه بین‌المللی جایگاه خوبی دارد و در حال حاضر رتبه ٢١ را در بین ١۶٣ کشور در رنکینگ سازمان ایزو دارا هستیم؛ عضو هیئت‌مدیره مؤسسه استاندارد کشورهای اسلامی هستیم و از ۴ کارگروه این مؤسسه ٢ کارگروه در اختیار ما قرار دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در کدکس غذایی و کشاورزی جایگاه خوبی در جهان داریم و تعیین استانداردهای محصول دوغ که درحال گسترش در بازار جهانی به‌ویژه در اروپا است نیز در بر عهده ما است.

وی عنوان کرد: برای اولین بار در تاریخ کشور در هیئت مدیره فنی ایزو یک بانوی پژوهشگر داریم که این امر باتوجه به انتخاب شدن ١۵ نفر از بین ١۶٣ کشور بسیار اهمیت دارد.

پیروزبخت گفت: در حوزه بین‌المللی گواهینامه‌های ما در چهار مورد مدیریت زیست‌محیطی، غذایی، انرژی و ایمنی در ٧٠ کشور دنیا قابل قبول است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: با وقوع انقلاب اسلامی عضویت ما در مجمع بین‌المللی اندازه‌شناسی لغو شد ولی با تلاش‌های صورت گرفته به شرط پرداخت یک میلیون و ٣٠٠ هزار یورو جریمه قول عضویت دوباره در این مجمع را گرفتیم و پس آن نیز سه سال تلاش کردیم تا اثبات کنیم که نباید این پول از ما گرفته شود و در نتیجه موفق به این اثبات شدیم و عضویت ما بدون دادن همه این جریمه تا سال ٢٠٢٢ برقرار شد.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص استاندارهای خودرو گفت: استاندارد به همه موارد ورود نمی‌کند و تا قبل از سال ٩۶ در هر شورای عالی استاندارد تعدادی استاندارد اجباری در نظر گرفته می‌شد لذا در مجموع ١٠٠٠کالا مشمول قانون استاندارد اجباری قرار دارند؛ بخش زیادی از مشکلات ایجاد شده مانند مشکلات خودرو به دلیل قرار نداشتن محصولات در این قوانین اجباری است، در زمینه خودرو ٨۵ استاندارد در نظر گرفته شده است و ممکن است قطعه‌ای وارد شود که مشمول این قوانین اجباری نشود ولی تأثیر این قطعات غیراستاندارد در عملکرد نشان داده خواهد شد.

پیروزبخت خاطرنشان کرد‌: نگرش استاندارد تغییر کرده و رویکرد نوین به خود گرفته است و به همین دلیل ما به دنبال استانداردسازی بالفطره همه خدمات هستیم و در این زمینه قانونی در سال ٩۶ تحت عنوان قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد تصویب شد که طبق آن همه آحاد جامعه وظیفه دارند استاندارد را پیاده کنند و وظیفه سازمان ملی استاندارد مدیریت، هماهنگی و نظارت بر این اعمال است لذا رویکرد ما از محصول و کالامحور بودن به فرآیندمحوری تغییر کرد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: یکی از برنامه‌های سازمان افزایش همبستگی با دیگر دستگاه‌ها است که درخصوص برخی کالاها مانند غلات این همبستگی صورت گرفته است و استانداردها بایکدیگر همسان شده‌اند.

وی افزود: در زمینه آلودگی هوا از سال ١٣٩٢ در جهت ایجاد استانداردها فشار آوردیم که هم‌اکنون این فشارها نتیجه گرفته و بنزین‌ها استاندارد شده و هیچ‌گونه بنزین وارداتی از چین نداریم و بنزین توزیع شده در داخل کشور یورو ۴ است لذا باتوجه به وجود مشکلات در بخش خودروهای غیراستاندارد و قدیمی هنوز هم شاهد آلودگی هوا هستیم.

پیروزبخت تصریح کرد: وضعیت استاندارد مواد غذایی در کشور ما نسبت به دیگر کشورها و حتی اروپا بهتر است، مثلاً در زمینه سم آفلاتوکسین موجود در ذرت‌ها از اروپا هم سخت‌گیرتر هستیم لذا نباید تبلیغات نادرستی در زمینه وجود مشکل در موادغذایی انجام گیرد که ضرر این‌گونه تبلیغات سو به تولیدکنندگان خواهد خورد همانطور که درحال حاضر پس از اخبار نادرست منتقل شده ٣۵ درصد از تولید لبنیات کشور کم شده و از صادرات این محصول به شدت کاسته شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در بخش سوسیس و کالباس نسبت به گذشته پیشرفت داشته‌ایم و در تولیدی‌های رسمی دیگر از خمیرمرغ استفاده نمی‌شود و با توجه به این پیشرفت‌ها حتی به منطقه اطراف و اوراسیا هم صادرات سوسیس و کالباس داریم.

وی درخصوص وضعیت استاندارد اصفهان اظهار داشت: اداره استاندارد استان اصفهان همواره بدون حاشیه طبق قوانین و مقررات رفتار کرده و از وضعیت آن رضایت داریم.

پیروزدخت عنوان کرد: سازمان ملی استاندارد کشور بر واردات و نصب دستگاه‌های شهربازی نظارت دارد و در مواردی که تخلف صورت گرفته و مشکلاتی در این زمینه پدید آمده است نیز مستندات خود را به دادستان ارائه داده‌ایم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: در زمینه بیوتروریسم از ظرفیت علمی سازمان استاندارد کشور استفاده می‌شود لذا کمک خوبی برای دولت و مقامات در این زمینه هستیم.

وی افزود: اقداماتی در خصوص تخلفات برخی کالاها صورت گرفته و بحث اصالت‌سنجی در کدکس را پیشنهاد کرده‌ایم و در نتیجه تخلفات قابل کنترل و کالاها قابل ردیابی شدند.

پیروزبخت گفت: مانند دیگر کشورهای پیشرفته جهان بحث ارزیابی با جدیت دنبال می‌شود و پژوهشگاه‌ها با جدیت در این زمینه کار می‌کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: تأسیس دفاتر استانداردسازی در حال انجام است که به هدف استانداردسازی و گسترش استاندارد در جامعه کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف مهم ما پیاده‌سازی حلال در کشور است که بتوانیم در این زمینه صادرات خود را افزایش دهیم و حتی اگر بتوانیم ١ درصد در زمینه حلال در بازار جهانی سهم داشته باشیم از فروش نفت بی‌نیاز خواهیم شد.

انتهای پیام/63064/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول