اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

مالیات بر سود سپرده بانکی از اول هم مطرح نبود/ تامین 48 درصد بودجه جاری دولت از مالیات

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری نسبت به سال قبل 50 درصد رشد کرده گفت: امسال همچنین پیش‌بینی می‌شود بانک‌ها در مجموع 800 هزار میلیارد تومان تسهیلات به اقتصاد کشور بپردازند.

مالیات بر سود سپرده بانکی از اول هم مطرح نبود/ تامین 48 درصد بودجه جاری دولت از مالیات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز همراه با معاونان خود به مناسبت دهه فجر در جمع خبرنگاران در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد حاضر شده و به گزارش عملکرد اقتصاد در سال جاری پرداخت.

دژپسند گفت: آخرین آمار از جذب سرمایه خارجی در کشور به 4.5 میلیارد دلار می‌رسد که این رقم نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد دارد.

وی همچنین با بیان اینکه بانک‌ها علی‌رغم تمایل خود متولی املاک تملیکی شده‌اند، گفت: این تملک‌ها باعث منجمد شدن سرمایه و مانع انجام کارهای تخصصی بانکی شده است، اما در عین حال بانک‌ها سال گذشته 700 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به 800 هزار میلیارد تومان برسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: 52 درصد از تسهیلات بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی اختصاص پیدا کرده است. همچنین اولویت با سرمایه‌گذاری‌هایی است که با میزان کمی تسهیلات به اشتغال‌زایی بالایی می‌رسند.

دژپسند همچنین با بیان اینکه برنامه واگذاری دارایی‌های بانک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستورکار قرار دادیم، افزود: همچنین بحث مولدسازی دارایی‌های بانکی در دستورکار قرار داده است و امروز با امضای تفاهمنامه‌ای 8 هزار میلیارد تومان در گام اول برای مولدسازی دارایی‌های بانکی امضا شد و قرار شد با رونق ساخت و ساز سایر زنجیره‌های اقتصادی نیز به حرکت درآید.

وی همچنین گفت: بحث دیجیتالی کردن 13 بانک و اعمال حاکمیت شرکتی بر بانک‌ها نیز دنبال می‌شود.

*مالیات بر سود سپرده بانکی از اول هم مطرح نبود

فرهاد دژپسند در پاسخ به پرسشی درباره لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات مستقیم را به دولت ارائه کرده‌ایم و هدف گیری ما در این لایحه برای پیدا کردن پایه‌های جدید مالیاتی و در تور افتادن سرمایه‌های بالا و نیز ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است که باید اصلاح شود.

* جذب 26 هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان در بورس

وی همچنین با بیان اینکه امسال 26 هزار میلیارد تومان از نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بازار سرمایه کوچ کرده است، گفت: اگر این مقدار از نقدینگی به سمت بازار کالا و یا املاک می‌رفت، باعث افزایش قیمت و تورم می‌شد، اما وقتی جذب بورس شده امیدواریم در تولید کشور به کار گرفته شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد سؤالی مبنی بر اینکه آیا مالیات بر سود سپرده‌های بانکی نیز در نظر گرفته می‌شود یا خیر، گفت:‌ ما لایحه‌ای تهیه کرده‌ایم که پایه‌های جدید مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه یا همان سی جی تی را تعریف کرده‌ایم اما در مورد مالیات بر سود سپرده‌های بانکی چون این با مسئله عایدی سرمایه سازگاری ندارد.

دژپسند گفت: برای تدوین لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم چند مرحله کارشناسی از صاحب نظران دانشگاهیان، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دعوت شد و پیشنهاد آنها مورد بررسی قرار گرفت و در مرحله دیگر با حضور وزیر اقتصاد بررسی شد و در نهایت کل تدوین لایحه 2 ماه زمان برد و فرایند ما برای تدوین لایحه بر اساس نظام فاخر اداری انجام شد. اما مالیات بر سود سپرده نه پیشنهاد دولت بوده نه جمع‌بندی کارشناسی بوده اصلا به غلط مالیات بر سود سپرده به عنوان جزیی از مالیات بر عایدی سرمایه طبقه‌بندی می‌شود. اگر این گونه است یک متن علمی بیاورید مالیات بر سود سپرده را جزو عایدی سرمایه به شمار بیاورند.

به گفته وی ارزش پول در شرایط تورمی کاهش می‌یابد و اکثر اقتصاد دانان می‌گویند در شرایطی که نقدینگی در کشور بالاست و بازار دچار اختلال است این نقدینگی ضربه مهلکی به اقتصاد وارد می‌کند، اما اگر نقدینگی از بازار پول به بازار سرمایه کوچ کند، این بهتر از حالتی است که نقدینگی به سمت بازارا کالا یا مسکن حرکت کند. 

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی حتی امام علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید برای گرفتن مالیات از مردم باید حواستان جمع باشد و با دقت و ظرافت رفتار کنید و اکنون نیز در نظام اقتصاد بحث تعیین نرخ مالیات یکی از سخت‌ترین کارهاست، در ضمن اینکه باید تامین مالی دولت انجام شود، اما در عین حال نباید با نرخ‌های بالا آسیبی به اقتصاد کشور وارد شود.

دژپسند گفت: مالیات بر عایدی سرمایه در لایحه دولت وجود دارد اما بحث گرفتن مالیات از سود سپرده مطرح نبوده و این مسئله در یک پاور پوینتی مطرح بود که از سود سپرده‌ها مالیات گرفته شود، اما بعدا این مسئله اصلاح شد.

* رشد اقتصاد غیرنفتی در نیمه امسال 6 دهم درصد

وی همچنین در مورد نرخ رشد اقتصادی در سال جاری و سال آینده گفت: برای تحرک اقتصاد باید رشد غیرنفتی محقق شود که در سه ماهه اول امسال نرخ رشد غیرنفتی 4 دهم درصد بوده. در 6 ماهه نیم درصد رشد اقتصادی غیرنفتی بوده است. در بخش کشاورزی رشد سه ماهه دوم 98 نه و نیم درصد بوده در بخش صنعت 4 دهم درصد مثبت و در بخش خدمات منفی 1.4 درصد بوده و در مجموع رشد غیر نفتی اقتصاد در نیمه امسال 6 دهم درصد بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین گفت : 117 طرح سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده که در بخش‌های برق؛صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، هتلداری، صنایع غذایی بوده است.

* جایزه برای افراد افشا کننده فساد

دژپسند در مورد افشای فساد و بحث سوت زنی گفت: گفته‌ایم اگر یک فساد افشا شود که منجر به حکم شود جایزه می‌دهیم در حال حاضر 2 مورد افشای فساد در مرحله بررسی قرار دارد که اگر منجر به فوت شود هم اعلام می‌کنیم، هم جایزه می‌دهیم.

وی گفت: اصلاح قانون مالیات بعد از اصلاح دو سال اجرا می‌شود، اما در لایحه بودجه 99 مالیات بر املاک و خودروی لوکس را اضافه کردیم که اگر تصویب شود، در سال آینده اجرا می‌شود. 

* 48 درصد هزینه جاری دولت از مالیات تامین می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس که چه میزان از بودجه جاری دولت از مالیات تامین می‌شود و آیا تلاشی برای کاهش هزینه جاری دولت هم صورت می‌گیرد، گفت: در 10 ماه امسال 48 درصد از اعتبار هزینه دولت از محل مالیات تامین شده است، اما برای کاهش هزینه دولت که این یک عبارت شیرین است در شرایطی که بخش قابل توجهی از هزینه دولت پرداخت حقوق،‌مستمری بازنشستگان و هزینه‌های اجتناب‌ ناپذیر است.

دژپسند گفت:‌در حال حاضر بودجه صندوق بازنشستگی هم دولت می‌دهد و وقتی خبرنگار فارس پرسید مگر کارمندان در 30 سال خدمت حق بازنشستگی ندادند و چرا باید دولت دوباره بودجه صندوق را بدهد، گفت: در مورد صندوق بازنشستگی لشکری که صد در صد مستمری‌ها را دولت می‌دهد. حقوق کارکنان دولت شامل مجموعه‌های بزرگی مثل آموزش وپرورش، بهداشت، بخش دفاع و همه کارمندان را دولت می‌دهد و ما نمی‌توانیم حقوق معلم را بدهیم اما پول گچ و تخته را ندهیم یا حقوق سرباز و پادگان را بدهیم اما پول غذای او را ندهیم. بنابراین برای کاهش هزینه دولت باید برخی از مجموعه‌های دولتی ادغام شوند و نیز اصلاح ساختار هزینه‌ای انجام شود اما این کار یک شبه نمی‌شود و زمان بر است. در خیلی جاها به بخش خصوصی واگذار می‌کنیم.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول